کد خبر: ۸۹۷۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳ 09 September 2020

 

 
یک مقام سوئیسی که اخیرا همراه وزیر امور خارجه این کشور به ایران سفر کرده بود، از جاری بودن حیات اقتصادی در ایران به رغم سخت‌ترین تحریم‌ها سخن می‌گوید و اینکه به موازات تحریم‌ها، چرخ اقتصاد آن در حرکت است.
 
 
 
                                                   مقام سوئیسی: چرخ اقتصاد ایران در حرکت است

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، «توماس میندز» از اعضای شورای ایالتی کانتون شافهاوزن سوئیس در مصاحبه ای با شبکه «سوئیس اینفو» تاکید کرده است با توجه به تجربه ای که در سفر اخیر به ایران داشته و شناختی هرچند مختصر که در این سفر حاصل کرده، تنها از طریق برداشته شدن تحریم های موجود علیه این کشور می تواند وارد فاز گفت و گو با آن در خصوص موضوع های گوناگون شد.

«ایگنازیو کاسیس» وزیر امور خارجی سوئیس روزهای شنبه تا دوشنبه هفته جاری و همزمان با یکصدسالگی روابط تهران-بِرن، میهمان جمهوری اسلامی ایران بود و ضمن دیدار و گفت و گو با برخی مقامات عالی ایران، سفری هم به اصفهان داشت و این شهر تاریخی و گردشگری را «مروارید خاورمیانه» توصیف کرد.

وی در پاسخ به این سوال شبکه سوئیس اینفو که " آیا در ایران همه چیز متوقف شده و می توان گفت که تحریم های آمریکا جواب داده است؟" می گوید: نه. کشور کار خود را می کند ، قفسه های فروشگاه ها پر است ، بازارها هم پر از کالا و مایحتاج مردم است. نیازی نیست اثبات کنیم که تحریم ها اثرگذار است. به موازات تحریم ها اقتصاد هم وجود دارد. ما با مرسدس جدید ، از کنار یک فروشگاه سامسونگ ، یک فروشگاه لگو عبور کردیم. و اقشار مختلف مردم از گوشی های همراه پیشرفته استفاده می کنند.

بخش هایی از این گفت وگو در پی می آید.

شما به تازگی از ایران برگشتید ، جایی که وزیر خارجه سوئیس را همراهی کردید. دستاورد این سفر چه بود؟

اوضاع در حال حاضر در منطقه تنش آلود است ، اما سوئیس در حال میانجیگری است، این اقدام شاید نه مستقیماً در سطح روسای دولت‌ها، اما در سطوح پایین تر ، به عنوان مثال در حوزه های اقتصادی در حال پیگیری است.

چیزی که فراموش می شود این است که زمینه بزرگتری از اختلافات بین ایالات متحده و ایران وجود دارد. ایران همچنین هیچ روابطی با عربستان سعودی ندارد .در اینجا نیز ما از اختیارات حفاظت منافع برخوردار هستیم. در این میان دو طرف به سوئیس بی طرف اعتماد دارند تا بتواند میانجیگری کند.

آیا پیشرفتی در این زمینه وجود داشته است؟

باید با یکدیگر صحبت کرد و آمادگی خود را نشان داد ، در خصوص ایران و آمریکا آوردن دو کشور بر سر میز مذاکره و پیشگیری از تنش های بیشتر ، جرات بیشتری می خواهد. این در حالی است که سوئیس هنوز به دنبال یک واسط فعال بین ایالات متحده آمریکا و ایران نیست و تا کنون به عنوان یک پیام رسان عمل کرده است.

با این حال نقش سفارت سوئیس در تهران می تواند گسترش یابد. ما در بین مردم و مقامات ایران مورد احترام هستیم. ما از منافع ایالات متحده آمریکا حفاظت می کنیم و روابط خوبی نیز در ایالات متحده برقرار می کنیم. از همین رو می توانیم نقش بیشتری به عهده بگیریم. چرا در حالی که ما ژنو بین المللی (مقر بیش از ۱۰۰ سازمان بین المللی) را داریم، فقط نقش پیام رسان را بازی کنیم؟

البته چنین کاری دشوار است چون فقط مربوط به سیاست نیست. می توانیم ۱۰۰ سال با ایران در مورد حقوق بشر صحبت کنیم. اما ما بیش از این پیش نمی رویم ، خصوصاً در دوره ترامپ وقتی با مجازات های شدیدتر و تحریم های سنگین را شاهد هستیم.

چه فرصت هایی وجود دارد؟

سوئیس در حال حاضر دو کانال باز دارد. ما مجاز به صادرات کالاهای پزشکی و در بخش غذا ، غذای کودک نیز هستیم. شاید بتوانیم کانال سومی را با گام های کوچک باز کنیم. من در مورد لغو تحریم ها یا تجارت آزاد صحبت نمی کنم. اما اقتصاد قطعاً مسیر درستی است و صرف داشتن نقشه راه برای ایران در بلند مدت برای سوئیس کافی نخواهد بود.

اقتصاد سوئیس در ایران چگونه کار می کند؟

سوئیس فعلا موقعیت را حفظ می کند. نماینده یک شرکت سوئیسی به من گفت: ما اینجا هستیم ، اما کاری نمی کنیم. از بین این شرکتها ما از نستله، کیتکت و نسپرسو بازدید کردیم.

برداشت شما از دیپلماسی سوئیس و وزیر خارجه این کشور چیست؟

لازم نیست ابتدا مثلا در مورد دموکراسی با ایران صحبت کرد. در عین حال می توان وارد گفتگوهایی با آستانه تنش کمتری شد، به عنوان مثال در مورد مسائل مربوط به آب یا مدیریت جنگل.

آیا پروژه هایی در این زمینه وجود دارد؟

من این را به محققان ، نمایندگان مجلس و وزیر خارجه گفتم. ایران با خشکسالی مواجه است و مشکلاتی هم در حوزه جنگل ها وجود دارد. ما در زمینه مدیریت جنگل تخصص زیادی داریم. علاوه بر این ، ما قبلا درختان شاه بلوط خود را در اتیوپی امتحان کرده ایم. این درخت به خوبی می تواند در برابر خشکسالی مقاومت کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار