نگرانی بزرگی که در آستانه پاییزِ کرونایی بروز کرده؛
از تحریم‌ها و دشمنی‌های ادامه دار با کشورمان تا مصایب و مشکلات جدیدی که کرونا برایمان به ارمغان آورده، در حالی به استقبال نیمه دوم سال می‌رویم که اخبار نگران کننده‌ای در خصوص دارو به گوش می‌رسد؛ اخباری که برای برخی از مردم هراس آور و ترسناک است.
کد خبر: ۸۹۷۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۲ 09 September 2020

به گزارش تابناک قم، به فاصله چند روز از آغاز سال تحصیلی جدید، نگرانی‌ها درباره شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن اوج گرفته است. نگرانی‌هایی که البته پیش از بازگشایی مدارس هم شدت گرفته بود چراکه جمعیت بزرگی از هموطنان مان از فرصت تعطیلات تاسوعا و عاشورا برای مسافرت بهره برده بودند.

عمل نکردن به توصیه دلسوزان و متولیان بهداشت و درمان که انتظار می‌رود منجر به افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹ و در ادامه آن، افزایش فشار بر کادر درمان و از آن بدتر، مرگ و میر ناشی از این بیماری شود. درست مانند انتظاری که در نتیجه بازگشایی مدارس می‌رود و موجبات انتقادات فراوانی شده است.

همه این‌ها در حالی است که از مدت‌ها پیش پیش‌بینی‌های فراوانی در خصوص احتمال افزایش ابتلا به کرونا در فصول سرد منتشر شده که بر اساس آنها، پاییز موج جدیدی از شیوع بیماری در کشورمان را شاهد خواهیم بود. موجی که ممکن است در سایه شیوع بیماری‌های فصلی مانند انواع آنفلوانزا و سرماخوردگی، اوضاع را تا بحران پیش ببرد.

اکنون کافی است به موارد ذکر شده، کمبود دارو یا افزایش قیمت آن را هم اضافه کنیم تا ماجرا ترسناک و هراس آور شود، به ویژه برای خانواده‌هایی که اعضای بیمار دارند و یا آن دسته از مردم که در تامین معاش دچار مشکلاتی جدی هستند. خانواده‌هایی که بعد از شیوع کرونا و به واسطه افزایش هزینه‌های زندگی و تورم روزافزون، بیش از پیش کم بنیه شده اند و افزایش قیمت دارو و کمبود آن برایشان قابل تحمل نیست.

اما مگر قرار است دارو به کمبود دچار شده یا قیمتش افزایش پیدا کند؟ این سوالی است که با توجه به اظهارنظر‌های برخی مسئولان در روز‌های اخیر، پاسخش مثبت است. مثل اظهار نظر یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران که در گفتگو با یک خبرگزاری از محدود شدن تخصیص ارز به دارو خبر داده و تاکید کرده که دولت باید حوزه دارو را دریابد و در تخصیص ارز بیشتر دقت کند.

این اظهارنظر در پی آن مطرح شد که برخی گزارش‌ها از کاهش ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافته به حوزه دارو در سال جاری، به رغم باقی ماندن دارو در فهرست کالا‌های مشمول این ارز خبر دادند و کمی بعد خبر رسید که جلسه‌ای اضطراری میان وزیر بهداشت و برخی صاحبان صنایع دارو‌های انسانی برگزار شده که در آن درباره تامین دارو‌های وارداتی و ارز مورد نیاز برای این واردات ابراز نگرانی جدی شده است.

پس از این نشست بود که سعید نمکی بر پیگیری مجدانه برای تخصیص و تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی تاکید کرد و یادآور شد که «وزارت بهداشت با توان حداکثری در کنار تامین کنندگان دارو و تجهیزات است. توفیق در این مسیر، هماهنگی دولت و بخش خصوصی و نگاه ویژه بخش‌های حاکمیتی را طلب می‌کند. با برخی شیوه‌های گذشته برای شرایط دشوار پیش رو در پاییز و زمستان نمی‌توان آن گونه که باید و شاید حاضر و ظاهر شد.»

سخنانی که نشان از جدی بودن دو نگرانی مطرح شده داشت؛ نخست اینکه آیا ارز مورد نیاز تخصیص پیدا خواهد کرد یا خیر و بعد اینکه آیا ارز اختصاص یافته تامین خواهد شد یا خیر. دو ابهامی که نشان می‌دهد رفع نگرانی‌ها درباره دارو تنها با اختصاص دادن ارز مقدور نیست و می‌بایست تامین ارز هم پیگیری شود. موضوعی که باید خارج از وزارت بهداشت پی گرفته شود و ظاهرا در دستور کار هم قرار گرفته است.

این را یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «تابناک» تاکید می‌کند از برگزاری جلسه‌ای ویژه در مجلس شورای اسلامی به این منظور خبر می‌دهد و می‌گوید: «در این جلسه که امروز با پیگیری کمیته غذا و داروی مجلس و با حضور دست اندرکاران بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و مسئولان وزارت های بهداشت و صمت برگزار شد، ضمن تکذیب کاهش یا عدم تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات دارو، بر تامین این ارز و اولویت بالای آن برای بانک مرکزی تاکید موکد شد.»

وی می‌افزاید: «البته کمیته غذا و داروی مجلس پیش از مطرح شدن این مباحث، پیگیری این نگرانی جدی را در دستور کار قرار داده و نمایندگان حاضر در جلسه امروز بر پیگیری جدی ماجرا در راستای عمل به وظیفه نظارتی خود و انعکاس به روسای سه قوه تاکید کرده‌‌اند؛ چه در بعد تخصیص ارز برای این امر و چه در مقوله تامینِ به موقع ارزی که تخصیص یافته و خواهد یافت.»

خبری که می‌تواند نوید بخش رفع نگرانی کمبود دارو در کشورمان باشد، هرچند برخی اظهارنظر‌های دیگر حکایت از احتمال افزایش قیمت دارو در نیمه دوم سال در کشورمان دارد. اظهارنظر‌هایی مانند تاثیر حذف یارانه کاغذ که گریبان تولید کنندگان دارو را گرفته و موجب شده که هزینه بسته بندی دارو افزایش چشمگیری پیدا کند. افزایش هزینه‌ای که ظاهرا هنوز در نرخ‌ها لحاظ نشده و بعید نیست به افزایش ولو جزیی قیمت‌ها منجر شود. ابهامی که بایستی دید واکنش مسئولان به آن چه خواهد بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار