در حالی که هفت ساعت از آغاز رای گیری دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۰ حوزه انتخابیه می‌گذرد که گزارش‌های رسیده از برگزاری انتخاباتی آرام، با کمترین حاشیه و تخلف حکایت دارد.
کد خبر: ۸۹۸۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱ 11 September 2020

دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تعیین ۱۰ کرسی از ساعت ۸ صبح امروز جمعه در حوزه های انتخابیه «لنجان»، «سمیرم»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره»، «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون»، «زنجان و طارم»، «بیجار»، «کرمانشاه»، «اسلام آباد غرب و دالاهو» و «کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان» آغاز شده است و تا ساعت ۱۸ ادامه دارد.

هرچند به طور معمول در ساعات آغازین روز، ازدحام در شعبه های اخذ رای کمتر است و با گذشت زمان و نزدیک شدن به ساعات پایانی رای گیری بر تعداد رای دهندگان افزوده می‌شود، اما در این دوره با توجه به شیوع کرونا در کشور، هم دست اندرکاران برگزاری انتخابات و هم رای دهندگان ترجیح می دهند تا در فضایی آرام در این مشارکت سیاسی سهیم باشند.

آنطور که مسئولان ستاد انتخابات هر استان به رسانه ها گزارش داده‌اند، از صبح امروز تاکنون گزارشی از هرگونه تخلف انتخاباتی رای دهندگان از جمله خرید و فروش رای یا شناسنامه اشخاص دیگر، تبلیغ نامزدها در اطراف حوزه‌های رای گیری و یا ازدحام هواداران نامزدها مشاهده نشده است و کار برگزاری انتخابات بدون مشکل پیش می رود.

برای نمونه رییس ستاد انتخابات گلستان گفته است «تمام فضای انتخاباتی در شهرستانهای غربی گلستان شامل بندرگز، گمیشان، ترکمن و کردکوی توسط عوامل ذیربط رصد می‌شود و اجازه اقدامات غیرقانونی یا تخلف داده نمی شود».

با اینکه شایع شده در برخی نقاط غرب گلستان و شرق مازندران طرفداران نامزدها از اهالی خواسته‌اند به کاندیدای مورد نظر آنها رای دهند، به گفته عبدالرضا چراغعلی رییس ستاد انتخابات استان «حتی از پلیس راه و راهور خواسته شده خودروهای جمعی مانند اتوبوس و مینی‌بوس که اقدام به جابجایی مسافر بین شهری و روستایی می کنند، کنترل تا در صورت سوء استفاده انتخاباتی از حرکت آنها در ادامه مسیر جلوگیری شود».

در استان ایلام نیز محمد نوذری رییس ستاد انتخابات استان از مشارکت چهار هزار نفر نیروی اجرایی، بازرسی، نظارتی و انتظامی، عوامل برگزاری انتخابات در ۲۰۷ شعبه اخذ رای در حوزه جنوب ایلام خبر داده و گفته است: حفظ سلامت رای‌دهندگان و اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در حوزه انتخابیه جنوب استان ایلام در کنار تامین امنیت و سلامت انتخابات، مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شده است.

به گفته وی، در رای‌گیری دور دوم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، استفاده از استامپ و اثر انگشت با هدف پیشگیری از گسترش شیوع کرونا، حذف شده است.

در اصفهان که کار انتخابات در دو حوزه لنجان و سمیرم انجام می‌شود نیز به گفته حیدر قاسمی رییس ستاد انتخابات استان تاکنون گزارشی مبنی بر تخلفات انتخاباتی ارایه نشده است ضمن آنکه گزارش خبرنگاران ایرنا از مشارکت پرشور مردم سمیرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در رای گیری امروز حکایت دارد.

استان البرز ظهر امروز میزبان جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور بود که بازدیدی از شعبه‌های اخذ رای در حوزه انتخابیه کرج داشت؛ وی ابراز امیدواری کرد که امروز بار دیگر شاهد حضور پررنگ و موثر مردم و همکاری مسوولانه برای اجرای دستورالعمل های بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در تمام ۱۰ حوزه انتخابیه باشیم و مردم بدون کوچکترین مشکلی آرای خود را برای انتخاب نماینده مورد نظر خود در صندوق های رای بیندازند.

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، رای اولی های استان البرز در مرحله دوم انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی مشارکت چشمگیری داشتند و با حضور در شعبه‌های اخذ رای بلوغ سیاسی خود را جشن گرفتند؛ طبق اطلاعیه ستاد انتخابات کشور، متولدین ۲۱ شهریور ۱۳۸۱ کم سن ترین رای‌دهندگان امروز هستند.

در استان خوزستان غلامرضا شریعتی استاندار با مشارکت در این درو از انتخابات به رای دهندگان اطمینان داد که حفظ سلامت آنان اولویت اصلی بوده به گونه ای که با مشارکت همه دستگاههای اجرایی در مدیریت بهداشتی انتخابات با موفقیت انجام شده است.

البته به گفته دکتر فرهاد ابول‌نژاد سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز امروز و در پی گزارش کمبود الکل در برخی شعب اخذ رای اهواز، این کمبود که به دلیل مصرف بیش از حد یا افزایش تعداد مراجعان بیشتر از حد انتظار ایجاد شده بود، برطرف شد.

به گفته وی از روز گذشته تاکنون ضدعفونی شعب در حال انجام است تا این لحظه سعی شده کمبودها با پیگیری از طرف ستاد انتخابات برطرف شود و اگر هم کمبودی به وجود آید به صورت موقتی است.

فتح‌الله حقیقی استاندار زنجان نیز در بازدید از شماری از حوزه‌های انتخابیه حضور مردم در صحنه انتخابات را از مصادیق مردمی بودن نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: مردم ایران هوشمند و بصیر هستند و به حتم حضور آنها در پای صندوق های رای همچون دوره های قبل مطلوب خواهد بود.

وی به مردم استان اطمینان داد که موارد بهداشتی در حوزه های انتخاباتی با جدیت رعایت و اخذ رای نیز در کمترین زمان ممکن انجام می شود.

در استان کردستان که انتخابات در حوزه بیجار انجام می شود، به گفته فرماندار این شهرستان انتخابات با آرامش کامل در حال برگزاری است و مردم با نظم و حفظ فاصله اجتماعی در شعبه حضور می‌یابند.

آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه نیز با مشارکت در انتخابات امروز اظهار داشت: مردم باید با حضور حداکثری خود در پای صندوق‌های رای دشمنان را ناامید کنند؛ جانشین و معاون دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان کرمانشاه نیز تاکید کرد که برگزاری باشکوه انتخابات و حضور مردم به عنوان یک تکلیف در پای صندوق‌های اخذ رأی تضمین کننده وحدت و انسجام ایران اسلامی است.

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایرنا، در استان کرمانشاه مردم اسلام آباد غرب مشارکت خوبی در انتخابات داشته اند و پیش از ظهر امروز خبرنگاران شاهد شکل گیری صف های ۲۰ تا ۳۰ نفره مقابل شعبه‌های رای‌گیری بودند.

به گزارش ایرنا و به گفته رییس ستاد انتخابات کشور، دور دوم انتخابات امروز در ۱۰ حوزه درحال برگزاری است و براساس گزارش رسیده تا کنون مشکلی نداشتیم. البته در شروع انتخابات برخی شعب تاخیراتی داشتند که به سرعت حل و فصل شد.همه شعب برخط هستند و مراجعه‌کنندگان رای خود را در صندوق می‌اندازند.

در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، نامزدی که آرای اکثریت نسبی را به دست آورد صرف نظر از میزان رای، به عنوان نماینده مجلس انتخاب خواهد شد و بنابراین مسئولان برگزاری انتخابات از مردم خواسته اند تا پای صندوق‌های رای بروند و از این حق قانونی خود استفاده کنند تا کسی که قرار است چهار سال نماینده آنان در خانه ملت باشد با قدرت بیشتر و پشتوانه مردمی بهتری وظیفه نمایندگی خود را انجام دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار