کد خبر: ۸۹۷۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱ 09 September 2020

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس، سی‌وچهارمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های ایران از روز چهارشنبه، 19 شهریور ماه 99 شروع می‌شود تا نسبت به سال‌های گذشته، این مسابقات حداقل یک ماه زودتر آغاز شود. بنابراین، با فشردگی کمتری پیگیری خواهد شد.

با توجه به شرایط گسترش و شیوع ویروس کووید 19 در کشورهای جهان از جمله ایران، برگزاری مسابقات در دوره زمانی طولانی‌تر، امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای برای باشگاه‌ها، میزبان‌ها و عوامل اجرایی مسابقات را نیز بهتر خواهد کرد.

مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر مردان ایران در سال 1399 با نام «جام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» در یک گروه مقدماتی آغاز می‌شود. در این دوره 15 تیم شهرداری ورامین، فولاد مبارکه سپاهان اصفهان، شهرداری ارومیه، پیکان تهران، شهرداری گنبد کاووس، شهرداری قزوین، هورسان رامسر، آذر باتری ارومیه، خاتم اردکان، سایپا تهران، شهداب یزد، فولاد سیرجان، راه‌یاب ملل کردستان، لبنیات هراز آمل و شهروند اراک حضور دارند.

در یکی از دیدارهای امروز که حاشیه‌های زیادی به همراه خواهد داشت، تیم سایپا قرار است از هورسان رامسر میزبانی کند. این در حالی است که در روزهای گذشته باشگاه هورسان اعلام که 11 بازیکن این تیم به کرونا مبتلا شده و شرایط برگزاری بازی را ندارد. در شرایطی که همه تصور می‌کردند این دیدار به تعویق خواهد افتاد، ناگهان نادر انصاری، دبیر کمیته رویدادهای مسابقات اعلام کرد که «طبق پروتکل بهداشتی اولیه، هر تیمی که 9 بازیکن سالم داشته باشد، باید در رقابت‌ها شرکت کند.»

وی ادامه داد: «تیم‌های لیگ برتری 20 بازیکن در اختیار دارند و تیم هورسان رامسر نیز 9 بازیکن سالم در اختیار دارد و باید در دیدار هفته نخست خود حاضر شود. اگر این تیم برابر سایپا بازی نکند، با باخت فنی روبه‌رو خواهد شد.» به همین دلیل نماینده رامسر با 6 بازیکن راهی تهران شد تا از باخت فنی خود جلوگیری کنند. 

در پروتکل اجرایی ـ بهداشتی فدراسیون والیبال جهت برگزاری مسابقات و تمرینات آمده است که «انجام مسابقه برای تیم‌ها، حداقل با 9 بازیکن از مجموع 20 بازیکن (طبق قانونی FIVB) امکان‌پذیر است. این در شرایطی است که در لیگ کشورهای ترکیه و ایتالیا اعلام شده هر تیمی که 3 بازیکن کرونایی داشته باشد بازی‌هایش به تعویق خواهد افتاد. حال اینکه مسئولان فدراسیون ایران چگونه این عدد را به 11 رسانده‌اند سوالی است مشخص نیست.

در دوره‌های گذشته که کرونایی وجود نداشت، در لیگ ایران اگر تیمی 6 بازیکن در زمین مسابقه حاضر می‌کرد، سوت شروع مسابقه به صدا در می‌آمد و اگر تعداد بازیکنانش کمتر از 6 نفر بود، بازنده می‌شد. این قانون در مسابقات بین‌المللی کمی متفاوت است و تیم‌ها باید حداقل 9 بازیکن به همراه داشته باشند.

این قوانین برای شرایطی بود که ویروسی به نام کرونا وجود نداشت، اما حالا مسئولان فدراسیون بدون درنظر گرفتن کرونا و با استناد اشتباه به قانون فدراسیون جهانی پروتکلی برای مسابقات داخلی مصوب کرد‌ه‌اند. عدم وجود یک رویکرد فنی با ملاحظه وضعیت کنونی، در این موضوع به چشم می آید. گویا مسئولان می‌خواهند لیگ را حتی به قیمت سلامتی بازیکنان برگزار کنند.

مسئولان کمیته رویدادها و مسابقات فدراسیون حتی همین قانون را هم به درستی ننوشته‌اند. روز گذشته باشگاه پیکان اعلام کرد 3 پاسورش دچار کرونا شده‌اند. به این ترتیب خودروسازان که باید در هفته اول راهی آمل شوند تا مقابل هراز قرار بگیرند، هیچ پاسوری در ترکیب ندارند. 

والیبال مانند برخی دیگر از رشته‌ها همچون فوتبال نیست که به عنوان بازیکن دفاع راست بتواند در پست هافبک دفاعی یا دفاع میانی هم بازی کند. در والیبال پست‌ها تخصصی است و در حالت عادی بازیکنان توانایی بازی در پست دیگری را ندارند. با شرایطی که پیکانی‌ها دارند احتمالاً یکی از دریافت کننده‌ها یا مدافعان این تیم باید در هفته اول نقش پاسور را بازی کند که انعکاس این موضوع بدون شک سوژه رسانه‌های داخلی و خارجی خواهد شد!

بدون شک هیچ کدام از مربیان و بازیکنان دوست ندارند که تنور والیبال به قیمت سلامتی‌شان داغ شود. فدراسیون هم بارها مدعی شد که تمام نکات را برای حفظ سلامتی ورزشکاران مدنظر خواهد گرفت، اما در عمل شاهد این اتفاق نیستیم. شروع لیگ همانقدر که می‌تواند برای علاقمندان به این رشته خوشحال کننده باشد، برای مسئولان برگزاری، داوران، ناظران، بازیکنان و مربیان خطرناک است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار