هنوز بازار کرونا در کشور به ویژه مازندران داغ است و بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۶۲۰ بیمار مشکوک به کرونا تا این لحظه در بیمارستان های تحت حمایت علوم پزشکی مازندران و بابل بستری اند اما آنچه در این بازار داغ جالب توجه به نظر می رسد بی تفاوتی برخی رانندگان تاکسی به رعایت پروتکل های بهداشتی است.
کد خبر: ۸۹۹۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵ 14 September 2020

این ویروس ناخوانده تا زمان نامعلوم در محیط زندگی و کار ما جولان خواهد داد و بر همین اساس عادی‌سازی تدریجی بر اساس پروتکل‌های بهداشتی نسخه بسیاری از کشورها برای دوران شیوع کرونا به شمار می‌رود که از مصداق‌های آن می‌توان به فعالیت مشاغل کم‌ریسک، تداوم امر آموزش، فعالیت واحدهای تولیدی، فعالیت حمل‌ونقل عمومی و موارد مشابه اشاره کرد.

اما در مقابل، عادی‌پنداری به معنی بی‌توجهی محض به وجود این ویروس است که به گفته کارشناسان موجب شیوع گسترده آن می‌شود؛ امروزه نمونه بارز عادی‌پنداری برخی از افراد جامعه را می‌توان در سفرهای برون‌شهری، استفاده نکردن از ماسک و برپایی میهمانی‌ها و مجالس عروسی‌ و ترحیم، بدون توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی مشاهده کرد.

اگرچه به ظاهر تعداد این افراد که در مرحله عادی‌پنداری قرار دارند، زیاد نیستند اما به عقیده بسیاری از کاشناسان وجود همین تعداد هم برای به گردش در آمدن ویروس کرونا در سطح جامعه کفایت می‌کند.

ناوگان حمل و نقل عمومی شهری به دلیل تردد بالای مسافران و ازدحام جمعیت به عنوان یکی از کانون‌های شیوع بیماری کرونا تلقی می‌شود و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند به مبتلا شدن بیشتر مسافران و رانندگان تاکسی و در نهایت بین دیگر شهروندان به این بیماری شود.

مدیران شهری رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در زمان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بر ضدعفونی کردن آن تاکید دارند تا امکان انتقال بیماری در این مکان‌ها به حداقل برسد.

هر چند مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشورسازمان های تاکسیرانی سراسر کشور را ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی دانسته و در گفت و گویی مطرح کرده که پروتکل های بهداشتی به تبعیت از دستورالعمل های ستاد ملی مبارزه با کرونا به سازمان های تاکسیرانی سراسر کشور ابلاغ شده و تاکسیرانان ملزم به رعایت آن بوده و در صورت عدم رعایت پروتکل ها بازرسین سازمان های تاکسیرانی کشور با آنان برخورد خواهند کرد اما گویی نظارت ها به میزان لازم نبوده و نیست.

به اعتقاد کارشناسان بهداشت استفاده از ماسک توسط اشخاصی که به ویروس کرونا آلوده شدند، برای جلوگیری از شیوع ویروس دارای اهمیت بسیاری است و اکنون که مشخص شده بسیاری از افراد آلوده به ویروس فاقد علامت هستند، استفاده فراگیر از ماسک امری ضروری بوده اما برخی از افراد جامعه پروتکل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

متاسفانه با وجود گذشت چندین ماه از ورود کرونا به کشور و مرگ بسیاری به سبب این بیماری هنوز هستند افرادی که به موضوع رعایت نکات بهداشتی به ویژه در فضای عمومی بی توجه اند، یکی از این اقشار رانندگان تاکسی هستند، برخی رانندگان تاکسی عمدتا از ماسک استفاده نمی‌کنند و از طرفی سه مسافر در صندلی عقب سوار کرده که آنها هم اغلب ماسک ندارند و این وضعیت نگران کننده است.

برخی از رانندگان براساس آنچه که مشکلات اقتصادی و عدم حمایت‌های لازم عنوان می‌کنند، طبق روال گذشته نیز چهار نفر مسافر را سوار می‌کنند؛ درحالی که در مقابل سوال و درخواست مسافران بی‌توجه‌ بوده و در صورت مطالبه مسافران برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، از آن‌ها کرایه نفر چهارم یا کرایه مضاعف دریافت می‌کنند.

ضدعفونی کردن شخصی تاکسی‌ها هم که گویی قرار نیست توسط رانندگان صورت بپذیرد؛ چراکه تنها نکته بهداشتی در تاکسی‌ها، پایین آوردن پنجره‌های جلو خودرو تا انتهاست؛ در این بین برخی رانندگان هم برای رعایت حال خود، ماسک بر صورت دارند که بیشتر آن‌ها چنین مسئله‌ای را رعایت نمی‌کنند.

حال که هنوز واکسنی برای کرونا به بازار نیامده و تنها راهکار جلوگیری از شیوع آن رعایت پروتکل های بهداشتی است باید با رانندگانی که با عدم رعایت بهداشت جان خود و هزاران را به خطر می اندازند برخوردهای جدی و قانونی صورت گیرد تا شیوع آن حداقل از این طریق کمتر شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار