کد خبر: ۸۹۷۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱ 09 September 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش شاخص بورس در آخرین روز کاری هفته، دلار در صرافی‌های مجاز ثابت ماند، قیمت سکه در بازار امروز، روند افزایشی طلا دوام نیاورد، سقوط قیمت نفت رکورد زد، بازگشت پراید به زیر ۱۰۰ میلیون تومان، تکذیب توافق تسلا و فولکس و جدیدترین آمار از نرخ تورم تولیدکننده را در بر دارد.

کاهش شاخص بورس در آخرین روز کاری هفته

امروز شاخص کل با 13685 واحد کاهش معادل منفی 0.87 درصد به یک میلیون و 556 هزار و 324 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 3589 واحد کاهش معادل منفی 0.87 درصد به 408 هزار و 223 واحد، شاخص کل هم وزن با 5270 واحد کاهش معادل منفی 1.22 درصد به 426 هزار و 980 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 3455 واحد کاهش معادل منفی 1.22 درصد به 279 هزار و 935 واحد، شاخص آزاد شناور با 23926 واحد کاهش معادل منفی 1.12 درصد به دو میلیون و 119 هزار و 242 واحد، شاخص بازار اول با 12142 واحد کاهش معادل منفی 1.05 درصد به یک میلیون و 141 هزار و 634 واحد و شاخص بازار دوم با 19008 واحد کاهش معادل منفی 0.6 درصد به 3 میلیون و 130 هزار و 703 واحد رسید.

گزارش بورس امروز چهارشنبه 19 شهریور 99/ کاهش معنادار صف های فروش

گزارش بورس امروز چهارشنبه 19 شهریور 99/ کاهش معنادار صف های فروش

واعظی: برای ما این مهم است که مردم در بورس بمانند

رییس دفتر رییس جمهوری با رد دخالت مستقیم دولت در بازار بورس گفت: دولت دخالت مستقیم در بورس ندارد. براساس قانون رییس سازمان بورس بهادار هم نمی‌تواند دخالت مستقیم کند، بلکه شورای عالی بورس می‌تواند دخالت مستقیم داشته باشد که در آن شورا همه بخش‌های مختلف هستند و  سیاستگذاری می‌کنند و آن سیاست‌ها اجرا می‌شود،  حتی زمانی که رهبری سهام عدالت را آزاد کردند به شورای عالی بورس این اجازه را دادند. اینکه بگوییم دولت دخالت می‌کند درست نیست اما دولت باید صیانت و از سرمایه مردم مراقبت کند تا این سرمایه حفظ شود. اگر شورای عالی بورس تصمیم گرفت حقوقی‌ها در جایی همیشه فروشنده نباشند، دولت کمک می‌کند تصمیم شورای بورس اجرا شود یا اینکه از نظر اجرایی حقوقی‌ها و شرکت‌هایی که درصد بالایش را دولت دارد یا مدیریت آن به نوعی از دولت حرف شنوی دارد، آن را همراهی می کند. واعظی تاکید کرد: برای ما این مهم است که مردم در بورس بمانند و امید داشته باشند که در بورس سود می‌برند و ریزشی نداشته باشند. هیچ کس در هیچ جای دنیا نمی‌تواند بگوید بورس‌شان همیشه مثبت است. طبیعت بورس این است جایی مثبت و زمانی منفی است. /ایرنا

دلار در صرافی های مجاز ثابت ماند

در معاملات امروز (چهارشنبه نوزدهم شهریورماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۲۶۵۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۲۷۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، تغییری ندارد. همچنین هر اسکناس یورو به قیمت ۲۶۸۵۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۶۹۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که همانند دلار، نسبت به نرخ روز سه شنبه، بدون تغییر است.

لیست مصارف ۲۳ گانه‌ای که همچنان ارز می‌گیرند

پرداخت ارز در صرافی‌های بانکی و غیربانکی با نرخ تعیین شده از سوی بانک مرکزی، تنها بر اساس جدول ۲۳ گانه‌ای است که بانک مرکزی از گذشته به صرافی‌ها به عنوان مبنایی در فروش ارز ابلاغ کرده بود، همچنان در حال انجام است و فقط سرفصل «سایر» که براساس آن متقاضی صرفاً با ارائه کارت ملی بدون ارائه اسناد مثبته اقدام به خرید ۲۲۰۰ دلار می‌کرد، متوقف شده است. گزارش میدانی مهر از صفوف ایجاد شده مقابل صرافی‌ها حاکی از است که بیش از ۹۰ درصد افراد حاضر در صفوف، تلاش دارند براساس سرفصل «سایر» صرفاً با ارائه کارت ملی و بدون ارائه اسناد مثبته سایر سرفصل‌ها، اقدام به خرید ارز کرده و از آربیتراژ بوجود آمده، سود ببرند.

فروشندگان ارز در صرافی‌ها می‌گویند که سرفصل سایر صرفاً به منظور پوشش بیشتر تقاضاهای واقعی ارز در نظر گرفته شده بود که هم اکنون به دلیل عملیات سفته‌بازی و سوداگرانه‌ای که دلالان بر مبنای آن در بازار آزاد انجام داده و بازار را ملتهب کرده بودند، حذف شده است. آنها می‌گویند که بنا به سیاست‌های بانک مرکزی، این سرفصل حذف شده و سایر مصارف تعیین شده در جدول ابلاغی گذشته، ملاک عمل و فروش ارز در صرافی‌ها خواهد بود. آنگونه که خبرنگار مهر کسب اطلاع کرده، معاملات ارز اشخاص توسط صرافی‌ها در سیستم‌ها و سامانه‌های مربوطه ثبت و به نهادهای نظارتی و سایر دستگاه‌های تصمیم گیر از جمله سازمان امور مالیاتی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال می‌شود.

فهرست مصارف ارزی خدماتی

ردیف

سرفصل

۱

مسافرتی

۲

درمانی

۳

دانشجویی و دانش‌آموزی

۴

فرصت مطالعاتی

۵

حق عضویت و حق ثبت‌نام در سازمان‌ها و مجامع بین‌الملی و محافل علمی وهزینه چاپ مقالات علمی

۶

هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور

۷

حق الوکاله دعاوی خارجی

۸

هزینه اجاره و اشتراک شبکه‌های اطلاعاتی (اینترنت، رویترز و …)

۹

هزینه برگزاری همایش‌های بین‌المللی و اعطای جوایز جشنواره‌ها و مسابقات

۱۰

هزینه انجام آزمایش‌های علمی و فنی، انتشار آگهی در خارج از کشور و دریافت گواهی بین‌المللی (استاندارد، کیفیت و …)

۱۱

هزینه خرید امتیاز پخش فیلم

۱۲

هزینه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اعم از دولتی و غیر دولتی، از جمله هندلینگ، لندینگ، حقوق خدمه خارجی و حق بیمه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و سایر هزینه‌های ارزی شرکت‌های مذکور

۱۳

هزینه‌های شرکت‌های بیمه ایرانی

۱۴

هزینه‌های شرکت‌های اعزام‌کننده زائرین به عتبات عالیات و عمره مفرده

۱۵

ثبت‌نام در آزمون‌های بین‌المللی(GRE,IELTS,TOEFL، …)

۱۶

هزینه حقوق و مزایای کارکنان شاغل در ایران

۱۷

بابت رانندگان حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت

۱۸

شرکت در دوره‌های آموزشی و پژوهشی خارج از کشور

۱۹

ثبت‌نام و شرکت در امتحانات علمی و تخصصی خارج از کشور

۲۰

هزینه خدمات کنسولی سفارت‌خانه‌های خارجی، از جمله خدمات اخذ روادید و کنسولی

۲۱

هزینه‌های ارزی شرکت‌های مسافرتی و گردشگری

۲۲

هزینه‌های حمل، ترانزیت و توزیع محموله‌های پستی بین‌المللی برای شرکت‌های پستی

۲۳

بابت تبدیل مانده ریالی ناشی از خرید ارز اتباع خارجی (جهانگردان)

قیمت سکه در بازار امروز

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز در بازار آزاد تهران به ١١ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ١١ میلیون و ۲۵۰هزار تومان رسید. همچنین نیم سکه ۵ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان، ربع سکه ٣ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ٨٠٠ هزار تومان است. هر گرم طلای ١٨ عیار یک میلیون و ۱۴۳هزار و ۷۰۰تومان است.

روند افزایشی طلا دوام نیاورد

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر رشد ارزش دلار آمریکا کاهش پیدا کرد. به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۹۲۵ دلار و ۲۰ سنت رسید. بهای هر اونس طلا در بازار معاملات آتی آمریکا با ۰.۴ درصد کاهش، به ۱۹۳۵ دلار و ۲۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته تا رکورد اندک ۱۹۱۱ دلار سقوط کرده بود اما نهایتا با هشت دلار و ۹۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۹۴۳ دلار و ۲۰ سنت بسته شده بود. جفری هالی، تحلیلگر شرکت OANDA درباره روند بازار طلا گفت: قیمت طلا تحت تاثیر قوی ماندن ارزش دلار آمریکا پایین رفته است. افت بیشتر قیمت طلا به پایین مرز ۱۹۰۰ دلار در صورت قوی ماندن دلار و تصمیم خریداران طلا برای ماندن در حاشیه بازار بعید نیست. معامله گران در آسیا رویکرد محتاطانه ای در پیش گرفته اند و ترجیح می دهند بازار نیویورک گشوده شود و روشن شود آیا روند صعودی دلار آمریکا و ریزش بازار سهام ادامه پیدا می کند یا خیر. شاخص دلار آمریکا در برابر رقیبانش به بالاترین حد در حدود یک ماه اخیر صعود کرد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گرانتر کرد.

سقوط قیمت نفت رکورد زد

قیمت نفت پس از سقوط سنگینی که شب گذشته داشت، در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی کاهش بیشتری پیدا کرد و نفت برنت برای نخستین بار از ژوئن به پایین ۴۰ دلار سقوط کرد. بزرگترین بحران سلامتی یک قرن گذشته جهان همچنان مهارناپذیر مانده و شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند، انگلیس، اسپانیا و چندین نقطه آمریکا افزایش پیدا کرده و نرخ ابتلا به بیماری ماههاست که نتوانسته تحت کنترل قرار گیرد. ادامه شیوع ویروس کرونا امیدها به احیای اقتصاد جهانی که روی تقاضای برای سوختهای مختلف تاثیر خواهد داشت را تضعیف کرده است. بهای نفت برنت ۱۶ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۳۹ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه بیش از پنج درصد سقوط کرده بود. بهای نفت آمریکا ۲۴ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۳۶ دلار و ۵۲ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته حدود هشت درصد سقوط کرد.

واکنش سرپرست وزارت صنعت به گرانی در بازار خودرو؛ قیمت‌ها غیرواقعی است

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت‌های بازاری خودروها غیرواقعی است و تفاوت قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودروها نباید این قدر زیاد باشد. جعفر سرقینی در گفت‌وگو با ایسنا، علت افزایش قیمت خودرو در بازار را شرایط روانی عنوان کرد و گفت: همه انتظار افزایش قیمت دارند و این انتظار باعث هجوم مردم به سمت خرید خودرو می‌شود. در سال ۱۳۹۶ ما با مشکلاتی به نام فروش خودرو مواجه بودیم و نمی‌توانستیم تولیدات خود را بفروشیم، اما الان که نسبت به سال ۱۳۹۶ تولید ۳۵ درصد افزایش یافته است در حالیکه جمعیت کشور حداکثر ۱۰ درصد افزایش یافته است؛ امروز با مشکلی به نام تولید نداریم و علت افزایش قیمت خودرو بیشتر مربوط به شرایط روانی است. امروز در مردم به هر دلیلی از جمله شرایط اقتصادی انتظار افزایش وجود دارد و به همین خاطر است که روزی سرمایه‌ها به سمت مسکن و روز دیگر به سمت خودرو حرکت می‌کند.

سرقینی در پاسخ به پرسشی درباره نقش دولت در کاهش قیمت خودرو اظهار کرد: جایگاه دولت این است در کالاهایی که تقاضای بیشتری وجود دارد، عرضه را افزایش دهد و به مردم بگوید که پول‌تان را جایی نبرید که فردا ضرر کنید؛ اگر خدای ناکرده زمانی خودروسازی متوقف شده بود، سرمایه گذاری و انتظار گرانی در این حوزه منطقی بود، اما خودرو هر روز بیشتر از قبل تولید می‌شود؛ اگر زمانی کاهش تولید خودرو وجود داشت به مردم حق می‌دادم که نگران افزایش قیمت ها باشند، اما با توجه به اینکه آمار به ما می‌گوید نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش تولید خودرو در کشور داشته‌ایم، دیگر نباید انتظاری برای افزایش قیمت وجود داشته باشد و مردم تنها نیاز خود را در این بخش تامین کنند.

بازگشت پراید به زیر ۱۰۰ میلیون تومان

بررسی میدانی بازار خودروی پایتخت حاکی است از ظهر روز گذشته (سه‌شنبه) ‌قیمت خودروهای داخلی با یک شیب نزولی در مسیر کاهش قرار گرفت و پراید به زیر ۱۰۰ میلیون بازگشت. به‌طور نمونه امروز هر دستگاه پراید ۱۱۱ که در ابتدای هفته به ۱۰۴ میلیون تومان قیمت خورده بود به ۹۸ تا ۹۹ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۹۳ میلیون تومان، همچنین تیبا صندوق‌دار و ساینا از ۱۱۳ به کمتر از ۱۱۰ میلیون تومان نزول کرد. کارشناسان هرچند علت خاصی برای این موضوع ذکر نمی‌کنند، اما می‌گویند: در بازار کسی برای خرید خودرو صف نکشیده و تنها عده‌ای با شیطنت به دنبال قیمت‌سازی هستند. به گفته یکی از فعالان بازار، تازه چند روزی است تحویل خودروی دنا پلاس اتوماتیک آغاز شده و هنوز تحویل آنها به تعداد انگشتان دو دست نرسیده، اما در عرض چند ساعت بیش از ۳۰ آگهی فروش از این خودرو در سایت‌ها به چشم می‌خورد. وی معتقد است: همین مساله ثابت می‌کند قیمت‌گذاری‌ها صوری است و عده‌ای با هماهنگی یکدیگر قیمتی خاص و بالا برای یک خودرو در نظر می‌گیرند. /ایرنا

تکذیب توافق تسلا و فولکس

هربرت دیس، مدیرعامل گروه خودروسازی فولکس‌واگن با اعلام این خبر که هیچ‌گونه توافقی قرار نیست بین شرکتش و تسلا انجام شود، مهر باطلی بر شایعات اخیر زد. یک هفته‌ای است که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا برای بازدید از چند پروژه به آلمان سفر کرده است. اما سفر ماسک با انتشار این خبر به پایان رسید که او به فرودگاه براونشویگ رفته است تا با هربرت دیس دیدار و گفت‌و‌گو کند. به نقل از دنیای اقتصاد؛ فولکس‌واگن نیز تایید کرد این دیدار رخ داده است، اما در مورد ماهیت آن جزئیاتی منتشر نکرد. روز دوشنبه اما دیس یک ویدئو را منتشر کرد که نشان می‌داد ایلان ماسک در حال تست خودروی برقی آی‌دی۳ است. اما همزمان با انتشار این تصاویر، گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه احتمالا توافقی میان دو شرکت در آینده انجام شود، تشدید شدند. اما چند ساعت بعد، دیس با انتشار پیامی تصریح کرد که این یک دیدار دوستانه و برای آزمایش آی‌دی۳ بود و هیچ توافقی در میان نیست.

جدیدترین آمار از نرخ تورم تولیدکننده

مرکز آمار: میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل بهار ١٣٩٩ نسبت به فصل بهار سال ١٣٩٨، ١٢, ٠ درصد افزایش دارد. در میان بخش‌های مختلف تولیدی کم‌ترین نرخ مربوط به بخش کشاورزی (٣.٦ درصد) و بیش‌ترین نرخ مربوط به یخش برق (٤٠.٦ درصد) است. تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل بهار ١٣٩٩ به ١١. ٤ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ١١.٧ درصد افزایش داشته است. کمترین تورم فصلی تولیدکننده مربوط به بخش خدمات (٦.٧ درصد) است.

تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل بهار ١٣٩٩ به ١٢. ٠ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ٣.٠ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل بهار ١٣٩٩ نسبت به فصل بهار سال ١٣٩٨، ١٢.٠ درصد افزایش دارد. در میان بخش‌های مختلف تولیدی کم‌ترین نرخ مربوط به بخش کشاورزی (٣.٦ درصد) و بیش‌ترین نرخ مربوط به یخش برق (٤٠.٦ درصد) است. تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٣٩٩ نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ٢٣. ٦ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ١٣.١ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. در فصل مورد بررسی، در میان بخش‌های اصلی تولیدی در کشور، کم‌ترین تورم سالانه مربوط به بخش برق (٩.٩ درصد) و بیش‌ترین آن مربوط به بخش معدن (٣٧.٧ درصد) است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار