کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم گفت: با توجه به ضرورت تقویت و حفظ ایمنی بدن در مقابل ویروس کرونا،‌ دریافت مایعات کافی در طول روز می‌تواند باعث تحقق این امر شود.
کد خبر: ۸۸۸۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷ 18 August 2020

به گزارش تابناک قم، ابوالفضل محمدکریمی‌ افزود: سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت،‌ قلبی و عروقی، پرفشاری خون،‌ مشکلات تنفسی، مبتلایان به نقص سیستم ایمنی و مادران باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ هستند.

وی اضافه کرد: علائم ویروس کرونا در افراد مختلف متفاوت است و با توجه به این‌که همه گروه‌های سنی تحت تاثیر قرار می‌گیرند، افراد باید علاوه بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با پیروی از رژیم‌های غذایی مناسب،‌ بدن خود را مقابل این ویروس ایمن نمایند.

وی با تاکید بر دریافت کافی مایعات در طول روز، ادامه داد: هر فرد باید در طول روز آب و مایعات مناسب از جمله آبمیوه‌های طبیعی، شیر کم‌چرب و سوپ دریافت نماید، زیرا آبرسانی مناسب می‌تواند به حفظ سلامتی و عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک نماید.

کریمی خاطرنشان کرد: افرادی که تمایلی به نوشیدن آب ندارند می‌توانند آب را به دفعات با نعناع تازه و یا لیمو بنوشند؛ با توجه به این‌که احساس تشنگی در افراد با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند، نباید منتظر تشنگی باشیم و باید مقدار کافی آب در طول روز بنوشیم.

وی تاکید کرد: قند زیاد موجود در برخی نوشیدنی‌ها مانند نوشابه‌ها، آبمیوه‌های صنعتی و شیرهای طمع دار موجب تحریک سیستم ایمنی بدن و اختلال در عملکرد آن می‌شود که باید این نوع نوشیدنی‌ها را محدود نماییم.

به گفته وی،‌ نوشیدن مقادیر زیاد قهوه و چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا باید محدود شود، زیرا ممکن است به دلیل دارا بودن کافیین باعث کاهش آب بدن شود.

کارشناس مرکز بهداشت قم گفت: برای تقویت سیستم ایمنی هر فرد باید روزانه ۲ تا چهار واحد میوه و سه تا پنج واحد نیز انواع سبزی‌ها تازه مصرف نماید.

وی افزود: هر واحد میوه معادل یک عدد میوه متوسط و نصف میوه‌های ریز مانند انگور و یا یک‌چهارم لیوان میوه خشک یا خشکبار و یا نصف لیوان آبمیوه طبیعی است.

وی اضافه کرد: هر واحد سبزی نیز شامل یک لیوان سبزی خام برگی و یا یک عدد گوجه‌فرنگی، خیار، هویج متوسط و یا نصف لیوان نخود سبز، لوبیا سبز و یا هویج خردشده است.

کریمی تاکید کرد: باید میوه و سبزی با رنگ‌های مختلف انتخاب کرد و حتما قبل از مصرف ضدعفونی و شست‌وشو شود.

وی افزود: میوه و سبزی روزانه و تازه میل شود و افرادی که نمی‌توانند میوه و سزی خام استفاده کنند،‌ باید بپزند و یا از آب آن‌ها استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: ویتامین آ و سی موجود در سبزی و میوه در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است که در میوه‌ها و سبزی‌های زردرنگ، نارنجی و قرمز مانند هویج، فلفل دلمه، گوجه‌فرنگی و لیمو وجود دارد.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار