کد خبر: ۸۹۸۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱ 12 September 2020

رهبر معظم انقلاب همواره خطوط روشن و کارآمدی را در اختیار دولت قرار داده‌اند که اگر آنطور که بایسته و شایسته است، مورد اهتمام دولت قرار می‌گرفت و حاشیه‌نشین یا گمشده سیاست‌های دولت نبود، نه تنها کشور با مشکلات و معضلات عدیده امروز مواجه نبود و فرصت‌های بسیاری از دست نمی‌رفت که پیشرفت و ترقی تثبیت شده‌ را در عرصه‌های مختلف شاهد بودیم.
سنجش عملکرد و راه طی شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با معیار رهنمودها و مطالباتی که رهبر معظم انقلاب در دیدارهای سالانه با هیئت دولت در هفته دولت طی 7 سال اخیر داشته‌اند، مایه‌ها و سبب‌های متقنی درباره مشکلات و معضلات کشور به دست‌ می‌دهد.
در همین راستا، مطلوب به نظر می‌رسد که ابتدا به مرور بیانات و تأکیدات حکیم انقلاب در مراسم‌های تنفیذ حکم رئیس‌جمهور در سال‌های 92 و 96 که دو مقطع آغازین دولت‌های یازدهم و دوازدهم است، پرداخته و سپس مطالبات ایشان در سال‌های دیگر در دیدار با هیئت دولت را یادآوری کنیم.
مرداد 92 رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور به نکاتی ریشه‌ای تصریح کردند که ناگفته پیداست اگر دولت از همان ابتدا به جای اعتماد به دشمن و تعامل با او، با توجه به آن پیش می‌رفت، خسارات امروز را شاهد نبودیم؛ آن نکات؛ «دل نبستن به بیرون» و «استحکام ساخت درونی اقتدار ملی در برابر فشارها و تحریم دشمن» است.
بپردازید به استحکام
ساخت درونی اقتدار ملی
ایشان فرمودند: «رئیس‌جمهور محترم‌اشاره کردند به تحریمها و فشارهائی که دشمنان ملت ایران - که البته در رأس آنها آمریکا است -  بر کشور وارد می‌کنند. من می‌خواهم بگویم درست است که فشارهای دشمنان برای مردم مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد، اما تجربه‌های باارزشی هم در اختیار مسئولان و در اختیار مردم می‌گذارد. درس بزرگی که ما از این فشارهای اقتصادی دریافت کردیم، این است که هرچه می‌توانیم، باید به استحکام ساخت داخلی قدرت بپردازیم؛ هرچه می‌توانیم، در درون، خودمان را مقتدر کنیم؛ دل به بیرون نبندیم. آنهائی که دل به بیرون ظرفیت ملت ایران می‌بندند، وقتی با یک چنین مشکلاتی مواجه شوند، خلع سلاح خواهند شد. ظرفیتهای ملت ایران خیلی زیاد است. ما باید بپردازیم به استحکام ساخت درونی اقتدار ملی؛ که آن روز به مسئولان کشور عرض کردیم: در درجه‌ اول، مسائل اقتصادی و مسائل علمی است؛ که باید با جدیت دنبال شود.»
سه جهت‌گیری عمده کارآمد
 و راهگشا
مرداد 96 نیز حکیم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم حسن روحانی، رئیس‌جمهور سه جهت‌گیری عمده را به دولت توصیه فرمودند؛ آن سه جهت‌گیری عبارت بودند از: «پرداختن به مشکلات مردم»، «تعامل گسترده‌ با دنیا» و «ظاهر شدن با صلابت و قدرت در برابر هر سلطه‌طلبی»
ایشان در این مراسم با‌اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی و کشور عزیز ما یک نظام پرظرفیّت و پرامکان و پراستعداد است، تأکید کردند: «این استعدادها را باید دانه‌دانه شناخت و از آنها بهره‌برداری کرد. شما با تکیه‌ بر هویّت انقلابی -این نکته بسیار مهمّی است- با کار جهادی، با حمایت مردمی، با انبوه سرمایه‌های مادّی و معنوی که امروز در اختیار شما است، می‌توانید کشور را پیش ببرید.»
رهبر انقلاب تصریح کردند: «چهار دهه، تجربه‌ فعّالیّت بین‌المللی به ما نشان می‌دهد که هزینه تسلیم در برابر قدرت‌های زورگو بمراتب بیشتر از هزینه‌ ایستادگی در مقابل آنها است؛ تسلیم شدن در مقابل زورگویی‌های قدرت‌های زورگو، ملّتها و کشورها را بیچاره می‌کند؛ راه‌های پیشرفت آنها را به معنای واقعی کلمه مسدود می‌کند؛ آنها را از ارزش‌های انسانی دور می‌کند؛ هزینه‌های سنگینی دارد. ما به توفیق الهی و به حول‌وقوّه‌ الهی، با استکبار و با نظام سلطه از سر تسلیم وارد نشدیم، تسلیم نشدیم، با آنها بر سر خواسته‌های آنها سازش نکردیم، و امروز از دیروز تواناتر و قدرتمندتریم.»
می‌توان به این نکته‌اشاره داشت که رئیس‌جمهور از همان ابتدا، دولت را در وزارت خارجه خلاصه کرد و دستور کار آن هم پرونده هسته‌ای ایران قرار گرفت. روحانی حل همه مشکلات را به توافق هسته‌ای منوط کرد. وی سنگ‌بنای دولت را توافق با آمریکا و غرب به هر قیمت گذاشت و با ادعای خزانه خالی، ایران را در مذاکرات، در موضع انفعال قرار داد. از این رو، حریف پالس امتیازگیری حداکثری را دریافت کرد. 19 مهر 92 وب‌سایت رادیو فرانسه نوشت؛ «ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. بر پایه این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، شرایط فروشنده را دشوارتر می‌کند و در همان حال قیمت فروش را کمتر خواهد کرد.» تیم مذاکره‌کننده ایران با اعتماد مطلق به دشمن پیش رفت و تعهدات هسته‌ای خود در برجام را پیش دستانه در برابر وعده‌های نسیه آمریکا و غرب اجرا کرد. تحریم‌ها با برجام نه تنها برداشته نشد که گسترش یافت و همزمان معطل ساختن ظرفیت‌های داخلی پای وعده‌های پوچ آمریکا و غرب، فرصت‌های زیادی را سوزاند و مشکلات اقتصادی را که دولت می‌خواست با مذاکره و برجام آنها را حل کند، عمیق‌تر کرد. مقامات دولت به صورت مکرر، پیمان‌شکنی و بدعهدی حریف در اجرای تعهداتش را توجیه کردند که به گستاخی بیشتر آنها منجر شد.
حقوق‌های نجومی، ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی را ظرف ۲ ماه بر باد دادن و ایجاد رانت ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی، عدم هدایت نقدینگی به بخش‌های مولد اقتصاد، سقوط ارزش پول ملی، رها کردن 5 ساله بخش مسکن و رشد بیش از 500 درصدی قیمت آن، رکود فراگیر، افزایش افسار گسیخته قیمت کالا و خدمات، معطل گذاشتن راه‌اندازی فرآیندهای مربوط به اخذ مالیات بر واحدهای مسکونی خالی، پیامدهای مدیریت غیر جهادی دولت و معطل گذاشتن اقتصاد کشور پای وعده‌های پوچ غرب است. بدون برجام در روز 1/5 میلیون بشکه نفت به فروش می‌رفت اما با برجام به زیر ۳۰۰ هزار بشکه رسید و ظریف تصریح کرد که پیش از برجام بیشتر نفت می‌فروختیم.
در داخلِ نقشه‌ طرّاحی شده‌ دشمن
 قرار نگیریم و بازی نکنیم
در همین زمینه، نگاهی به بیانات و هشدارهای رهبر انقلاب در ششم تیرماه 94 در دیدار با هیئت دولت که به مناسبت هفته دولت انجام شد، به‌جاست. ایشان فرمودند: «یک نکته‌ای را من در این مسئله‌ هسته‌ای و تمام شدن مسئله‌ هسته‌ای در ذهنم هست که جزو نگرانی‌های من است، جزو دغدغه‌های بنده است و آن این است که ما توجّه کنیم به هدفهایی که دشمنان صریح جمهوری اسلامی در ذهن خودشان دارند می‌پرورانند و کارهایی که می‌خواهند انجام بدهند... دستگاه‌های مختلف، دستگاه‌های اقتصادی، دستگاه‌های فرهنگی- توجّه داشته باشند که ما در داخلِ نقشه‌ طرّاحی شده‌ دشمن قرار نگیریم و بازی نکنیم؛ که فلان تصمیمی که ما می‌گیریم، چه در زمینه سیاست، چه در زمینه اقتصاد، چه در زمینه تجارت، چه در زمینه‌ فرهنگ، کمک بکند به آن بسته تعیین‌شده‌ دشمن که برای خودشان هست.»
دیدار سال 92 حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با هیئت دولت، واجد مفاهیم و رهنمودهای دیگری هم بود. حضرت آقا بیان داشتند: «به‌حسب آنچه که در روزگار ما و با شرائط ما می‌توان دولت اسلامی نامید، یک شاخصهایی وجود دارد که من به بعضی از آن شاخص‌ها ‌اشاره می‌کنم.» رهبر انقلاب به 7 شاخص‌اشاره فرمودند که عبارت بودند از: شاخص اعتقادی و اخلاقی [و تأکید بر لزوم اعتقاد، دلبستگی و پایبندی به منابع اسلامی، مجموعه‌ بیانات امام راحل و پیش بردن برنامه بر اساس آنها]، خدمت به خلق، سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد، مسئله عدالت، قانون‌گرایی، حکمت و خردگرایی در کارها و تکیه به ظرفیّت درون‌زای کشور.
در اعتماد به وعده‌های الهی
 کوتاهی نکنیم
ایشان در این دیدار بیان داشتند: «یکی از چیزهایی که من بر روی آن تکیه می‌کنم در این زمینه اعتقاد و نگاه قلبی و گرایش قلبی، مسئله‌ اعتماد به خدای متعال است، اعتماد به وعده‌های الهی است؛ این از جمله‌ مطالبی است که بنده اصرار دارم ما روی این کوتاهی نکنیم.»
رهبر معظم انقلاب در این دیدار همچنین درباره شاخص چهارم؛ «سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد» تصریح کردند: «...شما باید مراقب باشید، شما باید چشم بصیرِ بینای خودتان را بر سرتاسر این دستگاهی که زیر‌اشراف شما است و تحت مدیریّت شما است، آنچنان بگسترانید که نگذارید در یک گوشه‌ای ناسلامتىِ اقتصادی به‌وجود بیاید و این وسوسه‌ها کارگر بشود... بنده گاهی برای این دوستان و مدیرانی که با اینها می‌نشینیم صحبت می‌کنیم، مثال می‌زنم، می‌گویم مثل این نورافکن‌هایی که ملاحظه کرده‌اید در بعضی از قلعه‌ها و مانند اینها یک نورافکنی دائم دارد همین‌طور دوْر می‌زند، این نورافکنِ نگاه شما باید دائم دوْر بزند؛ یعنی هیچ خلأ [برای] نفوذ وجود نداشته باشد؛ دائم باید نگاه کنیم، مراقبت بکنیم. واقعاً فساد مثل موریانه است؛ نگذارید که فساد و رشوه و پارتی‌بازی و اسراف و تجمّل و خرجهای زیادی و مانند اینها، در دستگاهتان نفوذ بکند.»
به‌جاست این نکته را متذکر شد که تصمیم ارز 4200 تومانی دولت روحانی در فروردین 97، توزیع ناشیانه و بی‌منطق آن میان نااهلان و چوب حراج به ذخایر طلا و دلار از سوی دولت لطمات جدی به اقتصاد کشور وارد کرد.
روزنامه دولتی ایران چهارشنبه ۲۴ مرداد ۹۷ طی یادداشتی آورده بود: «اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی باعث هزاران میلیارد رانت شد و این در عمل به دارندگان این نقدینگی منتقل گردید نه به اقشار ضعیف و متوسط جامعه.»
روزنامه سازندگی که فردای اعلام تصمیم دلار جهانگیری، وی را در هیبت سوپرمن که در حال پایین آوردن دلار از آسمان است به تصویر کشید، در گزارشی با عنوان «پشت پرده ایده ارز 4200 تومانی» نوشته بود: «بر اساس آنچه تاکنون اعلام شده، نزدیک به 18 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی که دولت پرداخت کرده، به کشور بازنگشته است. یعنی با قیمت متوسط دلار 12 هزار تومانی، نزدیک 216 هزار میلیارد تومان از منابع کشور سوخت شد. این عدد برابر با نیمی ‌از بودجه کل کشور است. حدود 72 برابر هزینه‌ای که ایران در جنگ تحمیلی پرداخت کرد.»
ورود مجاهدانه‌ در وسط میدان لازم است
رهبر انقلاب 7 شهریور 97 در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت در همین زمینه فرمودند: «[درخصوص] همین حوادثی هم که اخیراً پیش آمد، حالا آقای دکتر روحانی‌اشاره کردند و بیان کردند توجیهاتی را که درست است توجیهات ایشان، منتها واقع قضیّه این است که در کنار این توجیهات، یک مقداری غفلت و بی‌توجّهی مدیریّتی انجام گرفته. وقتی‌که ما می‌خواهیم ارز را به هر دلیلی وارد بازار کنیم -[چون] این را لازم می‌دانیم، این را وسیله‌ای برای پایین آوردن قیمت ارز می‌دانیم- باید این کار را با چشمِ باز انجام بدهیم تا این‌جور نشود که در این شرایطِ سختِ ما، چند میلیارد دلار بیفتد دست یک عدّه معدودی که یا قاچاق کنند، یا ببرند در کردستان عراق بفروشند، یا در بازار داخلی آن را نقد کنند، یا به‌عنوان گردشگری بگیرند جور دیگر عمل کنند -که خب این را همه می‌دانند- و یا به‌عنوان آوردنِ یک کالایی ثبت سفارش کنند [ولی] یک کالای دیگر را بیاورند؛ اینها خب چیزهایی است که مدیریّتها می‌توانند اینها را [مراقبت] کنند که این را من با آقای رئیس‌جمهور هم قبلاً در میان گذاشتم. این‌جور هم نیست که ما لازم باشد بالای سرِ هر یک نفری یک پلیس بگذاریم که ببینیم چه‌کار می‌کند؛ نه، امروز خب شیوه‌هایی وجود دارد، روشهایی وجود دارد، روشهای پیشرفته‌ای وجود دارد؛ می‌شود اینها را کنترل کرد. باید کنترل کرد یعنی باید با چشمِ باز مراقبت کرد. این مدیریّت اقتصادی است. من به‌نظرم می‌آید شما میتوانید این کار را بکنید، دولت ما می‌تواند این کار را بکند؛ این کاری نیست که جزو محالات باشد یا جزو مشکلات فوق‌العاده باشد؛ نه؛ اهتمام لازم است،‌ ورود مجاهدانه‌ در وسط میدان لازم است و این کارها را می‌توانید انجام بدهید.»
سیاست‌های اقتصاد مقاومتی؛
یک بسته‌ کامل و منسجم
تأکید دیگر رهبر معظم انقلاب بر مسئله اقتصاد مقاومتی بوده است؛ 4 شهریور 1394 ایشان فرمودند: «سیاستهای اقتصاد مقاومتی یک بسته کامل و منسجم است؛ این بسته هم تراوش‌ شده فکر شخصی نیست؛ این عقل جمعی است، یک جماعتی نشسته‌اند؛ دوستان اقتصاددان حاضر در این مجلس هم بعضی‌هایشان می‌دانند و مطّلعند. کار مفصّلی انجام گرفته روی این، بعد هم آمده اینجا، چکّش‌کاری شده، روی آن بحث شده، فکر شده، مطالعه شده؛ بعد رفته مجمع تشخیص [مصلحت نظام] و روی آن مطالعه شده؛ بالاخره آمده و نتیجه شده این سیاستها. یعنی محصول یک فرآیند معقول و مدبّرانه‌ای است؛ لذاست که اقتصاد مقاومتی را همه تأیید کردند، یعنی من یک مورد سراغ ندارم که از اقتصاددان و از کسانی که با ما خوبند، کسانی که با ما بد هستند؛ که این اقتصاد مقاومتی، این سیاستها را تخطئه کرده باشند؛ نه، همه قبول کردند.»
ایشان افزودند: «خب، این یک بسته‌ منسجم است، باید مجموعاً انجام بگیرد؛ چه‌جوری می‌شود مجموعاً انجام بگیرد؟ آن‌وقتی‌که یک به اصطلاح برنامه اجرائی و عملیّاتی منسجمی برای آن ارائه بشود؛ که این چیزی بود که من چند وقت پیش به آقای دکتر روحانی گفتم و بنا شد که ایشان بگویند دوستان تهیّه کنند ان‌شاءالله این را بدهند، این لازم است؛ یعنی ما یک برنامه عملیّاتی لازم داریم؛ در این برنامه مشخّص بشود سهم دستگاه‌ها، فلان دستگاه این سهم او است از این بندهای سیاستها، بعد زمان گذاشته بشود؛ زمان خیلی مهم است، زمان‌بندی بشود، معلوم بشود که تا این زمان باید انجام بگیرد والّا اگر زمان‌بندی نشود؛ هیچ ضمانتی وجود ندارد که این در طول دولت شما حتّی انجام بگیرد، شما می‌خواهید این را عملیّاتی کنید، می‌خواهید اجرائی کنید، می‌خواهید از منافعش مردم استفاده کنند، پس زمان [بگذارید]. اوّلاً بایستی اقدامات عملیِ لازم درخصوص هر بند مشخّص بشود، مجری‌هایش دستگاه‌هایی که متصدّیند معلوم بشوند، در هر بخشی زمان‌بندی لازم انجام بگیرد، امکانات لازم و چگونگی تأمین آن امکانات بایستی روشن بشود، بالاخره این سیاستها یک تحرّک عملی و میدانی است؛ وقتی راهکار فراهم می‌کنید، در واقع یک تحرّک میدانی می‌خواهید به‌وجود بیاورید، این الزاماتی دارد. الزاماتش چیست؟ چه جوری می‌شود تأمین کرد؟ راه تأمین آن الزامات باید مشخّص بشود. آن‌وقت اگر این کارها شد، آن‌وقت شما می‌توانید رصد کنید، می‌توانید پیگیری کنید، ببینید شد یا نشد، فلان دستگاه کار خودش را انجام داد یا نداد. کار پیش می‌رود.»
برنامه‌های توسعه و بودجه‌های سالیانه باید براساس اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در ادامه تصریح کردند: «نکته‌ دوّم در مورد اقتصاد مقاومتی این است که همه‌ برنامه‌های اقتصادی دولت بایستی در این مجموعه اقتصاد مقاومتی و در این سیاست‌ها بگنجد؛ حتّی برنامه‌ ششم و برنامه و بودجه‌های سالیانه، همه باید براساس این اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد؛ یعنی هیچ‌کدام از اینها در هیچ بخشی، غیرمنطبق با این سیاست‌ها نباشد؛ نه اینکه فقط مخالفت نداشته باشد بلکه کاملاً منطبق با این سیاست‌ها باشد.»
اقتصاد مقاومتی؛ پدافند و آفند
ایشان همچنین 7 شهریور 1397 تأکید کردند: «بحث اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که گفته شد، اساس سیاست‌های [اقتصاد] مقاومتی، آن لُبّش عبارت است از تکیه بر تولید داخلی؛ اساسِ آن، این است. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، هم به‌معنای سنگرسازی دفاعی در مقابل دشمن است -یعنی واقعاً این سیاست‌ها اگر به طور کامل و دقیق اجرا بشود، سنگرسازی می‌کند؛ سنگرسازی دفاعی است- هم توانمندسازی برای حرکت به جلو است؛ یعنی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم جنبه‌ پدافندی دارد، هم جنبه‌ آفندی دارد، محورش هم تولید است.»
معیشت مردم را
با تکیه بر تولید داخلی ترمیم کنید
ایشان تصریح کردند: «یک مسئله هم مسئله ‌معیشت مردم است که باز به همین تولید ارتباط پیدا می‌کند؛ یعنی یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه ما بخواهیم معیشت مردم را ترمیم کنیم و اصلاح کنیم -که الان مردم دچار مشکلات هستند در امر معیشت، بخش مهمّی از مردم دچار مشکلاتند- واقعاً باید تکیه کنیم روی مسئله‌ تولید داخلی. خب، یک تلاش همه‌جانبه‌ای باید بشود برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها یا زیرِ ظرفیّت کار کردن کارخانه‌ها.»
رهبر معظم انقلاب در این دیدار بر «باز کردن میدان برای فعالیت فعالان سالم اقتصادی و رفع موانع آنها» و «جلوگیری از فعالیت مضر اقتصادی و بستن منافذ فساد» تأکید کردند.
ایشان دوم شهریور امسال نیز خاطرنشان کردند: «چندی پیش، پیشنهادی برای تشکیل کارگروهی از جانب رؤسای سه قوه جهت شناسایی و برطرف کردن موانع تولید مطرح کردم و با استقبال سه قوه هم مواجه شد که باید هرچه زودتر تشکیل شود و کار خود را با جدیت آغاز کند.»
پیشران‌های اقتصادی را
به حرکت درآورید
رهبر معظم انقلاب در دیدار سال 98 خود به مناسبت هفته دولت با هیئت دولت بر تکیه روی پیشران‌های اقتصادی تأکید کردند و فرمودند: «در محیط اقتصادی کشور، بعضی از عوامل اقتصادی حکم پیشران را دارند که اگر آنها به حرکت بیفتند، کلّ این مجموعه‌ کار اقتصادی به حرکت می‌افتد؛ مثلاً یکی‌اش مسئله مسکن است -اگر چنانچه حوزه مسکن به حرکت در بیاید و به کار بیفتد، این خودش بخش مهمّی از بخش‌های اقتصادی کشور را به حرکت در می‌آورد- یکی مسئله کشاورزی است، یکی مسئله‌ حوزه‌ خودرو است، یکی مسئله‌ شرکتهای دانش‌بنیان است، یکی مسئله‌ لوازم خانگی است؛ اینها مسائلی است که در هر کشور حکم پیشران را دارند؛ روی اینها تکیه بشود؛ بخش‌های مختلفی که مسئول این بخش‌ها هستند هر چه ممکن است در این زمینه‌ها تلاش کنند، کار کنند، این پیشرانها اگر به کار بیفتد، حرکت عمومی اقتصاد بکلّی متفاوت خواهد شد.»
گفتنی است، یکی از خطاهای راهبردی دولت طی سال‌های اخیر بزرگ‌نمایی تحریم بوده است. این در حالی است که دولت می‌توانست با عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سنگ تحریم را خرد کند. در شرایط تحریم، با روحیه و مدیریت انقلابی و جهادی توانستیم به درخواست تأمین بنزین از سوی دولت انقلابی ونزوئلا پاسخ دهیم و تحریم‌های آمریکا را تحقیر کنیم.
مقاومت برخلاف اعتماد به دشمن و تعامل با او، سبب آثار و برکات ماندگار است. به یک نمونه توجه کنید؛ جوانان مومن و انقلابی به همراه دیگر مجاهدان صادق جبهه مقاومت، داعش را در عراق و سوریه به زانو درآوردند. در نتیجه فضایی مهیا شد تا روحانی اسفند ۹۷ با سفر به عراق، ۵ سند و توافقنامه همکاری امضا و بر گسترش روابط با عراق تا ۲۰ میلیارد دلار تاکید کند. پیامد اعتماد به دشمن و تعامل با او فجایع اقتصادی بود اما الگوی مقاومت کارآمدی خود را نشان داد.
تولیدکننده را
به چشم یک رزمنده نگاه کنید
ایشان در این دیدار همچنین با‌اشاره به اینکه نگاه‌مان به تولیدکننده، نگاه مناسب و درستی نیست، افزودند: «من عرض می‌کنم نگاه مجموعه دولت و مسئولین کشور به آن فرد تولیدکننده، باید نگاه به یک رزمنده باشد؛ مگر نمی‌گویید «جنگ اقتصادی»، رزمنده‌ این جنگ اقتصادی کیست؟ آن کسی که اقتصاد داخلی را تقویت می‌کند؛ اقتصاد داخلی هم عمدتاً با تولید تقویت می‌شود؛ پس این تولیدکننده را شما به چشم یک رزمنده نگاه کنید... من بارها در همین جلسه‌ای که با دوستان شما داشته‌ایم -چه جلسه‌ دولت، چه جلسه اقتصادی که خیلی از آقایان حضور داشتید- بارها این را گفته‌ام؛ یک تولیدکننده برای اینکه یک کاری را انجام بدهد و شروع کند، از هفت خوان باید عبور بکند؛ حالا من می‌گویم هفت خوان، در واقع گاهی از هفتاد خوان باید عبور بکند؛ قوانین، مقرّرات، این دستگاه می‌آید یک چیزی می‌گوید، آن دستگاه می‌آید یک چیزی می‌خواهد، آن دستگاه می‌آید یک مجوّزی [می‌خواهد]؛ چه لزومی دارد؟ اینها را جدّی باید وارد شد.»
رهبر معظم انقلاب در این دیدار تصریح کردند: «از فروع و از حواشی، بجد پرهیز کنید.»
نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنید
حضرت آقا سوم شهریور 1395 نیز در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت بر ضرورت «هدایت تسهیلات بانکی به سوی تولید» تأکید کردند و فرمودند: «من آن روز به آقای وزیر محترم اقتصاد [طیّب‌نیا، وزیر وقت اقتصاد] و آقای سیف[رئیس‌وقت بانک مرکزی] گفتم شما هر چه علم دارید و هر چه درس خوانده‌اید، امروز آن را به کار بیندازید برای اینکه این نقدینگی عظیمِ سنگین را هدایت کنید به سمت تولید، یعنی همه‌ هنرتان این باشد؛ این کار اگر انجام بگیرد -که به نظر من کاری است ممکن؛ یعنی برای آقایانی که در رأس کار هستند، کاری است ممکن- مهم است.»
رهبر معظم انقلاب دوم شهریور امسال نیز در همین دیدار با‌اشاره به اهمیت موضوع «هدایت نقدینگی به سمت تولید» گفتند: «در سال ۹۷ و در دیدار با هیئت دولت پیشنهاد تشکیل یک هیئت متخصص شبانه‌روزی برای یافتن روشهای هدایت نقدینگی به سمت تولید مطرح شد که اگر این هیئت تشکیل نشده است، باید هرچه زودتر شکل بگیرد.»
ایشان همچنین سوم شهریور 1395 در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت فرمودند: «من شنیدم حتّی در برخی از موارد و برخی از بخشهای دولتی -که حالا این را جناب آقای رئیس‌جمهور اگر ان‌شاءالله دنبال بکنند خوب است- که برخی از این به قول آقایان پروژه‌ها را از خارجی‌ها قبول می‌کنند و امکانات هم به آنها می‌دهند، [امّا] به این شرکت دانش‌بنیان داخلی که می‌تواند این کار را انجام بدهد، نمی‌دهند!... ان‌شاءالله خلاف واقع باشد... اینها را باید به نظر من تعقیب کرد و دنبال کرد و مهم است.»
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای چهارم شهریور 1394نیز در دیدار با رئیس‌جمهور فرمودند: «یکی از بهترین راه‌های‌اشتغال، همین پارک‌های علم و فنّاوری و همین وارد کردن دانشجویان به فنّاوری‌های قابل تبدیل به ثروت است.»
هرجا هستید بر مسئله جنبش نرم‌افزاری
 و شتاب رشد علم تکیه کنید
رهبر انقلاب سوم شهریور 1395 هم فرمودند: «هرجا هستید، هرجور، با هر مجموعه‌ دانشگاهی‌ که روبه‌رو می‌شوید، روی مسئله‌ گفتمان تولید علم و پیشرفت علمی و همین جنبش نرم‌افزاری و شتاب رشد، تکیه کنید؛ جوری بشود که هر استادی، هر دانشجویی، هر پژوهشگری احساس بکند که این وظیفه او است که این کار را بایستی انجام بدهد.»
چرا اصلاً نفت را خام صادر می‌کنیم؟
در نگاه حکیمانه رهبر انقلاب، خام فروشی نفت یک بلای بزرگ برای کشور است. 7شهریور 97، رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت در این زمینه فرمودند: «یکی از مشکلات ما، مسئله‌ بد استفاده کردن است. حالا آقای دکتر روحانی‌اشاره کردند که ما ممکن است از واردات بنزین بی‌نیاز بشویم؛ خب این خبر خوبی است، لکن اصل اینکه «ما که خودمان یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت دنیا هستیم، بنزین را وارد می‌کنیم»، این بسیار خبر بدی است؛ چرا این کار اتّفاق می‌افتد؟ ما چرا اصلاً نفت را خام صادر می‌کنیم؟ گاز را چرا تبدیل به محصول و ال‌اِن‌جی نمی‌کنیم؟ نفت را چرا تبدیل به بنزین نمی‌کنیم که صادر کنیم؟ این یک سؤالی است؛ این بد استفاده کردن است. بنده از سالها پیش -از شاید پانزده شانزده سال پیش- در دولت‌های قبل، مکرّر بر روی مسئله پالایشگاه‌های داخلی و توسعه‌ پالایشگاه‌ها و تولید محصولات گوناگونِ نفت تکیه کرده‌ام.»
ایشان همچنین چهارم شهریور 1394 نیز در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت با بیان اینکه ما معدن را باید جایگزین نفت کنیم، فرمودند: «آن‌وقت [در مورد] معادن هم بایستی از خام‌فروشی معادن بشدّت پرهیز کنیم.»
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار یکشنبه دوم شهریور 99 خود با هیئت دولت نیز به موضوع «خام‌فروشی و صادرات فله‌ای مواد خام»‌اشاره کردند و گفتند: «خام‌فروشی در سنگ‌های معدنی قیمتی و فرآوری آنها در خارج و بازگرداندن به کشور با چندین برابر قیمت، فروش خاک جزیره‌ هرمز، فرآوری نشدن زعفران جنوب خراسان و خرمای مناطق گرمسیری، از جمله مواردی است که نشان می‌دهد باید در این زمینه کار جدی صورت گیرد.»
اهتمام لازم به شبکه ملی اطلاعات نمی‌شود
تکمیل شبکه ملی اطلاعات یکی از ضرورت‌های بلاتردید امروز کشور است. ایشان در دیدار امسال خود با هیئت دولت که روز یکشنبه دوم شهریورماه انجام شد، موضوع فضای مجازی را بسیار مهم خواندند و گفتند: «ما هم اهمیت فضای مجازی را و اینکه بخشی از زندگی مردم شده است، قبول داریم اما بحث ما در مورد فضای مجازی این است که این عرصه از خارج مدیریت و هدایت می‌شود و ما نمی‌توانیم مردم را بی‌پناه رها کنیم.»
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تأکید بر اینکه عوامل مسلط بین‌المللی در فضای مجازی به‌شدت فعال هستند، افزودند: «تأکید مکرر بر شبکه‌ ملی اطلاعات و تشکیل شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و شرکت رؤسای سه قوه در آن، به همین علت است اما متأسفانه اهتمام لازم به این موضوع نمی‌شود. ایشان گفتند: «شبکه‌ ملی اطلاعات اجزایی دارد که این اجزا از زمان‌بندی‌ها عقب هستند.»
اقتصاد کشور به‌هیچ‌وجه نباید
 به تحولات خارجی پیوند بخورد
رهبر معظم انقلاب در این دیدار مسئله دیگری را که در این سال‌ها بارها بر آن تأکید کرده بودند را بیان داشتند؛ «اقتصاد کشور به‌هیچ‌وجه نباید به تحولات خارجی پیوند بخورد، زیرا این یک خطای راهبردی است. ایشان تأکید کردند: نباید برنامه‌ریزی اقتصادی برای کشور، معطل لغو تحریم‌ها یا نتیجه انتخابات فلان کشور شود. باید بنا را بر این گذاشت که تحریم‌ها به‌عنوان مثال تا ده سال دیگر ادامه دارد؛ بنابراین باید بر ظرفیت‌ها و امکانات داخلی تمرکز کرد.
«جلوگیری از واردات لوکس»، «جلوگیری از قاچاق»، «رفع پیچ‌وخم‌های عجیب اداری در دادن مجوز تولید»، «تقویت ارزش پول ملی»، «لزوم تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی» از دیگر تأکیدات رهبر معظم انقلاب در دیدار امسال با رئیس‌جمهور و هیئت دولت در هفته دولت بود.
رهاسازی فرهنگ اصلاً جایز نیست
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای 4 شهریور 1396 در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به مسئله فرهنگ‌اشاره و تصریح کردند: «مسئله دیگر مسئله‌ فرهنگ است. خب دوستانی که اینجا تشریف دارید و بخصوص مسئولین فرهنگی کشور و خود آقای رئیس‌جمهور محترم، حساسیّت این حقیر را نسبت به مسئله فرهنگ می‌دانند. گاهی اوقات مشکلات فرهنگی موجب شده که من شب خوابم نبرده؛ به‌خاطر مسائل فرهنگی؛ یعنی اهمّیّت مسائل فرهنگی این‌جور است. دو کار اساسی و اصلی است که باید انجام بگیرد؛ یکی تولیدات فرهنگی سالم در زمینه‌های مختلف و یکی جلوگیری از تولیدهای مضر و به‌اصطلاح متاع و کالای مضرّ فرهنگی؛ به نظر من این جزو کارهای اساسی است. در همه‌ دنیا مراقبت از محصولات فرهنگی و کتاب و مانند اینها وجود دارد؛ کجای دنیا است که وجود نداشته باشد؟ ... خوراک فرهنگی سالم و جلوگیری از خوراک فرهنگی ناسالم و مضر، اساس کار است.»
ایشان تأکید کردند: «رهاسازی فرهنگ اصلاً جایز نیست. مدیریّت فرهنگ یک کار بسیار لازم است؛ و مدیریّت هم باید بر مبنای شعارهای انقلاب و مبانی انقلاب باشد؛ یعنی مراقبت بشود؛ آنچه اصل است، این است که مبانی انقلاب و مبانی استقلال کشور و مبانی امام و مانند اینها باید محفوظ باشد.»
با اوصاف فوق، واضح است که رهبر معظم انقلاب همواره خطوط روشن و کارآمدی را در اختیار دولت قرار داده‌اند که اگر آنطور که بایسته و شایسته است، مورد اهتمام دولت قرار می‌گرفت و حاشیه‌نشین یا گمشده سیاست‌های دولت نبود، نه تنها کشور با مشکلات و معضلات عدیده امروز مواجه نبود و فرصت‌های بسیاری از دست نمی‌رفت که پیشرفت و ترقی تثبیت شده‌ را در عرصه‌های مختلف شاهد بودیم.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار