مسئولین بررسی کنند؛
در حالی روزهای پایانی تابستان را پشت سر گذاشته وکشاورزان بعنوان محور اصلی تامین کننده امنیت غذایی کشور خود را برای ورود به سال زراعی جدید و کشت وزرع مهیا می کنند که دولت بی توجه به شرایط حال حاضر و مشکلات حاکم بر کشور ،قیمت انواع کودهای شیمیایی بعنوان زیربنای تولیدات کشاورزی را 500 تا 700 برابر افزایش داده است .
کد خبر: ۸۹۹۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴ 14 September 2020

تابناک ایلام ::یکی از موضوعاتی که این سالها همواره از سوی مسئولین ارشد کشور  مورد تاکید قرار گرفته است ،مقوله اقتصاد درون زاست ،در شرایطی که تحریم های اقتصادی شدید علیه کشورمان اقتصاد کشور را با چالش مواجهه نموده، این موضوع به ناچار دست اندرکاران و تصمیم گیران کلان کشور را به سمت حمایت از تولید داخلی و عدم اتکا اقتصاد به بیرون سوق داده است .

اتکا به اقتصاد درون زا زمانی می تواند محقق شود که شرایط آن مهیا باشد ،زمانی می توان به تولید داخل برای برون رفت ازمشکلات فعلی کشور ایمان داشت که با برنامه ریزی وتصمیم گیری درست ومنطقی مشوق ها و فرصت هایی را به تولیدکنندگان داخلی داد تا آنها بتوانند همگام با انتظارات مسئولین وتصمیم گیران کشور ،نیازهای اولیه مردم را برآورده نمایند .

یکی از مهمترین و اساسی ترین محورها برای تحقق اقتصاد درون زا که به نوعی بصورت مستقیم به زندگی مردم نیز مرتبط می باشد ،حمایت از کشاورزی است . اکوسیستم چهار فصل کشور منحصربفرد ترین و بی نظیرترین مزیت حال حاضر کشور قلمداد می شود که با برنامه ریزی اصولی و حمایت کامل از این بخش می توان ضمن تضمین امنیت غذایی کشور ،با ورود به بازارهای جهانی، بخش اعظمی از خلاء درآمد ارزی ناشی از تحریم نفت وصنایع کشور را جبران نمود .

اما متاسفانه باید گفت که مسئولین کشور که در شعار وایجاد گفتمان حول یک محور خاص سرآمد بوده اما در عمل توانایی عملیاتی نمودن شعارهای خود را ندارند، در سخت ترین دوران حیات کشور نیز قادر به اجرایی نمودن شعارهای خود در حوزه حمایت از تولید و افزایش اشتغال و تامین امنیت غذایی مردم  نیستند .

در حالی روزهای پایانی تابستان را پشت سر گذاشته وکشاورزان بعنوان محور اصلی تامین کننده امنیت غذایی کشور خود را برای ورود به سال زراعی جدید و کشت وزرع مهیا می کنند که دولت بی توجه به شرایط حال حاضر و مشکلات حاکم بر کشور ،قیمت انواع کودهای شیمیایی بعنوان نهاده زیربنای تولیدات کشاورزی را 500 تا 700 برابر افزایش داده است .

به عقیده کارشناسان حوزه کشاورزی"با توجه به ثبات نسبی بازار جهانی کودهای اصلی طی سال های اخیر و به رغم رویه­ مورد عمل در سایر کشورها که در آنها قیمت کود تابع قیمت مواد اولیه، قیمت انرژی، نرخ های جهانی و هچنین عرضه و تقاضای داخلی و بین المللی کود است افزایش بی پایه این نهاده مهم وموثر در تولید محصولات کشاورزی نگرانی بهره برداران بخش کشاورزی  وکارشناسان را برانگیخته است از اینرو  اتخاذ راهبردهایی برای مواجهه با پیامدهای افزایش قیمت کود توسط کشاورزان اجتناب ناپذیر است.

بدون شک در شرایطی که قیمت کود شیمیایی رقمی بالغ بر یک سوم هزینه تولید محصولات کشاورزی را تشکیل می دهد ،افزایش یکباره این سطح از قیمت این نهاده بر روند کاشت محصول استراتژیکی همچون گندم تاثیر منفی خواهد گذاشت وکشاورزان را  ناگزیر به انتخاب کشت جایگزین خواهد کرد ،اقدامی که در کوتاه مدت می تواند بعنوان یک چالش مهم در امنیت غذایی کشور ظهور وبروز نموده ودر وانفسای کاهش منابع ارزی ،کشور را به یکی از واردکنندگان عمده این محصول تبدیل خواهد کرد .

از سویی در حالیکه درسالهای اخیر  تمامی بخش های اجرایی کشور توان ایجاد شغل وکاهش نرخ بیکاری را دارا نمی باشند ،افزایش بی رویه وغیر معمول قیمت نهاده های کشاورزی به طرز چشمگیری منجر به افزایش هزینه تولید این محصول شده  ومتعاقبا زمینه ساز تعطیلی این بخش مهم تولید کشور و افزایش نرخ بیکاری در کشور خواهد شد .

بنابراین بهتر است مسئولین کشور که این روزها کمترین واکنشی به افزایش ناگهانی قیمت کودشیمایی نداشته اند ،تا دیر نشده و کشاورزان را وادار به اتخاذ تصمیمی مغایر با امنیت غذایی گره خورده به امنیت ملی کشور نکرده اند ،چند هفته مانده به آغاز فصل کشت گندم پاییزه ،تکلیف قیمت تضمینی این محصور استراتژیک همگام با افزایش هزینه های تولید را روشن نمایند تا در فصل زراعی جدید بهره برداران بخش کشاورزی با امید بیشتری روانه کشت زارها شوند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار