فرماندار کلاردشت گفت که به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و پیشگیری از گسترش آن ، از تردد کوهنوردان خارجی و داخلی در قرارگاه‌های کوهستانی ونداربن و رودبارک برای صعود به قله علم کوه تا اطلاع بعدی جلوگیری شده است.
کد خبر: ۸۸۱۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲ 30 July 2020

ویروس کرونا که از اواخر سال گذشته به تدریج دامن گیر تمام استان های کشور شد ، در استان گردشگرپذیر مازندران نیز تاکنون ‌تعداد زیادی از افراد را مبتلا کرده است. به طوری که برای جلوگیری از گسترش این بیماری در بین خانواده ها محدودیت هایی در مقاطع مختلف اعمال کردند.

کامران پولادی گفت : پنجشنبه هفته پیش به علت حضور یکباره دستکم یکهزار و ۵۰۰ کوهنورد داخلی برای صعود به قله علم کوه و دیگر قلل اطراف نامه ای به فدراسیون کوهنوردی ارائه و درخواست کردیم با توجه به وضعیت قرمز استان مازندران هرگونه صعود به علم کوه متوقف شود که خوشبختانه مسئولان این فدراسیون هم با این درخواست موافقت و طی اطلاعیه ای موضوع را اعلام کردند.

وی افزود : در بخشی از این اطلاعیه که در اختیار فرمانداری و قرارگاه های کوهنوردی این منطقه قرار گرفت تاکید شده است که برای پیشگیری از گسترش شیوع کرونا تا اطلاع ثانوی از هرگونه پذیرش و ارائه خدمات به افراد کوهنورد داخلی و خارجی در این منطقه جلوگیری کنند.

این مقام مسئول گفت : قرارگاه های این منطقه از روز گذشته تعطیل و از پذیرش و ارائه هرگونه خدمات به افراد کوهنوردان منع شده اند ضمن این که به اندازه کافی این اطلاعیه برای آگاهی افکار عمومی در سطح شهرستان و حتی سایت های کوهنوردی کشور منتشر شده است.

پولادی افزود: اگرچه تمامی مصوبات ستاد کرونا به طور دقیق و موعد مقرر در این شهرستان اجرا و نتیجه آن این شده که در شرائط کنونی وضعیت این شهرستان عادی است اما اگر در این حوزه هرگونه کوتاهی و کم توجهی شود طبیعتا وضعیت این شهرستان نیز تغییر کرده و قرمز می شود.

قله مرتفع علم کوه با ارتفاع ۴۸۵۰ متر در مرکز رشته کوه تخت سلیمان کلاردشت در غرب مازندران قرار دارد که بعد از دماوند با ۵۶۷۱ متر ارتفاع، دومین قله مرتفع ایران می باشد و دیواره ای که در دامنه شمالی قله علم کوه قرار دارد نیز جزو فنی ترین و سخت ترین مسیرهای سنگ نوردی و دیواره نوردی کشور محسوب می شود.

این منطقه با بیش از ۴۵ قله بالای ۴۰۰۰ متر و داشتن یخچال های متعدد ، برف چالها و دیواره هایش مشهورترین ارتفاعات ایران و نامی آشنا برای کوهنوردان داخلی و خارجی است.

بنابر اعلام مسئولان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران سالانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر برای دیدن جاذبه های طبیعی و استفاده از آب و هوای بسیار خنک و کوهستانی به شهرستان کلاردشت سفر می کنند و از این آمار نیز بیش از یکصد هزار نفر گردشگر خارجی بویژه کوهنوردان از کشورهای جمهوری چک ، اتریش ، آلمان ، ترکیه ، فرانسه ، استرالیا ، هلند ، اندونزی ، لهستان ، هند و چین هستند.

فصل کوهنوردی در این منطقه هر ساله از اواخر خرداد ماه آغاز و تا اواخرشهریور ماه به پایان می رسد .

شهرستان تاریخی و کوهستانی کلاردشت با جمعیتی دستکم ۵۰ هزار نفر درغرب مازندران قرار دارد.
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار