کد خبر: ۸۸۳۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸ 04 August 2020

ماجرای ادامه‌دار یک میدان در آستارا

تابناک/توزیع امکانات شهری و ایجاد زمینه مناسب برای برخورداری همه شهروندان از خدمات شهری یکی از مهم‌ترین اصول مدیریت شهری است، اما مهم‌تر از آن ایجاد زیرساخت‌ها و فراهم بودن امکانات اولیه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر موجود زنده‌ای است که به همه چیز احتیاج دارد. نبود هر یک از تأسیسات و زیرساخت‌ها در شهر، نظام شهری و روابط شهروندی را مختل و شهرنشینان را در تأمین مایحتاج روزمره با مشکل مواجه می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مراکز شهری که قانون شهرداری‌ها ایجاد و اداره آن را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر عهده شهرداری هر شهر گذاشته، میادین میوه و تره بار است. وجود این مراکز نقش مهمی در تأمین میوه و تره‌بار مورد نیاز شهروندان و جلوگیری از افزایش بی‌رویه بهای آن‌ها دارد.

آستارا از شهرهای توریستی کشور است که مناسبات و مراودات زیادی با دیگر شهرهای کشور دارد؛ علاوه بر این تولید محصولات مختلف کشاورزی در این شهر آن را به یکی از قطب‌های کشاورزی کشور تبدیل کرده است، بنابراین وجود میدان میوه و تره بار در آن ضروری است، اما چندی است که میدان میوه این شهر تعطیل شده و محل جدیدی نیز برای این منظور جانمایی نشده است، مسئله‌ای که سبب گلایه و انتقاد شهروندانش شده است.

شهروندان در تأمین مایحتاج خود در مضیقه هستند!

اسماعیل بنی رستم از شهروندان آستارا می‌گوید: شهرداری در سال‌های قبل در یک اقدام بسیار خوب بازار میوه و تره بار را جنب بازار مطهری این شهر احداث کرد که اکنون تعطیل است؛ زیرا این بازار ایرادات فنی بسیار زیادی دارد، در مکان مناسبی ساخته نشده و فاقد پارکینگ است؛ شهرداری می‌تواند برای رونق بخشیدن به این بازار آن را تجهیز کند و تا یک سال به صورت رایگان در اختیار فروشندگان میوه و تره بار قرار دهد.

این شهروند آستارایی اضافه می‌کند: شهرداری باید بازار جدید را بر اساس استانداردها و امکانات شهرهای بزرگ در مرکز شهر و دسترس شهروندان احداث کند؛ رقابت فروشندگان در بازار میوه و تره بار باعث می‌شود محصولات با کیفیت و قیمت بهتری به شهروندان عرضه شود و آن‌ها نیز مایحتاج روزانه خود را با امنیت خاطر از اصناف دارای مجوز خریداری کنند.

علیرضا فاطمی، دیگر شهروند آستارایی تصریح می‌کند: بسیاری از شهروندان دوست دارند مایحتاج مورد نیاز خود را از نزدیک‌ترین مغازه محل خود خریداری کنند که باید در زمینه خرید از بازار میوه و تره بار بیشتر فرهنگ سازی شود؛ اما در حال حاضر وانت‌بارهای میوه فروش و دستفروشان میوه سیمای بسیار بدی برای شهر گردشگرپذیر آستارا ایجاد کرده‌اند در حالی که شهرداری می‌تواند با راه‌اندازی بازار میوه و تره بار آنان را ساماندهی کند.

امید مجرب یکی دیگر از شهروندان آستارا می‌گوید: شهروندان آستارا سال‌هاست که از نداشتن بازار میوه و تره بار رنج می‌برند و ساخت بازاری مناسب و استاندارد یکی از نیازهای اساسی و ضروری این شهر است؛ اما بازار میوه و تره بار آستارا هیچ امکاناتی ندارد، چند سالی است که غرفه‌های آن بدون استفاده و متروکه مانده و هر از گاهی به عنوان نمایشگاه فصلی استفاده می‌شود.

این شهروند آستارایی اضافه می‌کند: در حال حاضر بسیاری از سالمندان و بازنشستگان مجبورند مایحتاج خودشان را از نقاط مختلف شهر تهیه کنند در حالی که اگر بازار میوه و تره بار مناسب در مرکز شهر وجود داشت، امکان خرید تمامی اقلام مورد نیاز در یک مکان برای شهروندان فراهم می‌شد.

مجرب تصریح می‌کند: شهرداری باید بازار میوه و تره بار را مانند کلانشهرها در مکان و فضای مناسبی احداث کرده و در آن تمامی مایحتاج مورد نیاز شهروندان را عرضه کند.

بازار قدیمی استاندارد نبود

جواد معیتی، شهردار بندر آستارا می‌گوید: در سال ۱۳۹۱ بازار میوه و تره بار به مساحت چهار هزار مترمربع و با ۹۰ غرفه به منظور ساماندهی میوه فروش‌های سیار سطح شهر جنب بازار مطهری ساخته شد.

او با بیان اینکه در هنگام ساخت این بازار میوه و تره بار استانداردهای لازم رعایت نشده و ایرادات فنی زیادی دارد، تصریح می‌کند: بازار فاقد انبار و پارکینگ، فاضلاب شهری، سیستم روشنایی، سرمایشی و گرمایشی، آب رسانی مناسب بوده و غرفه‌ها نیز کوچک ساخته شده است.

شهردار آستارا می‌افزاید: کارشناسان شهرداری در حال تهیه طرح جامعی برای انتخاب مکانی مناسب با استانداردهای لازم برای احداث بازار میوه و تره بار هستند تا حداقل ۲۰ سال مورد استفاده قرار گیرد.

معیتی ادامه می‌دهد: در حال حاضر این طرح در مرحله مطالعاتی و انتخاب مشاور قرار دارد، که در صورت نهایی شدن و تصویب در شورا آگهی فراخوان آن منتشر خواهد شد.

او می‌گوید: هر سال افرادی برای سرمایه گذاری در بازار میوه و تره بار به شهرداری مراجعه می‌کنند، اما وقتی با شرایط و مشکلات بازار مذکور مواجهه می‌شوند، حاضر به سرمایه گذاری نمی‌شوند.

شهردار آستارا تاکید می‌کند: فرهنگ سازی در زمینه خرید از بازار میوه و تره بار در شهرهای کوچک لازم و ضروری است و شهروندان این شهرها همانند شهرهای بزرگ می‌توانند با مراجعه به چنین بازارهایی همه مایحتاج خودشان را با کیفیت و قیمت مناسب و صرف زمان کمتری تهیه کنند.

معیتی می‌گوید: با ایجاد بازار میوه و تره بار تمامی وانت‌بارهای میوه فروش سیار و دست فروش سطح شهر که علاوه بر عرضه غیر بهداشتی میوه، باعث سد معبر و ترافیک شهری می‌شوند، جمع‌آوری و ساماندهی خواهند شد.

دستفروشان از بازار میوه استقبال نکردند

فرهاد محسنی، رئیس شورای اسلامی شهر آستارا می‌گوید: بازار میوه و تره بار در سال ۱۳۹۲ جنب بازار مطهری این شهر افتتاح شد، اما مورد استقبال دستفروشان و شهروندان قرار نگرفت.

او می‌گوید: طبق مصوبه شورا بازار میوه و تره بار شهر با هدف تأمین مایحتاج شهروندان و ساماندهی دستفروشان تبدیل به نمایشگاه عرضه مستقیم کالا شد.

رئیس شورای اسلامی شهر آستارا می‌افزاید: این بازار حدود ۹۰ غرفه دارد و در حال حاضر شهرداری و شورای اسلامی شهر این آمادگی را دارد تا این غرفه‌ها را در اختیار سرمایه گذار بخش خصوصی قرار دهد.

محسنی همچنین خاطرنشان می‌کند: زمین‌های مناسبی متعلق به شهرداری در دو نقطه شهر وجود دارد که برای ایجاد بازار میوه و تره بار به مدیریت شهری پیشنهاد شده که در صورت موافقت می‌توان به عنوان بازار میوه و تره بار مورد استفاده قرار داد.

جانمایی بد بازار به تعطیلی آن منجر شد

عادل نیرودل، رئیس کمیسیون حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر آستارا می‌گوید: در سال ۱۳۹۱ در دوره سوم شورای اسلامی شهر آستارا بازار میوه و تره بار به مساحت چهار هزار متر مربع و با ۹۰ غرفه به منظور ساماندهی وانت بارها و نیسان‌های میوه فروش سطح شهر برای عرضه میوه و تره بار ساخته شد و در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد.

او تصریح می‌کند: علیرغم انتخاب هیئت امنای بازار ولی به دلیل جانمایی بد بازار، دور بودن از مرکز شهر، کم بودن وسعت غرفه‌های آن با متراژ ۹ مترمربع، استفاده غرفه‌های آن با استقبال اندک دستفروشان و شهروندان مواجه و تعطیل شد.

رئیس کمیسیون حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر آستارا می‌گوید: در سال ۱۳۹۶ با آغاز شورای دوره پنجم لایحه اختصاصی برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالاهای تولید داخل در بازار میوه و تره بار فعلی توسط شهرداری به شورا ارسال و مورد تصویب هیئت تطبیق مصوبات شورا قرار گرفت و بازار به محل برگزاری نمایشگاه تبدیل شد.

نیرودل با بیان اینکه در حال حاضر آستارا فاقد بازار میوه و تره بار است و ساخت بازار به اراده شهرداری بستگی دارد، تصریح می‌کند: برای ساخت بازار میوه و تره بار باید با کارشناسی دقیق و آینده‌نگری نسبت به مکان یابی جدید اقدام شود، تا تجربه ناموفق دیگری تکرار نشود.

او می‌گوید: به دلیل توریستی بودن بندر مرزی آستارا و شرایط اقتصادی موجود لزوم ساخت بازار میوه و تره بار برای شهروندان و گردشگران روز به روز در این شهر بیشتر احساس می‌شود.

رئیس کمیسیون حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر آستارا می‌گوید: در حال حاضر وانت بارها و نیسان‌های میوه فروش باعث سد معبر و خدشه دار شدن سیما و منظر شهر گردشگرپذیر آستارا شده‌اند، که در صورت ساخت بازار میوه و تره بار ساماندهی می‌شوند و همچنین محصولات با کیفیت مناسب و قیمت کمتری در بازار در اختیار شهروندان و مسافران قرار می‌گیرد.

نیرودل تصریح می‌گوید: اگر شهرداری لایحه احداث بازار میوه و تره بار را به شورا ارائه کند، طرح اصلاح این بازار را تقدیم هیئت رئیسه شورا خواهیم کرد.

به گزارش ایمنا، شهر بندر مرزی آستارا با ۵۱ هزار و ۵۷۹ نفر جمعیت در غرب استان گیلان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار