مسأله کنکور یک مسأله در هم تنیده علمی، اجتماعی، فرهنگی، فردی، اقتصادی و سیاسی است و بسیاری از خانواده‌ها از چند سال گذشته برای این آزمون زمان گذاشته و برنامه ریزی و هزینه کرده‌اند تا فرزندان‌شان در شرایط مناسب به رقابت بپردازند. در این بزرگترین ماراتن علمی، یک میلیون و ٧٠٠ هزار داوطلب به رقابت می‌پردازند که تنها سرنوشت خودشان مطرح نیست و با خانواده‌هایشان حدوداً ٦ میلیون نفر در انتظار شرکت در این رقابت‌اند. مضاف بر این که اگر فردی امسال در کنکور شرکت نکند، ممکن است با ده‌ها مانع همچون (سربازی برای پسرها) مواجه شود.
کد خبر: ۸۸۳۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴ 03 August 2020

عوارض برگزار نشدن کنکور

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین ، در یادداشتی در روزنامه ایران به قلم غلامرضا ظریفیان، استاد دانشگاه، آمده است: «سخنان مهم رهبر معظم انقلاب درباره بــــرگزاری مراســـــم مذهبی و توصیه ایشان مبنی بر رعایت همه تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا می‌تواند فصل‌الخطاب تمامی بحث‌ها در زمینه برگزاری کنکور سراسری قرار بگیرد. این سخنان شاخص مهمی است تا به موضوعات تخصصی از دیدگاه تخصصی و نه با رویکرد تبلیغاتی، شعاری و سیاسی پرداخته شود.

در اینجا به چند نکته مهم در باب این که چرا معتقدم کنکور باید در زمان مشخص خود برگزار شود، می‌پردازم:

۱- دو عضو مؤثر ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم است. آنها قطعاً از زوایای مختلف به موضوع برگزاری کنکور پرداخته و تمام جهات آن را بررسی کرده‌اند. بنابراین تصمیم ستاد با توجه به نظرات تخصصی آنها گرفته شده است. بنابراین باید به جایگاه تخصصی ستاد اعتماد کرد.

٢- مسأله کنکور یک مسأله در هم تنیده علمی، اجتماعی، فرهنگی، فردی، اقتصادی و سیاسی است و بسیاری از خانواده‌ها از چند سال گذشته برای این آزمون زمان گذاشته و برنامه ریزی و هزینه کرده‌اند تا فرزندان‌شان در شرایط مناسب به رقابت بپردازند. در این بزرگترین ماراتن علمی، یک میلیون و ٧٠٠ هزار داوطلب به رقابت می‌پردازند که تنها سرنوشت خودشان مطرح نیست و با خانواده‌هایشان حدوداً ٦ میلیون نفر در انتظار شرکت در این رقابت‌اند. مضاف بر این که اگر فردی امسال در کنکور شرکت نکند، ممکن است با ده‌ها مانع همچون (سربازی برای پسرها) مواجه شود.

٣- علی رغم ظرفیت یک میلیون نفری دانشگاه‌ها، رقابت تنها برای ٥٠ هزار صندلی انجام می‌شود و این ظرفیت محدود اگر به سال آینده بیفتد، بسیاری امکان قبولی در رشته‌های خاص را از دست می‌دهند و سرنوشتشان دستخوش تغییرات می‌شود.

٤- من هم معتقدم اصل برگزاری کنکور به شیوه رایج هر ساله، آثار منفی زیادی دارد اما تا زمانی که جایگزین آن مشخص نشود، هر نوع تغییراتی می‌تواند حقوق اساسی هزاران نفر را دچار مخاطره کند.

٥- روانشناسان معتقدند حتی اگر ساعت برگزاری یک امتحان ساده تغییر کند، در کیفیت اجرا تأثیر می‌گذارد. بنابراین هر نوع تغییر زمان برگزاری این آزمون حساس می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به‌همراه داشته باشد.

٦- پایان کرونا همچنان نامعلوم است و کسی نمی‌تواند تضمین دهد که در پاییز از مرحله پیک خارج می‌شویم. شاید اکنون بهترین فرصت باشد، اگر این فرصت گرفته شود، برخی دچار ناامیدی، افسردگی و مشکلات روحی و روانی جدی می‌شوند.

٧- مافیای اقتصادی کنکور تمایل دارد تا کنکور برگزار نشود؛ چراکه می‌خواهد از آن بهره‌برداری مالی دوباره کند. افرادی که نسبت به عدم رعایت پروتکل‌ها احساس نگرانی می‌کنند، می‌توانند به پاساژ علاالدین تهران بروند و عدم رعایت پروتکل‌ها را در یک فضای فشرده و پرتردد مشاهده کنند.

٨- می‌توان با رعایت پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، کنکور را در فضای باز همراه با فاصله‌گذاری فیزیکی و نظارت دقیق بر موارد بهداشتی برگزار کرد.

٩- عدم برگزاری کنکور می‌تواند عواقب امنیتی نیز به همراه داشته باشد و برخی داوطلبان را نسبت به عدم اجرا معترض کند، بنابراین باید به این نکته مهم نیز توجه کرد.

منبع : مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار