کد خبر: ۸۸۹۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳ 19 August 2020

زمین خواری و کوه خواری در استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد به یک معضل تبدیل شده تا جایی که بیخ گوش مسئولان و جلوی چشم مردم این پدیده روایج یافته است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از تسنیم، زمین خواری واژه‌ای که در چند سال اخیر سبب نگرانی گسترده جامعه بویژه طبیعت دوستان در سراسر کشور شده و استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود داشتن بیش از 900 هکتار اراضی جنگلی نیز در چند ساله گذشته گرفتار این پدیده شوم شده است.

اگرچه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد از رفع تصرف بیش از 200 هکتار اراضی جنگی و مرتعی در سالجاری خبر می‌دهد اما متاسفانه " زمین خواری‌ها " همچنان در این اراضی ادامه دارد.

شیوه‌های متصرفان اراضی جنگلی نیز در این استان شیوه‌های خلاقانه‌ای بوده که البته می‌توان گفت از دید مردم کمتر پنهان می‌مانند اما بنظر می‌رسد دستگاه‌های مرتبط با نظارت بر صیانت از جنگل‌ها و مراتع بایستی تلاش بیشتری در این بخش از خود نشان دهند.

در حاشیه جاده یاسوج-اصفهان حدفاصل پل تنگ سریز در اقدامی نو، شاهد خودنمایی درختانی مثمر در بین درختان بلوط هستیم که این بیانگر این بوده زمین خواری پشت پرده این اقدام است و بنا دارند به بهانه ایجاد باغ بین درختان جنگلی بلوط به مرور زمان درختان بلوط را قطع و اراضی ملی را تصرف کنند.

بگفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد، روند برخورد قانونی با متصرفان جنگل‌ها و مراتع در این استان در چندماه اخیر نسبت به سال‌های گذشته بی سابقه بوده است.

غلام‌حسین حکمتیان در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود فردی در بخشی از جنگل‌های یاسوج در محدود تنگ سریز اقدام به تصرفات غیرقانونی نموده و سرانجام آن چیست، افزود: اقدامات این فرد در حوزه اختیارات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیست.

وی عنوان کرد: براساس اطلاعاتی که از سازمان جهادکشاورزی استان گرفته‌ایم، پرونده این تصرف اکنون در دستگاه قضایی باز و نتیجه آن هنوز مشخص نشده است.

حکمتیان با تشریح اقدامات صورت گرفته برای رفع تصرفات صورت گرفته اراضی جنگلی و مرتعی در این استان، از رفع تصرفات بیش از 210 هکتار با اعمال تبصره ذیل ماده 55 و حُکم قضایی خبر می‌دهد.

وی گفت: امسال با اعمال تبصره ذیل ماده 55 و همچنین احکام قضایی صادره از دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد توانسته‌ایم 211 هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی این استان را از دست متصرفان رها کرده که نسبت به سال‌های گذشته یک اقدام بی سابقه بوده است.

حکمتیان با بیان اینکه برای مقابله با شبهات " زمین خواری " هم واگذاری اراضی را به بخش خصوصی و افراد کمتر کرده‌ایم، افزود: تلاش می‌کنیم اراضی مورد نیاز سرمایه گذاری با نظارت دستگاه‌های متولی را در استان جایگزین واگذاری اراضی به بخش خصوصی کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بیشترین اراضی تصرف شده مربوط به شهرستان بویراحمد بوده و البته بیشترین رفع تصرفات هم مربوط به همین شهرستان است.

وی  بر عزم جدی مقابله قانونی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با متخلفان در عرصه‌های جنگلی و مرتعی این استان خبرداد و یادآورشد: اجازه نخواهیم حقوق بیت المال توسط سودجویان پایمال شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار