هنرمندان مازندرانی با عشق و علاقه شدید خود به طبیعت می توانند تصویر زیباتری از این استان را به دنیا نشان دهند؛ از طرفی با احیای صنایع دستی می توان عامل بی کاری در مازندران را نیز کاهش داد و از ورود صنایع تزئینی خارجی به جایی که خود دارای صنایعی غنی است جلوگیری کرد.
کد خبر: ۸۹۹۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶ 14 September 2020

گردشگری از جمله فعالیت هایی است که می تواند بر اقتصاد تاثیر به سزایی داشته باشد، امروزه گردشگری یک صنعت نامگذاری شده است چرا که بر شاخه های گسترده ای از صنعت و تولید تاثیر دارد.

از جمله مسایلی که با گردشگری در ارتباط است صنایع دستی وفرهنگ هر منطقه است که بر توسعه گردشگری می تواند تاثیر داشته باشد. اقتصاد گردشگری نیز یکی از ارکان مهم در تجارتمحسوب می شود.

استقبال فوق‌العاده‌ توریست‌ها از آثار صنایع دستی و تقاضای چشمگیر و پیوسته رو به تزاید آنان به این‌گونه تولیدات فرهنگی، موجب آن شده است که کشورهای دارای فرهنگ و تمدن غنی و درخشان که به واسطه آثار تاریخی، اقلیم‌های متفاوت، چشم‌اندازهای زیبا و آداب و رسوم محلی، پیوسته مورد توجه گردشگران برای مسافرت و دیداربوده و ضمنا از صنایع دستی متنوع و شاخصی هم برخوردارند، در برنامه‌های بازدید توریست‌های خارجی، دیدار از مجتمع‌های تولیدی، نمایشگاهی و فروشگاهی صنایع دستی را نیز پیش‌بینی کنند.

*صنایع دستی و جدب گردشگر

نقش صنایع دستی در توسعه کشور شامل بالا بردن سطح اشتغال با هزینه های بسیار کم، ازدیاد درآمد سرانه ملی، جذب گردشگران خارجی و توسعه صنعت توریسم، ارز آوری به واسطه فروش آن و تأثیر در توسعه کالای غیر نفتی می شود. هم چنین صنایع دستی به دلیل بار فرهنگی قوی می تواند به عنوان سفیر فرهنگی کشور عمل کند و ابزاری برای گفتگوی تمدن ها باشد.

با درک این مطلب می توان به اهمیت صنایع دستی مازندران در ایران پرداخت؛ هنرمندان مازندرانی با عشق و علاقه شدید خود به طبیعت می توانند تصویر زیباتری از این استان را به دنیا نشان دهند. از طرفی با احیای این صنایع می توان عامل بی کاری در مازندران را نیز کاهش داد و از ورود صنایع تزئینی خارجی به جایی که خود دارای صنایعی غنی است جلوگیری کرد.

*صنایع دستی ماشین زمانی که به گذشته بازمی گردد!

یک تولید کننده صنایع دستی مازندران در گفت و گو با ایسنا می گوید: روی آوردن به صنایع دستی و هنر دست در زندگی اجتماعی تاثیرگذار است و انسان ها را به زندگی گذشتگان و سنتی برمی گرداند.

سهیلا ذاکری پاشاکلایی با بیان اینکه کارهایی مانند گلیم بافی، جاجیم بافی، سفال و یا معرق و مشبک چوب که در گذشته وجود داشت، زمانی که در فضای خانه استفاده شود حس دلپذیر و نشاط آوری را ایجاد می کند و در میان روابط اعضای خانواده و فرزندان تاثیر می گذارد، خاظرنشان می کند: صنایع دستی می تواند حتی مورد توجه و جذب گردشگر شود به طوری گردشگر تنها به خاطر کارهای دستی یک منطقه ذوق و شوق سفر به آن خطه را داشته باشد.

وی معتقد است:امروز نسبت به دهه های گذشته صنایع دستی بیشتر به چشم آمده و فروشگاه هایی که فقط صنایع دستی ارائه بدهند بیشتر شده و همین امر کمک می کند تا گردشگرانی که به شهرهای مازندران برای تفریح آمده اند سری هم به این فروشگاه ها بزنند و دست پر از آن جا خارج شوند.

ذاکری با بیان اینکه این روزها می بینیم شهرداری ها در مازندران برای جذب توریست از صنایع دستی و سنتی استفاده کرده اند، تصریح می کند:با این عمل، زمانی که مسافری از شهر دیگری می آید با بافت سنتی و قدیمی مازندران آشنا می شود.

*بازاریابی صنایع دستی مهم ترین معضل مازندران

در این میان نقش بازاریابی و یافتن مکان های جدید برای ارائه این تولیدات بسیار مؤثر است که یکی از انواع این بازاریابی ها الکترونیکی نمودن بازاریابی و ارتباط مستقیم با مشتری است که به این ترتیب نقش واسطه ها نیز کم رنگ می شود.

به عقیده کارشناسان با افزایش خرید،تولید و ایجاد یک بازار رقابتی سالم می توان انتظار داشت که به کیفیت محصولات نیز افزوده شود.

هم چنین با افزایش کیفیت رضایت گردشگران نیز از ره آورد سفر بیش تر خواهد شد و این عاملی برای معرفی محصولات توسط آنان به سایر گردشگران است.

در حال حاضر جایگاه کنونی صنایع دستی مازندران هم چون جایگاه صنایع دیگر مانند سنگین، سبک و کوچک است و توان قابل توجهی در جذب سرمایه گذاری ، تولید، صادرات و نهایتاً تأثیر آن در معیشت مردم دارد.

متاسفانه هنرهای سنتی مازندران نتوانسته است در طول دوره های اخیر همگام با زندگی مردم قدم بردارد،عدم یا وضعیت ارتباط بین صنایع دستی متناسب با نیازهای امروز جامعه و تنوع طلبی ناشی از زندگی مدرن و نفوذ ماشینیزم و عوامل عدیده اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و هنری دیگر که شناخت و آسیب شناسی عمیقی را می طلبد، همه و همه در کند شدن و گاه توقف حیات برخی از صنایع دستی در مازندران دخیل بوده است.

به عقیده کارشناسان این حوزه برگزاری نمایشگاه‌های فصلی، سالانه و نیز بازارهای مکاره با هدف جلب و جذب توریست‌های خاص برای فروش آثار صنایع‌دستی و همچنین برپایی بازارچه های صنایع دستی بخصوص درایام پیک مسافر مانند نوروز و تابستان می تواند برگ برنده ای برای مازندران به جهت جدب گردشگر و رونق اقتصادی استان داشته باشد.

تردیدی نیست که افزایش تعدادمسافران که با افزایش فروش آثار صنایع دستی توام و همراه بوده است، موجبات افزایش تولید، حفظ اصالت‌ها و ویژگی‌ها، افزایش سطح اشتغال مولد و اشتغال جنبی و مهم‌تر از همه توسعه مبادلات فرهنگی و معرفی و شناساندن بهتر و دقیق‌تر کشورها و هنر و تمدن آنها شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار