کد خبر: ۸۹۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷ 28 August 2020

 

 

عرضه سهام «دارا دوم» در بورس / استراتژی تشکیل صف خرید موجب افزایش قیمت سهام شد

گروه استان‌ها- عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران عرضه دارا دوم در بورس را مورد اشاره قرار داد و گفت: استراتژی تشکیل صف خرید موجب افزایش قیمت سهام در بورس شد.

محمد رسول سماکچی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، عرضه بزرگ دومین سهام دولتی در قالب صندوق ETF مشهور به دارا دوم را توسط دولت مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: دولت با استراتژی تشکیل صف خرید موجب افزایش قیمت سهام می‌شود و با همین شگرد بود که سهام دارا یکم پس از یک روند نزولی 5 درصد افزایش یافت.

عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران در پاسخ به این پرسش که ارزیابی وی از صحبت‌های اخیر موسوی لارگانی عضو هیئت رئیسه مجلس در باب اینکه یک و نیم تریلیون تومان برابر 25 درصد کل ارزش بورس پودر شده و از دست رفته است چیست عنوان کرد: بنده از همان روزهای نخست که بورس در اوج بود روند نزولی بازار را پیش‌بینی کرده بودم.

سماکچی تحلیل‌های گذشته خود در باب اینکه چندین میلیون نفر افراد غیر حرفه‌ای وارد بازار بورس شده‌اند در حالی‌که از سازوکارهای این بازار و فراز و فرود‌های آن اطلاع کامل و دقیقی ندارند را تکرار کرد و افزود: بارها گفته‌ام این دسته از سهامداران به هیچ عنوان آمادگی مواجه با خیزش‌ها و افت و خیزهای ناگهانی بازار بورس را ندارند. 

وی با تأکید بر اینکه دولت در بحث افزایش و کاهش قیمت‌ها در بورس به شکل مستقیم دخیل است به موضوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی یا شبه دولتی پرداخت و در این مورد تصریح کرد: خود این صندوق‌ها اگر بخواهند سهامی را بالا ببرند فوری به صف خرید وارد شده و آنقدر صف خرید را زیاد می‌کنند تا قیمت سهام مورد نظر افزایش یابد.

عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران به عنوان یک تحلیلگر بازار بورس به فعل و انفعالات و اتفاقاتی که برای سهام دارا یکم پیشامد کرد نیز اشاراتی کرد و در توضیح بیشتر این موضوع ابراز داشت: همه می‌دانند که سهام دارا یکم در حال کاهش یافتن بود اما دولت با همین شگردها و استراتژی صف خرید، باعث شد ارزش آن 5 درصد رشد پیدا کند.

سماکچی فروش اوراق سلف نفتی به مردم با سود 19 درصد و حرکت سرمایه‌ها به سمت خریدهای جدید در بورس را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه این امر مخاطرات زیادی را در آینده به دنبال دارد گفت: مجلس فعلاً این بحث را منتفی کرده است بنابراین دولت برای جبران کسری بودجه خود راه‌های دیگری را در بازار بورس دنبال می‌کند.

وی برنامه‌ریزی دولت برای عرضه بزرگ دومین سهام دولتی در قالب صندوق ETF مشهور به دارا دوم را گام دولت در جهت تأمین بودجه و اعتبارات مورد نیازش تلقی کرد و اظهار داشت: در صورت انجام این کار این احتمال وجود دارد که برخی اقدام به فروش سهام‌های دیگر خود بکنند تا بتوانند سهام دارای دوم دولت را در بورس خریداری کنند.

عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران با بیان اینکه نقدینگی سرگردان در جامعه به جای هدایت و سرریز شدن به بخش‌های مولد و حوزه تولید وارد امور دلالی سکه، دلار و مسکن(نه ساخت مسکن) و دست به دست شدن خودرو(نه تولید خودرو) شده است اظهار داشت: با کنترل اوضاع نابه‌سامان ارز عمده مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود.

سماکچی با بیان اینکه نوسانات بازار ارز، گرانی‌های مسکن، خودرو، سکه و سایر لوازم ضروری و مایحتاج عامه مردم با هم ارتباط مستقیم دارند افزود: اگر دولت و بانک مرکزی همه امور را به کنار بگذارند و فقط ارز را کنترل کنند عمده مسائل و مشکلات اقتصادی حل خواهد شد از طرفی هزینه‌های تولید نیز اینگونه بی‌دلیل افزایش پیدا نمی‌کند.

به گزارش تسنیم، عرضه بزرگ دومین سهام دولتی در قالب صندوق ETF مشهور به دارا دوم برنامه‌ریزی شده است از طرفی بسیاری از کارشناسان نسبت به استقبال از این صندوق ابهام دارند.

لازم به ذکر است صندوق واسطه‌گری مالی یکم که با نماد «دارا یکم» در بورس درج شده است یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری در سهام محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار