مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: فضاهای فرهنگی و هنری این استان از ۱۷ هزار و ۸۰۲ متر در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۳۸ هزار مترمربع در سال جاری رسیده که این مهم بیانگر نگاه عمیق دولت تدبیر و امید به حوزه فرهنگی است.
کد خبر: ۸۸۹۹۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰ 20 August 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، حجت‌الاسلام «عباس دانشی» در نشست با اصحاب رسانه، افزود: سرانه فضاهای فرهنگی و هنری استان مرکزی در سال ۱۳۹۲ به ازای هر یک‌هزار نفر ۱۲ متر مربع بود اما اکنون این شاخص به ازای هر یک‌هزار نفر ۲۵ مترمربع است.
وی ادامه داد: با بهره‌برداری از اماکن فرهنگی در شهرستان‌های خنداب، کمیجان و محلات و همچنین بهره‌برداری از یک سالن تالار مرکزی اراک میزان فضاهای فرهنگی و هنری استان مرکزی رشد قابل توجهی خواهد کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی افزود: اعتبارات خرید کتاب از نویسندگان و ناشران نیز در سال ۹۷ به چهار برابر سال ۹۲ رسید اما، این منابع مالی در سال ۹۸ با وجود مشکلات اقتصادی کاهش چشمگیری داشته است.
حجت‌الاسلام دانشی اظهار داشت: سال ۱۳۹۲ مجموع مجوزهای فرهنگی صادر شده در استان مرکزی ۳۱۳ فقره بود اکه این مهم در سال ۹۸ به ۷۸۴ فقره رسید و بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشت.
وی اضافه کرد: شمار کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان مرکزی در اولین سال فعالیت دولت تدبیر و امید در استان مرکزی ۴۶۷ کانون بود و این شاخص در سال ۹۸ به ۵۷۸ کانون رسید که رشد ۲۴ درصدی را تجربه کرده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: مجموع برنامه‌های قرآنی این اداره کل در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۸۹۰ مورد بود اما در سال ۹۸ به یک‌هزار و ۴۵۵ مورد رسید و موید رشد ۶۳ درصدی است.
حجت‌الاسلام دانشی در خصوص فعالیت‌های سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی نیز گفت: تولید فیلم کوتاه در این استان از ۹ اثر در سال ۱۳۹۲ به ۵۸ اثر در سال جاری رسیده است.
وی اضافه کرد: برنامه‌های آموزشی حوزه سینما نیز در سال ۹۲ حدود ۳۰۰ ساعت بود که اکنون به ۳۸۰ ساعت رسیده و افزایش ساعات آموزشی حوزه سینما از برنامه‌های اولویت‌دار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: پنج سینما در شرایط عادی در این استان فعال است که این مهم به هیچ عنوان در خور نام و آوازه سرزمین آفتاب نیست و به‌همین دلیل حمایت گسترده در قالب پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض و تامین تجهیزات لازم از بخش خصوصی و شهرداری‌ها که در زمینه ساخت سینما مشارکت داشته باشند، در دستور کار قرار دارد.
حجت‌الاسلام دانشی برپایی نمایشگاه بزرگ کتاب استان مرکزی بعد از سال‌ها تعطیلی را از دیگر اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و گفت: برپایی این نمایشگاه و یک نمایشگاه کتاب ویژه کودکان و نوجوانان در سال جاری برنامه‌ریزی شده که امید می‌رود با سفید شدن استان از لحاظ ویروس کرونا امکان برگزاری این ۲ یا یکی از این ۲ نمایشگاه در استان فراهم شود.
وی برگزاری جشنواره مطبوعات، برگزاری جایزه کتاب سال برای اولین‌بار، افزایش شمار هنرمندان بیمه شده از ۳۶۸ نفر در سال ۹۲ به یک‌هزار و ۵۶۵ نفر در سال ۹۸ را از دیگر اقداما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفت سال گذشته برشمرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ در برگزای آیین‌های عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در ماه محرم و صفر، تکیه ارک همراه با برنامه‌های متنوع فرهنگی برای عزاداری راه‌اندازی شده و برای عموم مردم نیز قابل دسترسی است.
حجت‌الاسلام دانشی گفت: حسینیه فرهنگ با حضور هنرمندان استان مرکزی در فضای تالارآیینه اراک در دهه نخست ماه محرم برپا می‌شود و هنرمندان می ‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.
در این آیین از پوستر جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان مرکزی نیز رونمایی شد.
۱۱مجتمع فرهنگی و هنری، ۱۰۳ آموزگاه هنری، ۱۲۳ موسسه فرهنگی هنری یک و چند منظوره، ۲۱۸ کانون تبلیغاتی، ۸۳ نشریه محلی، ۵۰ نمایندگی نشریات سراسری، ۵۸۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد و ۲ هنرستان هنرهای زیبا بخشی از ظرفیت های فرهنگی و هنری استان مرکزی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار