قیمت هر دستگاه سمند ال ایکس به ۱۴۹ میلیون تومان رسیده و هر دستگاه سمند سورن با قیمت ۱۹۱ میلیون تومان عرضه می‌شود. همچنین قیمت پژو ۴۰۵ به ۱۴۸ میلیون تومان، پژو پارس TU ۵ به ۲۱۵ میلیون تومان، پژو پارس به ۱۷۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۱۶۷ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۲۰۳ میلیون تومان رسیده است.
کد خبر: ۸۹۲۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱ 26 August 2020
محدودیت عرضه خودروسازان و تداوم رشد قیمت کارخانه‌های خودروساز، قیمت خودرو را در بازار دوباره صعودی کرد. در این بازار، قیمت پراید به ۸۳ میلیون تومان و پژو پارس به ۱۷۹ میلیون تومان رسیده است.
 
به گزارش فارس، پس از آنکه وعده‌های وزارت صنعت برای مدیریت بازار خودرو به نتیجه نرسید و شیوه‌هایی مانند فروش خودرو با روش قرعه کشی و برخورد با برخی پارکینگ‌های احتکار خودرو نیز نتوانست قیمت‌های بازار را به تعادل برساند، حالا رشد ۳ ماه یک بار قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها عاملی برای ادامه روند صعودی قیمت‌ها در بازار شده است.

به گفته مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، تغییرات قیمت نهاده‌های تولید هر ۳ ماه یک بار و با اثربخشی تورم بخشی بانک مرکزی بررسی شده و اجازه تعیین قیمت‌های جدید به خودروسازان داده شده است.

به این ترتیب خودروسازان اجازه دارند هر ۳ ماه یک بار قیمت محصولاتشان را افزایش دهند و همین موضوع با وجود پایین بودن تیراژ تولید نسبت به تقاضای بازار، به طور دائم در طول سال رشد قیمت خودرو را در بازار نیز به همراه دارد. این مجوز در حالی به خودروسازان داده شده که چنین روالی برای قیمت گذاری دیگر کالا‌های صنعتی کشور وضع نشده است. در این شرایط مشخص نیست دلیل این دست و دل بازی دولت برای رشد مداوم قیمت خودروسازان چیست؟ در این زمینه بازوی کمکی رشد نرخ کارخانه‌ای خودرو‌ها نیز شورای رقابت است که با بازنگری در مولفه‌های تعیین قیمت خودرو مجوز رشد قیمت را به خودروسازان ارائه می‌کند.
 
این شورا در حالی دستورالعمل و فرمول قیمت گذاری خودروسازان را مشخص می‌کند که اصولاً هیچ اطلاع رسانی دقیق و به موقعی در این مورد به مردم انجام نمی‌دهد و مشخص نیست قیمت فروش خودروسازان تا چه حد منطبق بر دستورات شورای رقابت است. سازمان حمایت نیز به عنوان نهاد ناظر بر قیمت گذاری کالاها، از اعلام قیمت خودرو خودداری کرده و هیچ نرخی بر روی سامانه ۱۲۴ نیز برای خودرو‌ها وجود ندارد.

در جدیدترین اظهار نظر مسئولان شورای رقابت، دوشنبه اعلام شد که دستورالعمل قیمت گذاری محصولات ایران خودرو شامل رانا پلاس اتوماتیک، دنا توربوشارژ اتوماتیک، دنا توربوشارژ دستی، پژو ۲۰۷ پانوراما دستی و سورن پلاس تعیین شده است. بر این اساس، قیمت اظهاریه شرکت ایران خودرو در مورد محصولاتش پس از تایید بازرسی و حسابرسی قانونی شرکت و بدون احتساب هزینه‌های مالی غیر مرتبط به همراه حداکثر ۵ درصد برای هزینه‌های مالی مرتبط با کسر ضریب بهره‌وری ۲.۵ درصدی و با لحاظ کردن ضریب صفر برای متغیر کیفیت به همراه سود حداکثر ۷ درصدی تعیین خواهد شد.

در کنار افزایش قیمت هر سه ماه یکباری که خودروسازان می‌گیرند، عدم قیمت گذاری یک‌باره همه خودرو‌ها نیز عاملی برای وارد شدن تکانه قیمتی به بازار خودرو است، زیرا خودرو‌های تولیدی یکبار از محل افزایش قیمت کارخانه‌ای بالا می‌رود و یکبار نیز از محل اثر روانی رشد قیمت خودرو‌های دیگری که در مرحله بعد قیمت گذاری می‌شوند، متأثر می‌شوند.


محدودیت عرضه، قیمت‌ها را بالا برد

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در خصوص دلیل رشد دوباره قیمت خودرو در بازار گفت: پس از دو هفته آرامش دربازار خودرو‌های داخلی، از روز گذشته دوباره روند صعودی قیمت‌ها آغاز شده است.

وی ادامه داد: طی دو هفته گذشته، بازار خودرو‌های داخلی آرام بود و افزایش قیمت جدیدی نداشتیم، هرچند در مورد قیمت خودرو‌های مونتاژی شاهد افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی بودیم، اما طی دو روز اخیر دوباره باز بازار خودرو‌های داخلی روند صعودی گرفته و قیمت اکثر خودرو‌ها یک تا ۳ میلیون تومان افزایش یافته است.

موتمنی محدودیت عرضه خودروسازان را عامل اصلی افزایش قیمت خودرو عنوان کرد و گفت: در شرایطی که تقاضا برای خرید خودرو همچنان بالا است، کمبود عرضه خودروسازان باعث رشد قیمت‌ها در بازار شده است.


جزئیات قیمت جدید خودرو‌ها

بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد قیمت هر دستگاه سمند ال ایکس به ۱۴۹ میلیون تومان رسیده و هر دستگاه سمند سورن با قیمت ۱۹۱ میلیون تومان عرضه می‌شود. همچنین قیمت پژو ۴۰۵ به ۱۴۸ میلیون تومان، پژو پارس TU ۵ به ۲۱۵ میلیون تومان، پژو پارس به ۱۷۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۱۶۷ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۲۰۳ میلیون تومان رسیده است.

در عین حال، هر دستگاه پژو ۲۰۶ صندوق دار مدل V ۸ با قیمت ۱۹۶میلیون تومان، رانا با قیمت ۱۶۸ میلیون تومان، هایما S ۷ با قیمت ۶۰۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ آی دستی با قیمت ۲۳۶ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ آی اتوماتیک با قیمت ۳۱۷ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

همچنین قیمت دنا در بازار به ۲۲۲ میلیون تومان رسیده و هر دستگاه دنا پلاس نیز با قیمت ۲۶۵ میلیون تومان قابل معامله است.

در مورد محصولات سایپا نیز باید به قیمت ۹۵ میلیون تومانی سایپا X ۱۱۱، قیمت ۸۳ میلیون تومانی سایپا ۱۳۱ و قیمت ۸۴ میلیون تومانی سایپا ۱۳۲ در بازار اشاره کرد. در عین حال، تیبا ۲ با قیمت ۱۱۱ میلیون تومان، تیبا صندوق دار با قیمت ۹۶ میلیون تومان، ساینا با قیمت ۱۱۲ میلیون تومان و کوئیک با قیمت ۱۲۶ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

در مورد خودرو‌های مونتاژی نیز می‌توان به قیمت ۶۴۰ میلیون تومانی سراتو، قیمت ۷۲۸ میلیون تومانی سیتروئن C ۳ و قیمت ۵۸۵ میلیون تومانی جک S ۵ در بازار اشاره کنیم. همچنین هر دستگاه رنو ساندرو استپ وی با قیمت ۴۱۰ میلیون تومان، هایما S ۷ توربو با قیمت ۶۰۲ میلیون تومان و هیوندا اکسنت با قیمت ۶۱۳ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شوند.


دست خالی مردم و وعده‌هایی بی نتیجه مسئولان

متقاضیان خرید خودرو در حالی همچنان با نابسامانی بازار خودرو و رشد هر روزه قیمت کارخانه و بازار روبرو هستند که مسئولان وزارت صنعت سه ماه پیش با وعده‌هایی مبنی بر کاهشی شدن قیمت خودروها، از مردم خواسته بودند تا برای خرید خودرو دست نگه دارند.

امیر جعفرپور، معاون دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت اردیبهشت امسال گفته بود: اولین توصیه‌ام به مردم این است که فعلاً از بازار، خودرو خریداری نکنند تا قیمت‌ها براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت نهایی شود.

وی گفته بود: وزارت صمت با تمام قوا در حال پیگیری قیمت خودرو است تا آنچه مردم خواهان آن هستند اتفاق بیفتد، در این میان از خودروسازان هم خواسته شده به سمت افزایش تولید و ساماندهی فروش خودرو حرکت کنند تا مردم شاهد جهش قیمت خودرو در بازار نباشند.

جعفرپور مدعی شده بود: با سازوکار‌های جدید، چون فروش از طریق قرعه کشی، نداشتن پلاک جاری و... شاهد این خواهیم بود که بازار خودرو از التهاب‌های پیش آمده فاصله زیادی بگیرد و قیمت‌ها روال طبیعی خود را طی کند.

حال که وزارت صنعت همچنان بدون وزیر و با حضور یک سرپرست معدنی اداره می‌شود، سوالات زیادی در مورد سرانجام قیمت کارخانه‌ای و بازار خودرو در ذهن مردم شکل گرفته است. متقاضیان خرید خودرو همچنان چشم انتظار اقدامات اساسی دولت برای مدیریت بازار خودرو و همچنین قیمت گذاری کارخانه‌ای خودروسازان هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار