در ادامه تنش‌ قره باغ؛
جمهوری آذربایجان از سرنگون کردن یک فروند پهپاد متعلق به ارمنستان در منطقه مرزی مورد مناقشه خبر داد و اعلام کرد این پهپاد مشغول عملیات شناسایی و جاسوسی بوده است.
کد خبر: ۸۸۱۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸ 30 July 2020

جمهوری آذربایجان پهپاد ارمنستان را ساقط کرد

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین ، به نقل از آناتولی، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از سرنگون کردن یک فروند پهپاد متعلق به ارمنستان در منطقه مرزی مورد مناقشه خبر داد.

براساس بیانیه‌ای که وزارت دفاع جمهوری آذربایجان منتشر کرده، نیروهای مسلح ارمنستان با استفاده از این پهپاد، به دنبال شناسایی مراکز استقرار نیروهای ارتش آذربایجان در منطقه «تووز» بوده‌اند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سال‌های پایانی دوران جماهیر شوروی تا سال ۱۹۹۴ همواره درگیر مناقشه «قره‌باغ» به‌عنوان بحرانی قومی بوده‌اند، به‌طوری‌که موضوع فوق تبدیل به گره‌ای کور در قفقاز جنوبی شد و تا امروز نه تنها مهر پایانی بر آن نخورده بلکه با نقض آتش‌بس‌های متعدد روبرو بوده است.

آخرین مورد از نقض آتش‌بس به تحولات چند هفته اخیر بازمی‌گردد که تنش میان دو کشور در ابعادی گسترده و متفاوت از گذشته بروز و ظهور یافته است.

خاکستر زیر آتش ایروان و باکو از ۱۲ جولای ۲۰۲۰ با حملات ارمنستان به سمت مرزهای جمهوری آذربایجان مجدداً شعله‌ور شد و ابعاد جدیدی از درگیری‌های مرزی میان دو کشور را شکل داد؛ چراکه این‌بار نقطه آغازین تنش در شهرستان تووز در مرزهای بین‌المللی ارمنستان-آذربایجان و کیلومترها دورتر از منطقه قره‌باغ است. علاوه بر بعد مسافت، میزان تلفات (۵ سرباز، یک غیرنظامی و یک ژنرال آذری) و سطح ادوات نظامی (پهپادهای مسلح را شامل می‌شود) بکار رفته در حملات دو کشور نیز بی‌سابقه بوده است.

ارمنستان طرف آذری را متهم به آغاز تنش می‌کند، زیرا دلیل حمله را مربوط به تلاش خودروی نظامی این کشور می‌داند که سعی در عبور از منطقه مرزی تووز داشته که با اخطار نیروهای ارمنی مواجه شده است. اما مقامات آذری چنین روایتی را مردود دانستند و بر این اساس طرف آغازکننده تنش به درستی مشخص نیست.

منبع : مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار