مدیرکل تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: مجالس ما مجالس دینی است و دین تاکید ویژه‌ای بر حفظ سلامت انسان‌ها دارد و لذا امکان برگزاری مراسم محرم در این استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد.
کد خبر: ۸۹۰۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹ 22 August 2020

رحمت‌اله اروجی در مورد برگزاری مراسم‌های حسینی در شرایط کرونایی با اشاره به درگیر شدن کشور با این بیماری از اسفندماه سال گذشته افزود: عمده چالش این بیماری حضور در تجمعات است و ضرورت دارد افراد با پرهیز از ازدحام و تجمع در کاهش شیوع این بیماری اقدام کنند.
وی با اشاره به توصیه پزشکان مبنی بر کاهش تجمعات، ادامه داد: با شیوع این بیماری برغم استقبال جوانان در سال‌های اخیر به مساله اعتکاف شاهد تعطیلی اعتکاف بودیم و حتی نمازهای جمعه، مساجد در ماه شعبان و رمضان تعطیل و مردم توصیه شدند که در خانه بمانند.
رییس کمیته معنوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا افزود: همزمان با توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به مسائل معنوی جامعه، ستاد ملی و مراکز علوم پزشکی با تمهیدات ویژه، پروتکل‌های بهداشتی را تدوین و مساجد به مرور بازگشایی شد.
وی با اشاره به افزایش شیوع بیماری در ماه‌های اخیر و دغدغه‌مندی در خصوص مراسم‌های محرم، اظهارکرد:  در چنین شرایطی سه تفکر افراطی، تفریطی و اعتدال شکل گرفت و در این بین جریان افراطی تلاش کرد با نفی وجود کرونا در مجالس روضه یا با مقایسه غلط مدافعان حرم، حضور در مجالس روضه را بخشی از حرم آل‌الله معرفی کند و بر ضرورت حضور گسترده در مراسم عزاداری حسینی تاکید کند و حتی کشته شدگان این مسیر را شهید دانستند در حالی‌که با این سخنان غیرعقلانی به دوگانگی دین و سلامت دامن زدند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: در مقابل این دسته گروهی با تفریط گفتند همانگونه که مراکز دیگر تعطیل شد باید مجالس دینی و معنوی و روضه تعطیل و حتی برخی پا را فراتر گذاشتند و به تهمت و هجمه علیه دین و مراسمات دینی روی آوردند.
وی تصریح کرد: در این بین متولیان دینی و مسوولان با یک تصمیم عقلانی، یک رویکرد منطقی و میانه را در پیش گرفتند با این روش که مجالس در عین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت محدودیت‌ها برگزار شود و در همین راستا دستورالعملی از سوی ستاد به سراسر کشور ارسال شد.
اروجی با انتقاد از دیرهنگام ارسال شدن دستورالعمل ویژه محرم اضافه کرد: به نظر می‌رسد عدم توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص سپردن وظایف معنوی به متخصصان این بخش علت اصلی دیر ارسال شدن این دستورالعمل باشد و از سوی دیگر لازم بود این دستورالعمل با جامعیت بیشتری به مسائل توجه می‌کرد.
وی با اشاره به مفاد دستورالعمل ابلاغی، خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم در فضای باز، رعایت فاصله ۲متر، زدن ماسک، عدم پذیرایی در حین مراسم، از جمله مهمترین مفاد این دستورالعمل است.
رییس کمیته معنوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا افزود: در همین راستا سامانه بیرق راه‌اندازی شد و افراد جامع شرایط با نام نویسی در این سامانه و حضور اجمالی به منظور ارائه تعهد و امضای فرم پذیرش مسوولیت خدمت، مجوز لازم برای برگزاری مراسم را دریافت کنند.
وی تاکید کرد: اداره کل تبلیغات اسلامی با همکاری کانون مداحان و مجمع وعاظ و دعوت از کارشناسان بهداشتی و انتظامی اقدامات لازم انجام شد.
اروجی تصریح کرد: ۱۵ دوره آموزشی ویژه ارکان مسجد اعم از امام جماعت هیات امنا، هیات مذهبی و فرماندهان پایگاه‌های بسیج با حضور کارشناسان بهداشت استان برگزار شد و علاوه بر آن برنامه آموزشی ویژه‌ ارکان بقاع متبرکه و زیر مجموعه اداره کل اوقاف برگزار شد.
وی ادامه داد: نرم افزار همای سلامت در اصفهان به منظور نظارت و رعایت دستور العمل بهداشتی طراحی و همه مجالس در دهه اول ماه محرم با بهره گیری از ظرفیت ستاد امر به معروف و نهی از منکر، مدیریت مساجد و بسیج نظارت خواهد شد.
وی اظهار کرد: توزیع ماسک با قیمت تمام شده به هیات‌ها، توزیع ۲۰ هزار ماسک رایگان در مناطق محروم، توزیع گوشت به هیات‌های عزاداری با هدف توزیع در ساعات غیر از مراسم، برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات بهداشتی در باغ غدیر اصفهان به منظور ارائه محصولات مورد نیاز  هیات‌های از جمله اقدامات صورت گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار