مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ایلام گفت: سامانه برخط اعلام نتایج آزمایشگاهی موسوم به "آزمایشگاه من" در ایلام به عنوان ششمین استان کشور راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۸۸۹۶۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱ 20 August 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛مهدی ساعدی اظهار داشت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کشور در راستای افزایش توسعه دولت الکترونیک و خدمات‌رسانی به مشتریان سامانه برخط اعلام نتایج آزمایشگاهی موسوم به آزمایشگاه من به نشانی my.tsml.ir را راه‌اندازی کرد.

وی افزود: این سامانه سال ۹۸ در چهارمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک و صنایع وابسته برای اولین بار توسط وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان ایلام هم به عنوان ششمین استان کشور امسال با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و آموزش به کاربران سامانه، آن را مورد بهره‌برداری قرار داد.

ساعدی یادآور شد: این سامانه بستری امن، مطمئن و سریع برای کارفرمایان ایجاد کرده است تا به محض ثبت نتایج در این سامانه، کارفرمایان از نتیجه آن مطلع شوند و این درگاه گام بلندی در جهت تحقق دولت الکترونیک ایجاد کرده است.

وی در خصوص مزایای راه‌اندازی این سامانه اظهار داشت: کاهش میزان مراجعه حضوری کارفرمایان برای اطلاع از نتیجه آزمایش‌ها، دسترسی سریع و بدون واسطه کارفرمایان، مشاوران و پیمانکاران به نتایج اوراق آزمایشگاهی، دریافت تایید صلاحیت نتیجه اوراق آزمایشی با استفاده از اطلاعات موجود در سامانه، دسترسی سریع به فهرست پروژه‌های هر کارفرما، کاهش خطاهای احتمالی و حذف واسطه‌ها از جمله فواید این سامانه است.

وی با بیان اینکه کارفرمایان با استفاده از این سامانه می‌توانند برای زیرمجموعه‌های خود ایجاد دسترسی کنند، اضافه کرد: این آزمایشگاه آمادگی دارد آموزش‌های لازم جهت استفاده از سامانه را به تمام کارفرمایان طرف قرارداد خود ارائه دهد.

کارفرمایان با استفاده از کد QR از نتایج آزمایش های خود مطلع شوند

ساعدی با اشاره به فعال بودن این سامانه گفت: همه نهادها، دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی و خصوصی طرف قرارداد به واسطه این سامانه از نتایج آزمایش‌ها و اصالت اوراق با استفاده از کد QR نرم افزار مربوطه مطلع شوند و با توجه به اینکه تمام آزمایش های فنی آزمایشگاه دارای بارکد کیو آر هستند، کارفرمایان با استفاده از این کد از اصالت این نتایج باخبر شوند.

وی در مورد فعالیت های آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان ایلام توضیح داد: آزمایشگاه در چند بخش از جمله آزمایش مقاومت مصالح شامل بتون، آسفالت، آهن آلات ،حفاری خاک، آزمایش های ژئوتکنیک و مهندسی خاک، تعیین مقاومت مجاز خاک و آزمایش های شیمی شامل آنالیز شیمیایی و فیزیکی آب، خاک و مصالح، سیمان و قیر فعالیت دارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰ پروژه فعال در حوزه های نفت، پتروشیمی های ایلام و دهلران، راه و شهرسازی، شرکت آب منطقه ای و راهداری و حمل و نقل در دست آزمایش است.

ساعدی گفت: در پنج شهر دره شهر، مهران، دهلران، آبدانان و شباب شعبه آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک همراه با تجهیزات آزمایشگاهی با توان انجام سه نوع آزمایش عملیات خاک ، بتون و آسفالت وجود دارد.

وی تاکید کرد: در ۱۲ پروژه بزرگ و دائمی مانند ان جی ال دهلران، پتروشیمی و طرح های کلان راهسازی چون مسیر ایلام - مهران، واحد آزمایشگاهی محلی مستقر است که هر آزمایشگاه بنا به نوع فعالیت پروژه ها تجهیزات و فعالیت دارد.

برخی از کارفرمایان نتایج آزمایش ها را ملاک اجرای پروژه های خود قرار نمی دهند

وی با بیان اینکه ماهیت اصلی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کنترل کننده است نه تضمین کننده کیفیت، افزود: آزمایش های ما بر اساس استانداردهای تعریف شده است و مشاوران و کارفرمایان باید در مدت انجام پروژه های خود علل و ایرادات کار را یافته و برطرف کنند.

وی تاکید کرد: وظیفه شرکت، انجام آزمایش و اعلام نتایج آن است که کارفرمایان و پیمانکاران قاعدتا باید برای انجام کیفی کار خود بر اساس این نتایج تصمیم گیری کنند که گاه بر حسب شرایط اینگونه نیست و آنها نتایج خروجی آزمایشگاه را ملاک انجام پروژه های خود قرار نمی دهند.

ساعدی یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات حوزه ساخت و ساز کیفی نبودن مصالح موجود در استان بوده و تامین مصالح مرغوب از استان های دیگر نیز بسیار هزینه بر است لذا جهت تامین مصالح مرغوب لازم است کارشناسان موسسه استاندارد و شورای فنی استان نظارت دائم و مستمر بر معادن و کارخانه های تولید مصالح داشته باشند.

عملکرد آزمایشگاه های فنی و مکانیک خاک بخش خصوصی نظارت نمی شود

وی عدم نظارت بر آزمایشگاه های بخش خصوصی را از دیگر معضلات موجود در استان برشمرد و گفت: بارها به مسوولان ذیربط اعلام شده است که آزمایشگاه فنی خاک آمادگی نظارت بر عملکرد کمی و کیفی بخش خصوصی را دارد اما هنوز برای این مساله پاسخ روشنی دریافت نشده است.

وی با اعلام اینکه هیچ ارگانی متولی کیفیت عملکرد آزمایشگاه های فنی دولتی و خصوصی نیست، اضافه کرد: آزمایشگاه های بخش خصوصی تاییدیه استاندارد، راه و شهرسازی و یا سازمان مدیریت و برنامه ریزی دارند.

ساعدی سطحی نگری در کار توسط برخی پیمانکاران، تعجیل و نگاه غیر تخصصی داشتن در انجام آزمایش ها، عدم اطلاعات کافی از روند و زمان انجام آزمایشات توسط بعضی از عوامل اجرایی پیمانکاران، استفاده از مصالح نامرغوب و ارزان قیمت را از جمله موارد آسیب زا در اجرای پروژه ها دانست./ع

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار