پلیس ضد شورش بلاروس در جریان تظاهرات ده‌ها هزار نفری در خیابان‌های این کشور بیش از ۴۰۰ معترض را بازداشت کرد. این سرکوب در آستانه گفت‌وگوهای الکساندر لوکاشنکو و ولادیمیر پوتین رخ می‌دهد.
کد خبر: ۸۹۹۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳ 14 September 2020

 

تظاهرات ده‌ها هزار نفری در بلاروس؛ بیش از ۴۰۰ معترض بازداشت شدند

 

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین، به نقل از خبرگزاری فرانسه، برآورد می‌شود که بیش از ۱۰۰ هزار تن در مینسک در هر چهار هفته گذشته با درخواست استعفای لوکاشنکو در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۹ اوت که در آن به پیروزی قاطع رسید، به خیابان‌ها آمده باشند.

براساس گزارش خبرنگار خبرگزاری فرانسه، تعداد مشابهی هم در تازه‌ترین اعتراض ضد لوکاشنکو در روز یکشنبه حضور داشتند و موج بزرگی از جمعیت به‌رغم سرکوب شدید پلیس در خیابان‌ها حضور یافتند.

افسران پلیس ماسک‌پوش که یونیفرم به تن داشتند و برخی هم با لباس شخصی، به شکلی خشونت‌بار افرادی که برای شرکت در تجمع "راهپیمایی برای قهرمانان" شرکت داشتند، بازداشت می‌کردند.

براساس اعلام وزارت کشور بلاروس، پلیس همچنین حین کشمکش میان معترضان و نیروهای امنیتی تیر اخطار شلیک می‌کرد.

طبق بیانیه این وزارتخانه، بیش از ۴۰۰ تن در بخش‌های مختلف پایتخت بلاروس بازداشت شدند و به گفته آنها، افراد بازداشتی یا پرچم‌های اپوزیسیون را حمل می‌کردند یا پلاکاردهای توهین‌آمیز به همراه داشتند.

همچنین هزاران معترض در دیگر شهرهای بلاروس به خیابان ها آمدند که پلیس به آب پرفشار برای متفرق کردن معترضان متوسل شد. این پنجمین یکشنبه متوالی بود که معترضان تجمع کردند. شاهدان عینی جمعیت معترضان را حدود ۱۰۰ هزار تن برآورد کردند اما وزارت کشور بلاروس شمار معترضان را کمتر از ۳۰۰۰ تن دانست.

تظاهرکنندگان، فعالان حقوق بشر و ناظران، پلیس ضد شورش بلاروس را به سرکوب خشن راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز متهم کرده‌اند. لوکاشنکو که از ۱۹۹۴ در مسند قدرت است، این اتهام‌ها را رد کرده و کشورهای غربی را به دخالت در امور کشورش متهم می‌کند.

منبع:ایسنا

برچسب ها: بلاروس ، فرانسه ، اعتراضات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار