استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروز غرب در یک رویکرد تهاجمی به دنبال تسلّط دادن سبک زندگی خود بر جهان است و در این راه حتی به بشر حق انتخاب هم نمی دهد.
کد خبر: ۸۹۸۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۱ 13 September 2020

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا تراشیون شنبه شب در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و در جمع عزاداران حسینی با بیان موضوع مقایسه «سبک زندگی حسینی» در برابر «سبک زندگی ظُلمانی» اظهار کرد: بدانیم که شیاطین امروز به دنبال تبدیل کردن سبک زندگی غربی به یک قانون جامع هستند تا عملا امکان فرار از آن برای بشر وجود نداشته باشد.

سبک زندگی حسینی و فطرت انسانی

وی در ادامه افزود: مهم ترین ویژگی سبک زندگی حسینی آن است که این سبک بر اساس فطرت های انسانی طراحی شده تا او را رشد دهد.

کارشناس مباحث تعلیم و تربیت اسلامی با اشاره به این که همه گفتار و رفتار و سیره امام حسین (ع) بر این اصل استوار بود که انسان را سر سفره فطرتش بنشاند تصریح کرد: این سبک به این معناست که بین زمین و آسمان را با زنجیره فطرت متصل کند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که جبهه ظُلمانی به دنبال آن است تا انسان را از فطرت خود دور کند و او را بر سر سفره غریزه اش بنشاند و به بیان دیگر انسان را از لذت معنوی و فطری دور کند و صرفا به لذت جسمانی و حیوانی برساند.

کارشناس مرکز مشاوره حوزه علمیه قم در عین حال ماهیت سبک زندگی غربی را بر اساس غرایز خواند و گفت: یکی از نظریه پردازان این سبک زندگی فردی به نام فروید است که در مکتب روان شناسی خود چنین تبلیغ می کند که انسان به دنیا آمده است تا صرفا از لذت مادی و جسمانی بهره ببرد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اما در فرهنگ حسینی یا فرهنگ مهدوی، گوش نوزاد را از همان ابتدای تولدش با اذان و اقامه آشنا می کنند تا انسان بداند باید در مسیر بندگی خدا حرکت کند.
تراشیون همچنین عنوان کرد: البته باید بدانیم که در سبک زندگی حسینی، به غرایز بی توجهی نمی شود بلکه غرایز هم در خدمت فطرت است.

پایبندی به سبک زندگی حسینی، مستلزم شناخت سبک زندگی ظلمانی

وی سپس با اشاره به این که برای شناخت سبک زندگی حسینی باید سبک زندگی غربی و قواعد آن را هم بشناسیم گفت: بدانیم که شیاطین امروزی حرفه ای عمل می کنند، دقیقا مثل رویکرد خود شیطان که دشمن قسم خورده انسان است.

حجت الاسلام تراشیون ادامه داد: این حرفه ای عمل کردن به آن معناست که آنان از یک طرف مردم را به پایبندی به قانون تشویق و از طرف دیگر خودشان به مراکز قانونگذاری نفوذ می کنند تا با این دو مقدمه، بشر را سمتی سوق دهند که دوست می دارند و به دنبال تبلیغ آن هستند.

این کارشناس رادیو معارف سپس به راه های نفوذ غرب برای سلطه گری سبک زندگی خود پرداخت و گفت: استفاده از قدرت رسانه و بویژه شبکه های مجازی و ماهواره ای یکی از راه های جدی غرب در به کُرسی نشاندن این سبک زندگی برای همه جهانیان است.

وی افزود: به همین دلیل است که آنان ممکن است از نظر سیاسی و اقتصادی کشوری را تحریم کنند، اما هیچ گاه اینترنت را تحریم نمی کنند، چراکه می دانند تحریم اینترنت یکی از مصادیق خودتحریمی خودشان و تضعیف سبک زندگی غربی است.

تراشیون ابزار دیگر سلطه گری سبک زندگی غربی را طراحی و ترویج و نشر علوم انسانی بر مبنای مادی گرایی و لذت محوری عنوان و خاطر نشان کرد: بر این مبنا آنان به دنبال این هستند که انسان ها را به سربازان سبک زندگی خود تبدیل کنند.

این استاد تعلیم و تربیت اسلامی اضافه کرد: این در حالی است که در مکتب اهل بیت (ع)، اول علم، معرفت خدا معرفی و توصیه هایی سلسله وار برای سنین مختلف عنوان می شود، مثلا می فرمایند به کودکان سه ساله «لا اله الا الله» بیاموزید تا این ذکر مانند یک حِصن و دژ، او را از شیاطین محفوظ دارد. همچنین برای چهار سالگی یاد دادن ذکر صلوات و در پنج سالگی یاد دادن سجده رو به قبله و برای شش سالگی رکوع و سجده توصیه شده و این راهبری برای سنین بعدی هم ادامه می یابد تا فرزندان بر اساس نسخه مکتب تربیتی اهل بیت (ع) رشد کنند.

«رضایت مشتری» یا «رضایت خدا»؟

وی تصریح کرد: امروز برخی فروشگاه های ما شعار «رضایت مشتری» را تبلیغ می کنند و حرف اول و آخر را در رضایت مشتری می دانند و البته کسی نیست بپرسد پس «رضایت خدا» چه می شود.

شبهه «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» در سبک زندگی حسینی جایی ندارد

حجت الاسلام تراشیون ادامه داد: حتی برخی نیز شبهه می افکنند که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است و می گویند چرا ما باید به مردم یمن کمک کنیم، در حالی که در سبک زندگی حسینی، صرفا نفع شخصی ملاک نیست و «دفاع از مظلوم» یک اصل است.

وی اضافه کرد: در سبک زندگی غربی است که منفعت شخصی ملاک است و به همین دلیل است که آنان قتل عام مسلمانان را در بوسنی نمی بینند ولی بلافاصله به حمله صدام به کویت واکنش نشان می دهند، چراکه به تصریح خودشان در مورد اول منافعی ندارند ولی در مورد دوم منافعشان به خطر می افتد!

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان تأکید کرد: از این رو باید همیشه از خود بپرسیم چگونه می شود نسلی تربیت کرد که بتواند خود را از وسوسه ها دور نگه دارد که قطعا یکی از پاسخ های جدی به این پرسش آن است که تربیت دینی باید بر اساس فطرت انسان برنامه ریزی شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار