کد خبر: ۸۹۹۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷ 14 September 2020

 

 
ایسنا/گیلان یک متخصصص ریه، مهمترین راهکار پیشگیری از کرونا را استفاده از ماسک دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک خسته کننده و سخت است، اما باید اصول استفاده از ماسک را نیز جدی بگیریم لذا ماسک زدن فراموش نشود.
میزان آلودگی سطح ماسک چقدر است؟,
 

دکتر علیرضا جعفری نژاد در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه کروناویروس همچنان در بین مردم می تازد و تاکنون بسیاری از کشورها را درگیر کرده است، گفت: کرونا یک بیماری همه گیر جهانی است و همه افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی مهمترین علائم ابتلا به کرونا را تب و لرز، سردرد، کوفتگی، از بین رفتن حواس بویایی و چشایی، مشکلات گوارشی همچون اسهال و استفراغ و... دانست و اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از افراد کرونا را تجربه کرده اند و بسیاری از افراد نیز در معرض ابتلا هستند.

این فوق تخصص بیماری های ریه، راه انتقال کروناویروس را تنفسی دانست و تصریح کرد: به دنبال ابتلای یک فرد به کرونا به سرعت به ویژه در یک فضای بسته و پرازدحام از طریق تنفس به دیگران منتقل می شود.

جعفری نژاد، با بیان اینکه افراد در صورت ابتلا به کرونا به صورت متوسط سه تا پنج روز علائم از خود نشان می دهند، عنوان کرد: فرد مبتلا به کرونا حداکثر تا یک هفته علائم بیماری از خود نشان می دهد اما دو روز قبل از بروز اولین علائم قدرت و سرعت انتقال ویروس به دیگران بسیار بالاست و فرد مبتلا که نسبت به ناقل بودن خود بی اطلاع است، به راحتی می تواند افراد در ارتباط با خود به ویژه اعضای خانواده را مبتلا کند.

وی اوج شدت انتقال کروناویروس را قبل از بروز علائم اصلی آن دانست و تاکید کرد: افراد از حضور طولانی مدت در فضاهای شلوغ و مسقف خودداری کنند و حتما اصول بهداشتی را جدی بگیرند. تماس با سطوح آلوده به کرونا نیز موجب انتقال بیماری می شود، اما شدت انتقال نسبت به تنفس کمتر است. سطوحی که در تماس با افراد ناقل قبل از بروز علائم هستند می توانند عامل انتقال بیماری باشند.

این فوق تخصص بیماری های ریه، با بیان اینکه کرونا درمان قطعی ندارد، گفت: داروی اصلی برای کرونا وجود ندارد و داروهایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد، از شدت بیماری کم می کند و حتما باید درست و بجا و با تجویز پزشک متخصص باشد. استفاده از داروهای مکمل و ویتامین ها نیز هیچ اثری بر پیشگیری یا درمان کرونا ندارد.

وی مهمترین راهکار پیشگیری از کرونا را استفاده از ماسک دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک خسته کننده و سخت است، اما باید اصول استفاده از ماسک را نیز جدی بگیریم لذا ماسک زدن فراموش نشود.

جعفری نژاد، سطح ماسک را آلوده دانست و یادآور شد: ویروس ها در میان بافت های ماسک گیر می کنند و لذا نباید به سطح ماسک دست بزنیم. اگر دست ما به سطح ماسک برخورد کرد، حتما باید شست وشو کنیم و از دست زدن به چشم و دهان خودداری کنیم. لمس گوشه های ماسک در اطراف چشم و بینی نیز توصیه نمی شود.

وی همچنین از افراد خواست در زمان شیوع کرونا از ترس مبتلا شدن مراقبت های پزشکی را ترک نکنند و گفت: افرادی که نیاز به پزشک و گاها بستری شدن در بیمارستان دارند، حتما این کار را انجام دهند، زیرا در صورت بی توجهی به بیماری تبعات بدی آنان را تهدید می کند. همچنین رعایت اصول بهداشتی به معنی زندانی شدن در خانه نیست و می توانیم در فضاهای باز و کم ازدحام حضور پیدا کنیم؛ از طرف دیگر نباید بی هوا وارد فضاهای شلوغ و پر رفت و آمد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار