مسئولان استانی بارها اعلام کردند که زیرساخت‌ها برای انتقال این کارخانه‌ها فراهم شده است اما تاکنون فقط کارخانه ریشمک به خارج از شهر منتقل شده است و دیگر صنایع آلاینده فضای شهری شیراز را ترک نکرده‌اند.
کد خبر: ۸۸۸۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲ 16 August 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: طبق اعلام رسمی و تائید کارشناسان کلانشهر شیراز هشتمین کلانشهر آلوده کشور است. قریب به 7 سال از مطرح شدن طرح انتقال صنایع آلاینده به خارج از محدوده شهر شیراز مطرح شده اما تاکنون این طرح مسکوت مانده است.

کارخانجات سیمان، روغن نباتی و پشم و شیشه به عنوان صنایع آلاینده‌ای شناخته شده‌اند که انتقال آنها از شهر شیراز ضروری است. موضوعی که صدای اعضای شورای شهر شیراز را نیز درآورده است و در چندین جلسه این موضوع در صحن علنی شورای شهر شیراز مطرح شد.

مسئولان استانی بارها اعلام کردند که زیرساخت‌ها برای انتقال این کارخانه‌ها فراهم شده است اما تاکنون فقط کارخانه ریشمک به خارج از شهر منتقل شده است و دیگر صنایع آلاینده فضای شهری شیراز را ترک نکرده‌اند.

این درحالی است که بنا بود کارخانه، ریشمک، پشم و شیشه، روغن نباتی و کارخانه سیمان طی دوره زمانی 3 ماه تا 2 سال منتقل شوند. این موضوع نیز بارها مورد گلایه مردم شیراز بوده است که فعالیت صنایع آلاینده در منطقه شهری سلامتی آنها را تهدید می‌کند.

حمیدرضا ظهرابی، مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست فارس نیز در آخرین روزهای خردادماه از کاهش کیفیت هوای شیراز سخن گفت و علت اصلی آن را ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون عنوان کرد.

به گفته وی وجود کانون‌های گرد و غبار در اطراف شیراز به ویژه معادن شن و ماسه دوکوهک در اثر وزش باد شدید سبب کاهش کیفیت هوا شده و در کنار آن خودروهای فرسوده از بزرگترین عوامل ایجاد آلودگی و کاهش کیفیت هوا است.

 

ظهرابی نیز درباره انتقال صنایع آلاینده به خارج از شهر گفته است « کارخانه ریشمک به خارج از شهر منتقل شده و پرونده کارخانه سیمان نیز به دلیل عدم اجرای تعهدات مبنی بر انتقال و آلودگی زیست محیطی به مرجع قضایی ارجاع شده است».

مدیرکل محیط زیست استان فارس فعالیت کارخانه پشم شیشه را توام با آلودگی دانست و اعلام کرد که در صورت تداوم آلودگی و عدم رفع آلودگی در مهلت تعیین شده، مدیران این واحد هم تحت تقیب قانونی قرار می‌گیرند و شرکت روغن نباتی نیز بخش عمده‌ای ‌از خط تولید را متوقف کرده اما باید تمام کارخانه به خارج از شهر منتقل شود.

در همین رابطه علی ناصری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز پیش از این به قانون شهرداری‌ها در حوزه کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها اشاره کرده و گفته است: شهرداری شیراز نیز باید اقدامات لازم درباره انتقال کارخانه‌های سیمان، پشم و شیشه، لاستیک، روغن نباتی و غیره را انجام دهد و نتیجه را به شورای شهر اعلام کند.

کش و قوس‌ها برای خروج صنایع آلاینده ادامه دارد، تا اینکه ناصری در اظهاراتی تازه اعلام کرده که شهرداری موظف است ظرف یک ماه آینده لیست کلیه واحدهای آلاینده را تهیه و به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

به گفته وی معاونت خدمات شهری موظف است با هدف شناسایی سایر صنوف آلاینده، ترتیبی اتخاذ کند تا لیست واحدهای صنفی که سلامت جسمی و روانی شهروندان را مورد تهدید قرار می‎دهند به صورت فصلی در اختیار کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر قرار گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر ردیف اعتباری پروژه‌های عمرانی سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری در احداث سایت‌ بزرگ سامان‌دهی مشاغل مزاحم شهری، در خارج از محدوده شهر نیز تصریح کرد: شهرداری شیراز مکلف است گزارش تملک و احداث سایت‌ بزرگ سامان‌دهی مشاغل مزاحم شهری را تهیه کرده، نتیجه را به کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر ارائه کند.

نزدیک به 7 سال از مطرح شدن طرح انتقال صنایع آلاینده در شیراز گذشته است، اما تاکنون به صورت کامل اجرا نشده هرچند مقدمات کار فراهم شده است اما برای جلوگیری از ادامه روند آلودگی در این کلانشهر لازم است که زودتر این طرح اجرایی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار