کد خبر: ۸۸۳۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹ 04 August 2020

توقف حرکت قطار ساخت و ساز روستای زیارت گرگان همت جمعی می‌طلبد

تابناک/ حصار ساختمان‌های سیمانی و آپارتمان‌ها در زیارت روز به روز بلندتر شده و حریم منظری بافت تاریخی این روستای تاریخی در انبوهی از سازه‌های ناهمگون در حال فنا شدن است و به عقیده مسولان این روستا توقف حرکت قطار ساخت و ساز روستای زیارت گرگان همت جمعی می طلبد و تنها با فعالیت چند دستگاه مانند امور اراضی و منابع طبیعی کار ساز نبوده و به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

طبیعت بکر روستای زیارت گرگان در منطقه جنگلی - کوهستانی شمال گرگان سال ها است که رو به ویرانی رفته و به جای کوچه پس کوچه های خاکی و سنگی، برج های مدرن و آپارتمان های بی قواره در حال قد کشیدن است گویی که قطار ساخت و ساز در زیارت خیال ایستادن و توقف ندارد .

زیارت در سال‌های نه چندان دور یکی از مراکز اکوتوریستی گلستان و جزو روستاهای هدف گردشگری کشور بود اما آب و هوای سرد و معتدل و طبیعت بکر آن رفته‌رفته مورد توجه سودجویان قرار گرفت و اقتصاد روستا که در گذشته بر پایه کشاورزی، دامداری و صنایع دستی استوار بود به مرور جای خود را به ویلاسازی، فروش اراضی و اجاره سوئیت داد اما حالا که دیگر جایی برای طبیعت باقی نمانده مسوولان برای تخریب ساخت و سازها به صف شده اند.

هادی حق شناس استاندار گلستان در جلسه چندی قبل شورای پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز استان گفت: باید تیمی با محوریت دفتر فنی استانداری بر ساخت و سازهای غیرمجاز به خصوص در روستای زیارت نظارت داشته باشند و تخلفات را با جدیت پیگیری کنند.

وی خاطر نشان کرد: توجه به حقوق مردم از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید حقی از آنان تضییع شود و باید تلاش کنیم مجوزهایی صادر نشود که در آینده مجبور به ابطال آن باشیم.

مدیرکل محیط زیست گلستان هم با اشاره به مصوبات کارگروه فرماندهی مبارزه با زمین خواری استان گفت : با تشکیل پلیس انفال با حضور دستگاه‌های متولی اقدامات بازدارنده در روستای زیارت تشدید شده و با نظارت مستقیم معاون پیشگیری از وقوع جرم، پایش‌های مستمر در زیارت در خصوص تجاوز احتمالی به اراضی ملی و ساخت و ساز غیر مجاز در حال انجام است .

محمدرضا کنعانی به اقدامات محیط زیست در خصوص مقابله با ساخت و ساز در اراضی واقع در منطقه حفاظت شده جهان نما در پیرامون روستای زیارت نیز اشاره کرد و گفت: با هدف افزایش نظارت و پایش بر ساخت و سازها، پاسگاه شبانه‌روزی در این روستا دایر شده و مامورین به صورت ۲۴ ساعته مشغول رصد و پایش منطقه هستند.

روستای زیارت و مناطق پیرامونی آن در داخل منطقه حفاظت شده جهان نمای استان گلستان واقع است که بر اساس قوانین و مقررات ساخت رسالت در این اراضی ممنوع و مستوجب مجازات است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان ادامه داد: برای ارتقای سطح نظارتی بر ساخت و سازهای زیارت، نقشه ای با محوریت تصویربرداری فوق العاده دقیق از این روستا با خطای کمتر از ۵ سانتیمتر تهیه شده که بر اساس این نقشه آخرین وضعیت ساخت خانه های زیارت تا انتهای سال ۹۸ مشخص و وضعیت احداث بنا بر روی نقشه تثبیت می شود.

کنعانی گفت: با نهایی شدن این نقشه دیگر کسی نمی تواند مدعی شود که سازه مسکونی خود را در سالیان گذشته بنا کرده و به این ترتیب امکان برخورد قانونی تقویت می شود.

 محمدرضا کنعانی همچنین به دریافت نقشه های ماده ۵۶ از منابع طبیعی اشاره کرد و گفت با پیاده‌سازی وضعیت فعلی ساختمان‌های زیارت بر روی نقشه ماده ۵۶ مشخص می‌شود که کدام یک از بناها در داخل طرح هادی و مستثنیات و کدام بنا در مناطق ممنوعه و حفاظت شده قرار دارد.

سرپرست دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری گلستان هم گفت که روستای زیارت گرگان نیاز مبرم به متولی و یک مدیر واحد برای پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز دارد.

عفت همدم افزود: نظارت و پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در روستای گردشگری زیارت با فعالیت چند دستگاه مانند امور اراضی و منابع طبیعی کار ساز نبوده و به نتیجه مطلوب نمی رسد.

بر اساس اطلاعات دریافتی ۳۲۰ هکتار از محدوده مسکونی روستای زیارت در طرح هادی و مجاز قرار گرفته و یک بلوک مسکونی مشتمل بر صدها منزل مسکونی به مساحت ۷۴ هکتار در بخش شمالی و یک بلوک مسکونی مشتمل بر چند صد منزل مسکونی در جنوب و شرق این روستا به صورت غیر مجاز احداث شده است.

به گزارش ایرنا مستند به آمار اداره امور اراضی گلستان، در روستای زیارت بیش از هزار و ۵۰۰ واحد غیرمجاز ساخته شده که مجوز کمیسیون ماده یک تبصره یک جهاد کشاورزی را ندارند و ساخت آنها مربوط به قبل از دهه ۷۰ شمسی است.


روستای زیارت دارای ۹۰۰ هکتار زمین کشاورزی و مستثنیات است که بیشتر این زمین‌ها از شیب ۱۲ تا ۱۵ درصد برخوردار بوده و باید به باغ تبدیل شوند تا از فرسایش خاک جلوگیری شود.

روستای زیارت در ارتفاع هزار متری از سطح دریا از شمال به ناهارخوران و ارتفاعات بندسر و خمام شهر، از شرق به ارتفاعات خال دره، از غرب به ارتفاعات مازوآش، ادیم و کمرسر و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می‌شود.

در راستای تثبیت آثار باستانی و تاریخی استان گلستان، بافت قدیمی و زیبای روستای زیارت در فهرست آثار ملی کشور با شماره ۵۰۳ ثبت شد.

روستای گردشگری زیارت با ۴۷۸ واحد مسکونی روستایی دارای یکهزار و ۹۶۴ نفر جمعیت در دهستان استرآباد جنوبی از توابع بخش مرکزی گرگان واقع است و از آبشار زیبا، چشمه آبگرم، رودخانه، امامزاده و همچنین بافت قدیمی و تاریخی برخوردار است.

 پرونده ساخت و ساز غیرمجاز زیارت گرگان به دلیل اهمیت تاریخی و طبیعی این روستا و گستردگی ابعاد تخلفات، در کارگروه فرا قوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری در حال پیگیری است.اما با وجود همه تلاش ها اثری از توقف ساخت و ساز در روستای زیارت دیده نمی‌شود.

راه برون رفت از ناپایداری ها در روستای زیارت داشتن برنامه های راهبردی میان مدت و کوتاه مدت با تاکید بر توسعه و تقویت طرحهای بوم گردی اجرای طرح هادی و تفصیل واقعی و ساماندهی دقیق بر ساخت و سازها اعم از مجاز و غیرمجاز، اجرای مهندسی رودخانه، مقاوم سازی ساختمان، تقویت و حمایت جدی از اقتصاد و معیشت پایدار ساکنان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار