دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا دستورالعمل و ضوابط برگزاری مراسم ماه محرم و صفر را ابلاغ کرد.
کد خبر: ۸۸۵۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸ 10 August 2020

دستورالعمل برگزاری مراسم ماه محرم و صفر اعلام شد

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین ، به نقل از دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، دستورالعمل و ضوابط برگزاری مراسم ماه محرم و صفر ابلاغ شد.

در این دستورالعمل که نسخه‌ای از آن در پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پزشکی منتشر شده، آمده است: مسئولیت اجرای دستورالعمل مراسم عزاداری ماه محرم و صفر با سازمان تبلیغات اسلامی است که با تشکیل کارگروه برگزاری مراسم عزاداری و مشارکت نمایندگان هیئت‌ها، مداحان، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، سازمان بسیج، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های مرتبط اجرا می‌شود.

بر اساس این دستورالعمل، مراسم عزاداری ماه محرم صرفاً در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله حداقل دو متر از هر طرف و تجمعات حداقلی برگزار می‌شود، زمان برگزاری مراسم نیز حداکثر باید دو ساعت باشد، جابه‌جایی هیئت‌ها، دسته روی و نیز استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع است اما برگزاری مراسم سینه زنی و زنجیرزنی (با زنجیر شخصی) در محل مراسم و بدون جا به جایی مجاز است.

همچنین استفاده مستمر از ماسک برای همه شرکت کنندگان در مراسم عزاداری ماه محرم و صفر ضروری است و فاصله گذاری حداقل دو متری در همه مراحل این مراسم باید رعایت شود، ضمن اینکه پیش بینی‌های لازم برای برگزاری مراسم جایگزین به صورت غیر حضوری در جاهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم حضوری نیست باید انجام شود.

بر اساس این دستورالعمل برگزاری برخی مراسم خاص مانند یوم العباس در زنجان، نخل گردانی در یزد، تشت گذاری اردبیل، شیرخواران، قالی‌شوران اصفهان و … به دلیل تجمع، تراکم و جا به جایی و ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری ممنوع است و این مراسم فقط باید در اماکن و فضاهای دارای مجوز سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شود.

برگزاری مراسم نماز جماعت در مساجد حداکثر به مدت یک ساعت در اماکن سربسته دارای شرایط بهداشتی و تهویه با یک چهارم ظرفیت و رعایت فاصله گذاری حداقل دو متری از هر طرف و استفاده از ماسک و همراه داشتن وسایل شخصی بلامانع است.

در مورد نذورات نیز در دستورالعمل ماه محرم آمده است: هر گونه پذیرایی در حین برگزاری مراسم عزاداری، ممنوع است و نذورات صرفاً باید در قالب مواد غذایی خشک یا خام توزیع شود و برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و چای در همه استان‌ها و شهرستان‌ها ممنوع است.

مسئولیت نظارت بر اجرای این پروتکل با سازمان تبلیغات اسلامی است و در صورت تخلف در مرحله اول به هیئت‌ها، حسینیه‌ها، مساجد و مداحان تذکر کتبی داده می‌شود و در صورت تکرار تخلف ممنوعیت و قطع ارائه خدمات عمومی، یارانه‌ای و پشتیبانی اعمال می‌شود و در مرحله سوم مجوز به مدت ۶ ماه لغو و متخلف به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

در این دستورالعمل همچنین وظایف دستگاه‌هایی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جماعات، مدیریت حوزه‌های علمیه، دفتر تبلیغات حوزه علمیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، نیروی انتظامی، دادستانی کل کشور، سازمان بسیج، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، وزارت کشور (کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی)، ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا و رسانه‌ها تشریح شده است.

متن دستورالعمل را می‌توانید اینجا بخوانید.

منبع : مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار