رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: کمک خیران نسبت به روزهای ابتدایی شیوع کرونا کاهش چشمگیری داشته است.
کد خبر: ۸۸۵۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳ 10 August 2020

 

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در جمع خبرنگاران افزود: بیماری کووید ۱۹ یک مبحث پیچیده ای است که دنیا را به چالش کشیده و در ایران به دلیل شرایط خاص اقتصادی و عادات فرهنگی مردم، مشکلات بیشتر و حل کردن آنها نیز دشوارتر است.
وی با اشاره به اینکه بارها و بارها در جلسه استانی ستاد مقابله با کرونا در خصوص بسته شدن کامل آرامستان و برگزاری مراسم در تالارها تذکر داده شد، اما بخشی از کنترل شیوع بیماری به مردم برمی‌گردد، گفت: با توجه به اینکه شیوع این بیماری باعث استرس شده است، مسلما اعمال محدودیت های سنگین فشار روانی را بالاتر می برد و شاید به این دلیل مسئولان برخی مماشات ها را دنبال می کنند.
جمالیان یادآورشد: آرامستان اراک با دیوارهای پیش ساخته مسدود شده است، اما مردم همچنان در صدد ورود به این مجموعه هستند، در حالی که باید رفتار مردم و عادات و فرهنگ تغییر کند، علاوه بر شهرها در روستاها وضعیت بحرانی تر است چراکه آرامستان محصور در روستاها وجود ندارد و جمعیت بسیاری برای مراسم خاکسپاری شرکت می کنند و لازم است که دهیاری ها بیش از گذشته به موضوع ورود کنند.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون نظارت ها جامع و کامل نبوده است و همه از دانشگاه مطالبه گری می کنند، افزود: همچنان شاهد تردد ماشین های عروس در سطح شهر هستیم و مسلما در شب نیز دورهمی هایی وجود دارد، در دنیا با چنین مواردی از سوی نیروی پلیس برخورد می شود ولی در ایران همه نگاه ها به دانشگاه علوم پزشکی است در حالی که دانشگاه بضاعتی در همین حد موجود دارد، البته چنین نظارت هایی در حیطه وظایف کاری دانشگاه نیست و لازم است در روزهای باقی مانده تا ماه محرم که جشن ها بیشتر می شود نظارت ها شدت و قوت گیرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه باید عادات فرهنگی و اجتماعی جامعه تغییر کند و مسلما در مقابل تغییر مقاومت هایی وجود دارد به همین دلیل نیازمند اطلاعات بیشتر هستیم تا ابهامی در ذهن مردم باقی نماند، گفت: مهمترین رسالت خبرنگاران تغییر این عادات و فرهنگ هاست چراکه بسیاری از مبتلایان در مراسم های عروسی و ترحیم درگیر بیماری شده اند درحالی که هنوز مردم بر میهمانی ها اصرار دارند و از طرفی با شروع ماه محرم نیز روبرو هستیم که باید به دلیل شیوع کرونا محدودیت هایی لازم اعمال شود.
وی با اشاره به اینکه اگر دانشگاه گلایه هایی دارد به این دلیل است که در حوزه سلامت مردم باید نظارت ها با حساسیت بیشتری اعمال شود، تاکید کرد: کادر درمان واقعا خسته است، از نظر روحی و روانی بریده اند، کار کردن در لباس های حفاظت فردی در گرمای تابستان طاقت فرساست؛ آنها حتی مدت هاست که در محیط خانواده خود آرامش نداشته اند و این رفتارهای جامعه و عادی انگاری ها باعث دلزدگی و خستگی مفرط می شود و اگر این عادی انگاری در کادر درمان اتفاق بیفتد خدا می داند چه می شود. کادر درمان تاکنون به تعهدات خود عمل کرده و می کند، اما به هرحال شرایط روحی و روانی آنها هم ظرفیتی دارد.
جمالیان با تاکید بر اینکه دانشگاه با برگزاری مراسم های پرازدحام و پخت و پز مخالف است، ولی شب گذشته در یکی از پارک ها مراسمی پرجمعیت به همت یکی از هیات های مذهبی برگزاری شد، گفت: خواستار تعیین تکلیف مراسم های مذهبی هستیم، هیات های مذهبی از امروز به دنبال تدارکات مراسم ها هستند و باید به سرعت تعیین تکلیف در این زمینه صورت گیرد، حتی طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری نماز جمعه در شهرهای دارای شرایط قرمز ممنوع است و خواستاریم که در شهرهای قرمز استان نیز نماز جمعه برگزار نشود.
وی افزود: برای پخش نذورات پیشنهاد شده است که ماسک و الکل توزیع شود که البته نظر مراجع تقلید به منظورر تغییر نذر باید اعلام شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با تاکید بر اینکه با رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار فاصله داریم، یادآورشد: انواع پروتکل های بهداشتی تعریف شده است، ولی کدام اجرا می شود؟ چرا دوست داریم خودمان را گول بزنیم؟ امروز هر بسته داروی فاویپیراویر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد که باید نقدا خریداری شود و در این شرایط مشخص نیست که بیمه ها چه زمانی هزینه دارو را پرداخت کنند و بخش عمده ای از هزینه درمان هم مشمول مددکاری می شود.
وی تاکید کرد: قطعا مخالف برگزاری مراسم مذهبی و توزیع نذری نیستیم، اما فعلا سلامت مردم مهمترین مسئله است، روزانه حدود ۲۰۰ نفر از هموطنان جان می بازند، در بیمارستان ولیعصر ۲۲۰ بیمار جراحی بستری هستند و موضوع کرونا هم مطرح است، به همین دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی در شرایط کنونی بسیار اهمیت دارد، ولی تاکنون عملکرد اجرایی خوبی در این حوزه دیده نشده است که اگر به خوبی اجرا می شد امروز با چنین بحرانی روبرو نبودیم.
وی در خصوص انجام مسئولیت اجرایی توسط صنایع بزرگ استان، افزود: طبق مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا ۵ میلیارد تومان شرکت پتروشیمی شازند و ۵ میلیارد تومان شرکت ایرالکو باید کمک می کردند که تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان توسط پتروشیمی و دو میلیارد تومان توسط ایرالکو کمک شده است و این عدم همکاری ها جای گلایه دارد، نسبت به این بی تفاوتی صنایع افسوس می خوریم در حالی که عملکرد صنایع سایر استان ها با استان مرکزی قابل قیاس نیست، ولی دانشگاه باید مراقبت سلامت پرسنل صنایع و عواقب شیوع این بیماری در کارگاه ها باشند.
وی اضافه کرد: متاسفانه کمک های خیران کاهش چشمگیری داشته است و به ندرت کمک مالی و غیرمالی انجام می شود و حتی فراخوان ها نیز کمتر مورد اقبال قرار گرفت.
جمالیان با اشاره به عدم استفاده صحیح مردم از ماسک، بیان کرد: برخی افراد ماسک خود را برمی دارند و روی چانه می گذارند که در واقع این باعث انتقال ویروس از روی چانه به بینی و دهان می شود و در واقع نزدن ماسک با این شرایط بهتر از استفاده از ماسک است، علاوه بر این برخی افراد ماسک پارچه ای را چند روز مدام استفاده می کنند که روش صحیحی نیست، ولی با این وجود در شرایطی که داروی کرونا وجود ندارد، ماسک زدن روش قطعی مقابله است و مردم باید روش صحیح استفاده از آن را نیز یاد بگیرند.
وی با بیان اینکه شرایط شیوع بیماری، استرس و اضطراب در سطح جامعه را افزایش داده است به همین دلیل برنامه های آموزشی مدنظر است و راه های مقابله با استرس آموزش داده می شود گفت: همه چیز مربوط به کرونا نیست و در کنار آن با مشکلات اقتصادی نیز مواجه هستیم که به استرس جامعه دامن زده است، در آینده نه چندان دور افزایش بیماری های استرسی و اعصاب و روان دور از ذهن نیست، اما کمبود تخت های اعصاب و روان یکی از معضلات اساسی است و اگر نیروی پرستاری تامین شود می توان ۵۰ تخت را در این حوزه افزایش داد.
وی گفت: سفید بودن یک منطقه به معنی بدون بیمار بودن آن نیست، برای اعلام وضعیت سفید وضعیت دو هفته یک منطقه ملاک قرار می گیرد به طوری که اگر روزانه سه نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بستری شوند وضعیت قرمز اعلام می شود هر چند که بهتر است از عناوین پر خطر و کم خطر به جای رنگ بندی استفاده شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص تکمیل پروژه بیمارستان ولیعصر اراک، بیان کرد: از روند کاری پیمانکار راضی نیستیم و علیرغم اعمال ماده ۴۶ و دادن فرصت مجدد به مجموعه، اما خواسته ها محقق نشده است و مقرر است به زودی جلسه ای در تهران برگزار و وضعیت پیمانکار تعیین تکلیف شود و در صورت نیاز تجدید نظر لازم صورت گیرد، پیمانکار در حال حاضر طلبی از دانشگاه ندارد، ولی با تورم مواجه هستیم البته دانشگاه ساخت بیمارستان را مطالبه می کند و باید خواسته به حق مردم محقق شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار