معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین گفت: در حوزه فرهنگی باید از صرف دولتی بودن به سمت مردمی بودن حرکت کنیم و اگر بنا داریم فرهنگ جامعه و حوزه فرهنگی را فراگیر کنیم باید از ظرفیت تشکل ها استفاده کنیم.
کد خبر: ۸۹۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶ 15 September 2020

 

 

تشکل‌های مردمی بازوان توانمند دولت / تشکل های مردم نهاد، ظرفیت ویژه ای در حوزه فرهنگی دارند ‍

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین،منوچهر حبیبی معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین در پنجمین جلسه شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های مردمی استان که با حضور مسوولان فرهنگی و اجتماعی در سالن جلسات دفتر معاونت سیاسی استانداری برگزار شد بیان کرد: وقتی که بخش خصوصی در کشور رونق پیدا نکرده و احتمال ایجاد بخش خصوصی نبود، حضور این بخش خیلی محدود بود و این اتفاقات را که امروز ما در بخش‌های تولیدی و صنعتی می‌بینیم به برکت حضور بخش خصوصی است.

وی گفت: اگر ما شاهد رونق و جهش تولید هستیم به واسطه بها دادن به بخش خصوصی است و امکان حضور ٱن را در عرصه تولید فراهم کردیم که بخش خصوصی نیز توانمندی خود را ثابت کرده است.

حبیبی اظهار کرد: امروز وزارت صنعت و معدن فقط کار نظارتی انجام می‌دهد در حالی که در همین استان قزوین 5 هزار واحد صنعتی وجود دارد که اگر قرار بود فقط دولت در حمایت و نظارت این واحدها حضور داشته باشد، هزینه‌های زیادی را باید متحمل می‌شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین عنوان کرد: تا زمانی که تولید به بخش خصوصی اعتماد نکرده بود تولید بسیار محدود و متوقف بود اما وقتی به بخش خصوصی اعتماد کرد امروز در حوزه‌های مختلف شاهد رشد و نمو این بخش هستیم.

وی افزود: در حوزه فرهنگی و اجتماعی، ما نیز باید از ظرفیت مردم استفاده نماییم. در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید به مردم اعتماد کنیم و از ظرفیت انها استفاده کنیم. این ظرفیت که با تک تک مردم بخواهیم صحبت کنیم و توقعاتمان را با مردم در میان گذاشته و از انها بخواهیم که چه کاری انجام دهند، وجود ندارد. لذا به واسطه همین NGO ها و تشکل‌ها این ارتباط به خوبی برقرار می‌شود. در واقع تشکل‌ها به عنوان واسطه بین دولت و مردم هستند و می‌توانیم از طریق این تشکل‌ها توقعاتمان را به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی به مردم منتقل نماییم.

حبیبی با اشاره به اهمیت جایگاه تشکل‌ها در اجرای برنامه هی فرهنگی و اجتماعی در جامعه تصریح کرد: در حوزه فرهنگی باید از سمت دولتی بودن به سمت مردمی بودن حرکت کنیم. متاسفانه نه امکانات و نه توان این کار وجود ندارد. دهه اول ماه محرم به خوبی گویای این مطلب است. اگر بنا بود سازمان تبلیغات اسلامی به تنهایی برنامه را اجرا نماید کاری انجام نمی‌شد اما با حضور 800 هیات و استفاده از ظرفیت مردمی، فضای معنوی، اخلاقی و دینی بر جامعه حاکم شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین اضافه کرد: در حوزه فرهنگی باید از صرف دولتی بودن به سمت مردمی بودن حرکت کنیم و اگر بنا داریم فرهنگ جامعه و حوزه فرهنگی را فراگیر کنیم باید از ظرفیت تشکل‌ها استفاده کنیم. چرا که ما یک جامعه دینی و مذهبی هستیم که با سایر جوامع متفاوت است. پایه و پشتوانه اصلی جامعه ما مردم است و اعتماد ما بین مردم و مردم با دولت همین مسائل اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی و دینی است که به واسطه تشکل‌ها می‌توان این ارتباط را برقرار کرد.

وی ادامه داد: لذا باید با اهتمام جدی به NGO ها اعتماد کنیم حتی اگر دچار اشتباه شوند باید این اشتباهات جبران شود اما اعتماد به استفاده از ظرفیت آنها باید وجود داشته باشد اما نباید از نظارت بر عملکرد آنها غافل شد و لازم است به مناسبت‌های مختلف از این تشکل‌ها تقدیر شود. 

حبیبی در پایان با اشاره به اهمیت تشکیل تشکل‌ها در راهبری برنامه‌های فرهنگی گفت: لازم است تشکل‌های بیشتری را در سایر شهرستان‌ها نیز فعال کنید تا به واسطه آنها بتوانیم برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی را مناسبتر اجرایی نماییم.

منبع:فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار