مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با تغییر نگاه و رویکرد نسبت به مسأله محیط زیست در کشورمان و دغدغه‌مندی مردم و مسؤولان در این حوزه خطیر و حساس، برنامه‌ها و اقداماتی در این اداره کل در راستای حفاظت و پاسداری از محیط زیست و تأمین امنیت و سلامت شهروندان شکل گرفته است.
کد خبر: ۸۹۴۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲ 01 September 2020

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی مشکینی ضمن گرامیداشت نام و یاد شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت در سخنانی اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، مسأله محیط زیست به عنوان یکی از مطالبات و دغدغه های جدی مردم و مسؤولان نظام، به شکل جدی تری مورد توجه قرار گرفت و رهبر معظم انقلاب نیز در سال ۹۴ سیاست های کلی «محیط زیست» را ابلاغ فرمودند.

وی با بیان اینکه طی سال های گذشته اقدامات مثبت و مؤثر بسیاری برای رفع معضلات و چالش های زیست محیطی، آگاهی بخشی و فرهنگسازی و ارتقاء سطح حفاظتی در استان قم انجام شده است، خاطرنشان کرد: استان قم به دلیل افزایش بیش از اندازه جمعیت و توسعه روزافزون صنایع در وسعت جغرافیایی اندک و قرار گرفتن در انتهای حوضه آبریز، دارای اکوسیستم حساس و شکننده ای است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از پاسخگویی به بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ استعلام تأسیس و بهره برداری از سال ۹۲ تا کنون خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت رشد و توسعه اقتصادی و رفع موانع تولید در سال های گذشته، بیش از ۹۰ درصد استعلام ها برای راه اندازی واحدهای صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی در این اداره کل مورد موافقت قرار گرفته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: طی هفت سال گذشته در راستای تأمین سلامت عمومی جامعه و کاهش آلاینده های زیست محیطی در استان قم، حدود ۸ هزار بازدید و پایش از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی توسط کارشناسان حفاظت محیط زیست استان قم انجام شده که منجر به صدور یک هزار و ۵۰۰ اخطاریه رفع آلودگی و پلمب ۴۷ واحد متخلف شده است.

موسوی با بیان اینکه متأسفانه تعداد روزهای آلوده در شهر قم به ویژه در روزهای سرد سال در حال افزایش است، نیاز شهر قم به حداقل ۱۰ ایستگاه سنجش آلودگی هوا را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به کمبود شدید اعتبارات در اداره کل، طی سال های گذشته فقط یک ایستگاه جدید به دو ایستگاه سنجش پیشین اضافه شده و اعتبارات موجود برای نگهداری و بروزرسانی سه ایستگاه موجود نیز ناکافی است.

وی با اشاره به ایجاد محدودیت شدید برای ورود باطری های فرسوده به قم و الزام واحدهای صنعتی بزرگ به راه اندازی سیستم های کنترل آلودگی و پایش آنلاین، گفت: ضمن پیگیری راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب در شهرک های صنعتی و مدیریت صحیح پسماندهای پزشکی در استان قم، خوشبختانه بعد از گذشت سال ها، ایجاد سایت پسماند ویژه و صنعتی استان تعیین تکلیف شده و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصویب قوانین ارزشمند زیست محیطی در دولت یازدهم و دوازهم همچون هوای پاک، حفاظت از خاک و مدیریت تالاب ها، تصریح کرد: این اداره کل بر اساس قوانین و ضوابط، با متخلفان زیست محیطی قاطعانه برخورد خواهد کرد که در این راستا طی ۷ سال گذشته حدود ۴۰۰ پرونده حقوقی در مراجع قضایی تشکیل شده است.

وی از تخریب حدود ۵۰۰ حلقه چاه ذغال طی سال های گذشته در استان قم خبر داد و گفت: صنایع آلاینده استان در هر فصل شناسایی شده و با قرار گرفتن در لیست صنایع آلاینده، متحمل جریمه های سنگینی می شوند، ضمن اینکه پیگیری های بسیاری برای استقرار صنایع پاک و با تکنولوژی های نوین و همچنین نوسازی خطوط تولید واحدهای صنعتی انجام داده ایم.

موسوی با اشاره به ارتقاء سطح حفاظتی سه منطقه کهک، کهندان و مسیله به منطقه شکار ممنوع به مساحت ۱۳۶ هزار هکتار در سال ۹۲ و تلاش جدی برای حفاظت و احیای تالاب ها و زیستگاههای طبیعی استان قم، گفت: در سال گذشته تالاب ارزشمند مره به جای دشت مسیله در لیست مناطق شکار ممنوع قرار گرفت و در سال ۹۵ نیز پاسگاه محیط بانی در تالاب شکار ممنوع حوض سلطان احداث شد.

وی همچنین با اشاره به جذب و استخدام ۹ محیط بان طی سال های گذشته در این اداره کل و ارتقاء سطح معیشتی محیط بانان، تجهیز یگان حفاظت و اداره حیات وحش و تصویب قانون حمایت از محیط بانان، تصریح کرد: لیست حیات وحش استان قم نیز کاملا بروزرسانی شده است و در حال حاضر ۲۷۵ گونه پرنده، ۴۰ گونه خزنده و دوزیست، ۲۶ گونه پستاندار و ۲۰ گونه ماهی در استان قم رصد و شناسایی شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در پایان، اهمیت و ضرورت آموزش، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگسازی زیست محیطی را مورد توجه قرار داد و گفت: در این راستا طرح های ارزشمند آموزشی در سطح ملی و استانی همچون طرح «یک ساعت با محیط بان»، کارگاههای آموزشی متعدد برای گروه های مخاطب و تأثیرگذار، تدوین و تدریس کتب آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی و برگزاری نمایشگاه ها و همایش های متعدد انجام شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار