توزیع غذای نذری بین عزاداران و نیازمندان جامعه از آیین‌های محرم است که امسال به دلیل شیوع کرونا تحت تاثیر قرار گرفته و تاکید بر جایگزین کردن غذای نذری با مواد غذایی خام است. در این بین ممکن است برخی بر ادای نذر خود تاکید داشته باشند که رعایت برخی نکات بهداشتی در این شرایط کرونایی ضروری است.
کد خبر: ۸۹۲۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳ 27 August 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،محسن شمسی کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا حال و هوای محرم امسال با سال­های گذشته متفاوت است، گفت: در این راستا باید توجه ویژه‌ای به نحوه تهیه، توزیع و استفاده از نذرها داشته باشیم.

شمسی عنوان کرد: صورتی که از نظر شرعی اشکالی نداشته باشد، بهتر است نذرها به سمت کمک‌­های مؤمنانه و توزیع مواد غذایی خشک برود. این شیوه توزیع نذورات شاید شور و حال نذری دادن هر سال را نداشته باشد، اما در عوض بهداشتی است و سلامتی عزاداران حسینی را به خطر نمی­ اندازد، به علاوه از این طریق می‌­توان مواد غذایی را در تنگنای اقتصادی کنونی به دست نیازمندان واقعی رساند.

وی گفت: مواد غذایی خشک نظیر برنج، انواع مواد غذایی بسته­ بندی شده نظیر روغن، رب گوجه­ فرنگی و سایر اقلام بسته ­بندی شده گزینه­ های مناسبی برای توزیع نذری و رساندن کمک­‌ها به دست نیازمندان است. همچنین اگر قصد توزیع گوشت مرغ یا گوشت قرمز را دارید، زنجیره سرما را در حین انتقال حفظ کرده و اقلام ذکر شده را با بسته­ بندی مناسب و در حداقل زمان ممکن توزیع کنید.

وی ادامه داد: در صورتی که به جا آوردن نذر از نظر شرعی غیرقابل تغییر بود، آن دسته از نذردهندگان که قصد دارند در منزل و به صورت محدود نذری تهیه کنند، باید طبق دستورالعمل وزارت بهداشت با نظارت کارشناسان بهداشتی پخت و توزیع را انجام دهند.

شمسی افزود: در صورت پخت نذری در منزل و در زمان توزیع باید از تجمع افراد پرهیز شود و افراد مشارکت­ کننده در فرآیند پخت و پز حتماً از ماسک و دستکش استفاده کرده و حتماً از ظروف دردار برای بسته بندی غذای نذری استفاده شود.

وی با بیان اینکه ضروری است از حضور افراد مبتلا یا افرادی که هرگونه علائم مشکوک به کرونا دارند در محل تهیه و توزیع غذای نذری پرهیز شود، گفت: هر چه فضای پخت و پز خلوت­‌تر باشد، احتمال قطع زنجیره انتقال بالاتر می­ رود.

وی عنوان کرد: توزیع نذری نیز باید بگونه­ ای صورت گیرد که از تجمع مردم جلوگیری شود. بهتر است غذا پس از بسته­ بندی توسط نذری­ دهندگان به صورت تحویل در منازل توزیع شود.

وی اظهار کرد: از قبول نذوراتی که در ظروف روباز و به خصوص از سوی افراد بدون ماسک توزیع می­‌شود، پرهیز کنید و به هیچ وجه نذری را به محض دریافت در محیط بیرون از خانه مصرف نکنید.

شمسی افزود: در صورتی که نذری دریافت کرده‌اید، آن را از ظرف یک بار مصرف خارج و قبل از مصرف، حتماً گرم کنید، زیرا ویروس کرونا به دمای بالا حساس بوده و از بین می‌رود.

این مسئول بهداشتی با بیان اینکه ایستگاه ­های توزیع شربت، چای، شیر و... به دلیل تجمعات مردمی محل مستعدی برای انتقال ویروس کرونا هستند، گفت: افرادی که سال­های قبل چنین نذوراتی داشته‌ اند، بهتر است طبق دستورالعمل وزارت بهداشت و با نظر مراجع، نذر خود را به نذر توزیع ماسک بین عزاداران تبدیل کنند.

شمسی اظهار کرد: طبق دستورالعمل وزارت بهداشت پذیرایی در حین مراسم عزاداری ممنوع است و اگر در برخی اماکن نوشیدنی یا مواد غذایی در حین عزاداری توزیع شد، از مصرف آن پرهیز کنید، زیرا به دلیل تجمع احتمال آلودگی ظروف و انتقال آلودگی وجود دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار