طبق نظرسنجی رویترز؛
طبق یکی از تازه‌ترین نظرسنجی‌ها درباره انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، بایدن با اختلافی ۱۲ درصدی، آراء مردمی را از آن خود خواهد کرد حال آنکه ممکن است در جلب آرای الکترال، از ترامپ عقب بیفتد.
کد خبر: ۸۹۷۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶ 10 September 2020

 

 

بایدن برنده آرای مردمی انتخابات ۲۰۲۰ است

 

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین، نظرسنجی که به طور مشترک از سوی خبرگزاری رویترز و مرکز سنجش افکار عمومی «ایپسوس» انجام شد، حاکی از آن است که در سطح ملی و در میان عامه مردم آمریکا، جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، از برتری ۱۲ درصدی در مقایسه با دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه برخوردار است.

همچنین گفته می‌شود که در مقایسه با چهار سال پیش، شمار رای دهندگان مردد کاهش یافته است.

طبق این نظرسنجی، ۵۲ درصد از رای دهندگان احتمالی از بایدن حمایت می‌کنند حال آنکه این رقم برای ترامپ ۴۰ درصد است. سه درصد هم به نامزدهای مستقل رای می‌دهند و فقط ۵ درصد رای دهندگان هنوز تصمیم قطعی خود را اتخاذ نکرده و نمی‌دانند که به چه کسی رای خواهند داد.

به این ترتیب، شمار رای دهندگان مردد در مقایسه با انتخابات ۲۰۱۶، به کمتر از نصف کاهش یافته است.

طبق نظرسنجی رویترز، حتی اگر ۵ درصدی که هنوز تصمیم قطعی خود را نگرفته‌اند؛ در نهایت به ترامپ رای دهند، باز هم برنده رای مردمی انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، جو بایدن دموکرات است.

با این حال، از آنجا که رای مردمی تعیین کننده نتیجه انتخابات نیست و برنده نهایی بعد از شمارش آراء الکترال معرفی می‌شود؛ ممکن است مثل دور قبل، ترامپ برنده انتخابات ۲۰۲۰ معرفی شود.

الکترال کالج شامل ۵۳۸ عضو است و هر ایالتی بر اساس تقسیم بندی‌های خاص خود نمایندگانی را در آن دارد. وقتی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رأی می‌دهند، در واقع با این رأی به نمایندگانشان در کالج الکترال حکم می‌کنند که به چه‌کسی رأی دهند.

اینکه هر ایالت چه تعداد نماینده در الکترال کالج دارد به جمعیت آن ایالت و نسبت آن به کل کشور بستگی دارد. ایالت‌های پرجمعیتی مانند کالیفرنیا، تگزاس، نیویورک، فلوریدا، پنسیلوانیا و ایلی‌نویز که بیشترین جمعیت را در میان ایالت‌های آمریکا دارند، بیشترین آرای الکترال را هم به‌خود اختصاص داده‌اند.

برای مثال کالیفرنیا با ۳۷ میلیون نفر، ۵۵ آرای الکترال دارد. یعنی هم در فهرست جمعیتی اول است و هم در فهرست آرای تعیین‌کننده رئیس‌جمهور.

نقطه ضعف مهم این سیستم (الکترال کالج) این است که ممکن است یک نامزد اکثریت آرای مردم را به‌دست نیاورده باشد اما اکثریت آرای الکترال را به‌دست بیاورد و برنده انتخابات شود.

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار