کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس از یک سال پرزحمت و ماجراهایی که بر سرخپوشان گذشت تا به قهرمانی چهارم برسند صحبت کرد.
کد خبر: ۸۸۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶ 29 July 2020

برخی بازیکنان در دنیای فوتبال هستند که هرگاه اراده کنند فوتبال را کنار بگذارند وقتی به پشت سر خود نگاهی بیندازند به قدری کوله بار افتخاراتشان پر بار است که هیچ حسرتی در دلشان نمی ماند. سید جلال حسینی یکی از همان بازیکنان است. بازیکن با تجربه و کاپیتان پرسپولیس با قهرمانی دوباره با پرسپولیس رکورد جالبی از خود به جا گذاشته است. یک قهرمانی با سایپا، سه قهرمانی با سپاهان و4 قهرمانی با پرسپولیس اتفاقاتی است که برای هر بازیکنی پیش نمی آید. موفقیت و درخشیدن در دنیای فوتبال اتفاقی نیست و برای هر بازیکنی پیش نمی آید مگر با پشتکار و تمرین و تمرین. کاری که حسینی به خوبی انجام داده و به دور از هیاهوهای این زمانه که فرع ها را به اصل تبدیل کرده توانسته این چنین بدرخشد و به قول هواداران متعصب تیمش تبدیل به صخره شود. 

کاپیتان سرخپوشان به بهانه همین موفقیت ها روز گذشته برای ساعاتی میهمان خبرگزاری فارس بود و از موفقیت و سختی هایی که پرسپولیس در این مدت کشیده صحبت های جالبی را مطرح کرد.

گزیده ای از صحبت های کاپیتان پرسپولیس را در زیر بخوانید:

* حرف و حدیث برای قهرمانی پرسپولیس برای ضربه زدن به تیم است، باشگاه باید قوی تر به مسائل ورود کند

* نگه داشتن و حفظ قهرمانی خیلی سخت است

*به عقب بازگردیم می‌بینید که همه چیز برای پرسپولیس ایده‌آل و نرمال نیست

*می‌خواهند کاری کنند برای سال آینده نتوانیم برنامه ریزی کنیم

* در مورد خداحافظی ام حرف زیاد است اما فقط به تمرین بعدی ام فکر می کنم

* کالدرون فهمید شرایط سخت است رفتارش با بازیکنان تغییر کرد

* بعد از قهرمانی چهارم، سال پنجم برای باشگاه و بازیکنان سخت است

*چگونه به پرسپولیس کمک کردند که پول برانکو و همکارانش، بودیمیر، کالدرون و همکارانش داده نشده است؟

* به حاشیه ها فکر می کردیم 4 بار قهرمان نمی شدیم

* امیدواریم تکلیف مدیریت باشگاه هر چه زودتر مشخص شود

* از وزارت ورزش می‌خواهیم که به پرسپولیس هم همان نگاهی شود که به سایرین می‌شود

*هواداران ما هیچ وقت کم نمی‌آورند و همیشه پرقدرت جلو می‌روند

*قرار باشد ما هم حرف بزنیم، خیلی صحبت‌ها داریم

*وزارت چه کمکی به پرسپولیس کرده؟ آنهایی که این را می گویند سند نشان دهند

* از دوستان پرسپولیسی و استقلالی می خواهم در فضای مجازی احترام هم را نگه دارند 

* وقتی فضای کری  را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌بینم حس بدی به من دست می‌دهد

* حواسمان به حرفهایمان در فضای مجازی نباشد مسیر اشتباهی را می رویم

* بعض مواقع به این فکر می‌کنم که صفحه‌ اینستاگرامم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ببندم

* بابت انتخاب های درستم در فوتبال خدا را شکر می کنم

* به  خاطر پول به سپاهان نرفتم، از ساکت می خواهم قراردادم را نشان دهد

* سیاسی و اطرافیانش به پرسپولیس و من ضربه زدند

*سخت ترین قهرمانی ام را با پرسپولیس بدست آوردم

* کی روش را بخشیدم

* به بازگشت به تیم ملی فکر نمی کنم

* همه چیز پرسپولیس، پشت بردها قایم شده است

* قهرمان نشدن در آسیا حسرت بزرگی برای ما شد

* دوست داریم بیرانوند در جشن قهرمانی کنار ما باشد

* کارگزار باید کمک کند تا مشکلات مالی باشگاه حل شود

* عرب و انصاری فرد بدقولی کردند

* 40 درصد بدهی به بازیکنان مربوط به مدیریت رسول پناه نیست

* کریم باقری در پرسپولیس می ماند

* وزیر ورزش هم می داند که باید به پرسپولیس افتخار کند

متن کامل صحبت های سید جلال حسینی را زیر بخوانید:

با قهرمانی پرسپولیس شروع کنیم. از اتفاقاتی که از سال گذشته برای این تیم رخ داد و تا امروز که برای چهارمین بار جام قهرمانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کسب کردید.

اول به عقب بازگردیم. سال گذشته سال سختی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پشت سر گذاشتیم. آنهایی که صحبت می‌کنند به عقب که بازگردند متوجه می‌شوند بچه‌های ما چقدر تلاش کردند. سالی بود که پنجره‌های پنجره نقل و انتقالاتی ما بسته شد و متأسفانه کمبود بازیکن و حاشیه‌های زیادی که برایمان ایجاد شد، شرایط سختی را برایمان رقم زد، اما یک هدف داشتیم.

 چه هدفی؟

هدف این بود که خوب تمرین و بازی کنیم و البته با کمترین بازیکن و با سخت‌ترین شرایط، اما وقتی تیمی هدف داشته باشد و خوب تمرین کند، حتی در سخت‌ترین شرایط هم می‌توان موفق شد و خوشبختانه ما توانستیم این مهم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دست آوریم.

در مورد قهرمانی پرسپولیس حرف و حدیث زیاد است.

حرف همیشه زیاد است و ما به آنها فکر نمی‌کنیم چون می‌دانیم همه این صحبت‌ها برنامه ریزی شده است و می‌خواهند برای این تیم حاشیه سازی کنند. بازیکنان در یک چارچوبی کار می‌کنند که می‌دانند باید وظایف خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درست انجام دهند و خدا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکر در این 4 سال نشان دادند که می‌توانند به وظایفشان درست عمل کنند، بقیه چیزها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم به خود باشگاه سپرده‌ایم. گاهی اوقات باشگاه باید قوی‌تر به مسائل ورود کند، برخی صحبت‌هایی می‌کنند که باید مقابل آنها ایستاد و خوشبختانه از سوی باشگاه این اتفاق افتاده است اما باز تأکید می‌کنم که هدف ما خوب تمرین و بازی کردن است تا دل هواداران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شاد کنیم. قطعا در بین راه همیشه یکسری مسائل بوده اما ما توجه نکردیم. 

 شاید باید به تعبیری حضور چندین ساله بازیکنان کنار هم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رمز موفقیت پرسپولیس بدانیم، این نگرانی برای هواداران پرسپولیس وجود دارد که با توجه به شرایط مدیریتی باشگاه این تیم متحد متلاشی شود. شما این روزها بیشتر از بقیه بازیکنان با مدیریت در تماس هستید، پیش بینی شما از آینده این تیم چیست؟

تاکنون خدا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکر ثبات در باشگاه پرسپولیس خوب بوده است، من یک سوالی از شما می‌پرسم؛ چند بازیکن در این چند سال از تیم جدا شده است؟

خیلی زیاد.

بله، واقعا تعداد زیادی از بازیکنان از جمع ما جدا شده اند که اتفاقا از لحاظ فنی هم خوب بوده‌اند، اما خدا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکر برانکو در این تیم بود و شناخت کافی از شرایط داشت، اما وقتی آقای کالدرون به جمع ما اضافه شد، با وجود این که مربی خوبی بود اما شناخت کافی از پرسپولیس نداشت و خدا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکر می‌کنم که یحیی گل محمدی به کادر فنی آمد و بازیکنان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خوب می‌شناخت و از شرایط هم شناخت کافی دارد. همانطور که می‌دانید وقتی تیمی قهرمان می‌شود و یک موفقیت به دست می‌آورد، نگه داشتن و حفظ آن خیلی سخت است که البته این بخش از کار به عهده مدیریت باشگاه است. اکنون مهدی رسول‌پناه به عنوان سرپرست باشگاه در حال انجام دادن این کارهاست و امیدوارم هرچه زودتر برای شرایط مدیریتی باشگاه پرسپولیس زودتر تصمیم‌گیری شود تا به یک شرایط خوب برسیم.

 از بیرون این مجموعه تصور بر این است که پرسپولیس در بهترین شرایط به سر می‌برد.

اگر به عقب بازگردیم می‌بینید که همه چیز برای پرسپولیس ایده‌آل و نرمال نیست. دو عضو هیأت مدیره کم داریم، رسول پناه در سخت‌ترین شرایط در حال انجام دادن امور باشگاه است. گاهی اوقات فکر می‌کنیم در این شرایط چه کار باید کرد و خودم به این موضوع خیلی فکر می‌کنم که چطور باشگاه باید از این شرایط خارج شود؟ این بدهی‌ها و این طلب‌ها چطور قرار است پرداخت شود؟ پرونده‌هایی که هر لحظه ممکن است برای باشگاه دردسر درست کنند. امیدوارم مدیریت باشگاه حواسش به برخی صحبت‌ها باشد، درواقع همان که خودتان گفتید. عده‌ای می‌خواهند به پرسپولیس آسیب برسانند و می‌خواهند کاری کنند که برای سال آینده نتوانیم برنامه ریزی کنیم. امیدوارم جلوی این مسائل گرفته شود، البته یحیی گل محمدی شناخت خوبی از این شرایط دارد و می‌داند سال آینده کار خیلی سخت‌تر از امسال خواهد بود. بعد از 4 بار قهرمانی سال پنجم، سال راحتی نخواهد بود و سخت‌ترین سال برای پرسپولیس در راه است و امیدوارم طبق برنامه همه چیز خوب پیش رود تا یک پرسپولیس خوب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شاهد باشیم.

شما برای فصل بعد کنار تیم هستید؟ در خصوص خداحافظی یا ادامه فعالیتتان خیلی حاشیه درست کرده‌اند.

بله، حاشیه زیاد است، اما همیشه گفته‌ام بعد از ظهر یا فردا تمرین دارم، همین که به تمرینم بتوانم برسم مهم است.

 اما به هر حال یک آینده نگری در ذهن دارید.

من فقط به تمرین بعدی‌ام فکر می‌کنم و در شرایطی نیستم که به مسائل دیگر فکر کنم و امیدوارم بتوانم به تمرینم درست برسم.

شما از شرایط سخت پرسپولیس گفتید. به نظر می‌آید سال گذشته با انتخاب کالدرون ممکن بود پرسپولیس در ورطه‌ای بیفتد که از مسیر قهرمانی دور شود.

بعد از جدایی برانکو، شرایط در پرسپولیس سخت شد و مطمئنا هر مربی بعد از او می‌آمد کار راحتی نداشت. کالدرون سیستمی داشت که شرایطش با برانکو فرق داشت. بعد از چند هفته متوجه شد که اینجا شرایط سخت است. شاید لیگ ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ لیگ قطر مقایسه می‌کرد، در حالی که ما یکی از قوی‌ترین لیگ‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در آسیا داریم. وقتی متوجه شرایط سخت شد، رفتارش را هم با بچه‌ها تغییر داد و شرایط بهتر شد و مسائل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بهتر درک می‌کرد.

به نظر یکی از مشکلات کالدرون این بود که به حرف مشاورین و اطرافیانش خیلی گوش می‌داد و به نوعی دهن‌بین بود.

فکر می‌کنم همین طور بود. من نمی‌دانم واقعا با چه کسانی صحبت می‌کرد اما با بازیکنان خیلی کم صحبت می‌کرد. بر خلاف آقای برانکو، اما بچه‌های ما تمام تلاش خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کردند و همه هم دیدند که قهرمان نیم فصل شدیم. به هر حال روزهای سختی بود که تمام شد. ما بعد از برانکو یک نیم فصل سخت داشتیم.

 به نظرتان اگر کالدرون می‌ماند، این روند ادامه پیدا می‌کرد؟

به نظر من گل محمدی یک مربی جوان و پرتلاش است، لیگ برتر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خوب می‌شناسد و دیدید شرایطمان خیلی فرق کرد. فکر می‌کنم حضور گل محمدی به پرسپولیس خیلی کمک کرد و خیلی تصمیم هوشمندانه و درستی بود که گل محمدی به ما اضافه شود.

 اما مسلما یحیی گل محمدی برای فصل آینده روزهای سختی دارد.

هر مربی در این شرایط در پرسپولیس باشد کار سختی دارد. بعد از 4 سال موفقیت قطعا روزهای راحتی در پیش نخواهید داشت. شما یک سال قهرمان می‌شوید برای فصل بعد دچار مشکل می‌شوید. خیلی از تیم‌ها یک سال قهرمان شدند اما سال بعد شرایط خیلی بدی داشتند، اما خدا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکر پرسپولیس 4 سال است که این روند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حفظ کرده است و به همین خاطر می‌گویم سال پنجم برای باشگاه و بازیکنان سال سختی است.

 از شرایط باشگاه این طور تصور می‌شود که اتفاقات حاشیه‌ای آتش زیر خاکستر در پرسپولیس است. احساس می‌شود به لحاظ مسائل مالی و روندی که در پرداخت مطالبات وجود دارد، بازیکنان صبرشان لبریز شده است.

گاهی اوقات به اتفاقات پرسپولیس که فکر می‌کنم برایم خیلی چیزها عجیب است. ما یک سال با پنجره بسته بازی کردیم. پول آقای برانکو داده نشد، پول بشار، رادو و خیلی‌های دیگر درست داده نمی‌شود. چند بازیکن هستیم که از سال گذشته طلب داریم. یک شرایطی است که می‌خواهم بگویم آنهایی که می‌گویند به پرسپولیس کمک می‌شود، بگویند چگونه کمک می‌شود که پول آقای برانکو و همکارانش، بودیمیر، کالدرون و کادرش، نه بازیکنانی که 4 سال بازی کردند، پرداخت نمی‌شود؟ همه مسائل هست، رسول پناه در حال تلاش است و البته باید قبول کرد که او در شرایط سختی به این باشگاه آمده است.

 به نظر شما رسول پناه مدیر قابل اتکایی است؟

در این شرایط سخت هر کسی که مدیر باشد کار دشواری در پیش دارد. با این پرونده‌هایی که روی میز است، تنها نمی‌شود کاری انجام داد. من فقط می‌دانم رسول پناه خیلی در حال دوندگی است، اما هر چقدر هم که فکر می‌کنم با این شرایط قیمت دلار کار سخت است.

 در این روزهایی که صحبت از حمایت وزیر از پرسپولیس است، آیا بهتر نیست که هر چه زودتر تکلیف دو عضو هیأت مدیره را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشخص کند.

شما این سؤال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌پرسید، من باید چند سؤال از شما بپرسم. اولین سؤال؛ وزارت چه کمکی به پرسپولیس کرده؟

 این هجمه‌ای است که رقبا و فضای مجازی علیه پرسپولیس ایجاد کرده‌اند.

می‌شود بگویی در این چند سال با پنجره بسته و با پولی که به آقای برانکو نداند و همه پرونده‌های دیگری که یکی یکی مطرح می‌شوند، چه کمکی وزارت به ما کرده است؟

آقای حسینی! واقعا برای خود اعضای پرسپولیس از چه زمانی این هجمه‌ها به چشم آمد؟

ما اصلاً به این مسائل فکر نمی‌کردیم. اگر قرار بود یک درصد به این صحبت‌ها گوش دهیم که نمی‌توانستیم 4 بار قهرمان شویم. ما می‌توانستیم با این افرادی که چنین صحبت‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح می‌کنند بجنگیم، و یا مثل خودشان در فضای مجازی فعالیت کنیم، اما این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نکردیم.

قبول دارید که فضای مجازی در ایجاد این تنش‌ها خیلی مؤثر بوده؟

این فضا به گونه‌ای است که روی همه چیز تأثیر گذاشته است، اما ما هدفی داشتیم و به آن هم رسیدیم. گاهی صحبت‌هایی از سوی بعضی از مسئولین مطرح می‌شود که آن صحبت‌ها آدم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اذیت می‌کند و ناراحت‌کننده است و برای این صحبت‌ها هیچ سندی هم ندارند. خیلی راحت حرفشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌زنند و می‌روند و یک عده‌ای دیگر خیلی راحت کت و شلوار پوشید‌ه‌اند و یک صحبت‌هایی مطرح می‌کنند که خودشان هم نمی‌دانند چه می‌گویند. خودم دوست دارم که باشگاه به این مسائل ورود کند.

نکته دقیقا همین جاست. باشگاه چرا در قبال این رفتارها گاهی این قدر منفعل است؟

وقتی در یک سال سه مدیرعامل عوض می‌کنیم، چنین شرایطی هم به وجود می‌آید. ولی خدا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکر حرکت‌های خوب انجام شده است؛ نمونه‌اش دو شب پیش بابت جنجالی که مجری یک برنامه تلویزیونی به وجود آورد.

 بابت همین ماجرا این باشگاه بود که مجبور به واکنش شد یا این فضای مجازی بود که باشگاه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجبور به واکنش کرد.

صد درصد هواداران نقش داشتند، آنها نفر اول هستند.

 به نظر شما خوب است که تا این حد یک باشگاه تحت تأثیر فشار هوادارانش در فضای مجازی باشد؟ یا قبول دارید که باشگاه باید خودش جلوتر از هوادار حرکت کند؟

البته این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگویم که مثلاً در همین اتفاق اخیر، خود باشگاه در تکاپوی واکنش بود اما باید همه در یک مسیر خوب برویم تا با قدرت بیشتری حرکت کنیم. هر کس یک وظیفه‌ای دارد و اکنون در شرایطی هستیم که بازیکنان و کادر فنی و باشگاه همه در یک مسیر باشیم.

بلاتکلیفی مدیریتی هر آن ممکن است برای این باشگاه حاشیه‌ساز شود. به نظر شما این روند تا کی قرار است ادامه داشته باشد؟

واقعا من هم نمی‌دانم. در این شرایط دوست داریم همه چیز شسته و رفته باشد تا مثل بقیه باشگاه‌ها بتوانیم کارمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درست انجام دهیم. اکنون در مسیری هستیم که جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در پیش داریم. خودتان هم می‌دانید که بازی در آسیا بسیار سخت است. هم مسابقات فشرده است،‌ هم رقبا در آسیا بسیار مجهز هستند و اکنون امیدوارم تصمیم گرفته شود، تکلیف مدیریت روشن شود. اگر قرار است آقای رسول پناه حکمش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرد، این اتفاق زودتر بیفتد.

 اگر اکنون مسعود سلطانی‌فر روبرویتان نشسته بود، با توجه به این هجمه‌هایی که علیه وزارت بابت حمایت از پرسپولیس پیش آمده چه صحبتی با وزیر ورزش داشتید؟

فقط از وزارت ورزش می‌خواهیم که به پرسپولیس هم همان نگاهی شود که به سایر تیم‌های دیگر می‌شود. من این سؤال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از همه می‌پرسم؛ وزارت ورزش کدام کمک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به باشگاه پرسپولیس کرده است؟ باز تأکید می‌کنم؛ با پنجره بسته و پول‌هایی که به کادرهای فنی و بازیکنان پرداخت نشده، کدام شرایط برای ما آماده شده است تا بتوانیم راحت در این چند سال کار کنیم؟ من با سند صحبت می‌کنم و همه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توانم نشان دهم. هیچ کمکی به ما نشده است.

 شاید یکی از دلایل این هجمه‌هایی که بعضا ناجوانمردانه هم هست که به پرسپولیس می‌شود، بابت اتفاقاتی است که رخ داده؛ مثلاً برانکو از پرسپولیس جدا شد، اما سفارت ایران در کرواسی وارد اقدام برای بازگشت و مذاکره با این مربی کرد و از این گونه مسائل. یا سر انتقال یحیی گل محمدی از شهر خودرو به پرسپولیس مسائلی مطرح شد مبنی بر این که فشار وزارتخانه‌ای به این باشگاه مشهدی وارد شد تا این انتقال صورت گیرد.

نه، اصلاً این طور نیست. وقتی یک مربی با جایی قرارداد دارد، این مالک باشگاه است که خودش باید کارش را درست انجام دهد و این ربطی به فشار ندارد. مالک باشگاه می‌تواند بگویم من می‌خواهم مربی‌ام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حفظ کنم.

اما همان مقطع مصاحبه‌های حمیداوی بابت این انتقال شائبه‌برانگیز بود.

کسی که صحبت می‌کند باید با سند آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثابت کند. این که من بگویم فلان نفر زنگ زد و فلان اتفاق افتاد، دلیل بر درست بودن آن نیست. باید با سند صحبت کرد که چه کسی و به چه دلیلی تماس گرفته است. این حرف‌هایی نیست که به آن بتوان پرداخت و خیلی راحت فشار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از روی خودمان برداریم و به تیم دیگری منتقل کنیم. من به این مسائل به هیچ عنوان اعتقاد ندارم، کار ما این است که وظایفمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درست انجام دهیم. در این چند سال بیشترین فشار به پرسپولیس وارد شده است. بدترین تایم‌های بازی‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای ما گذاشتند در صورتی که تیم‌های دیگر هر وقت اراده کردند ساعت و روز بازی‌شان تغییر کرد و هر وقت خواستند بازی نکردند. اگر مربی ما عوض شده برای تیم های دیگر هم عوض شده، اگر ما بازیکن گرفته‌ایم همه تیم‌های دیگر هم بازیکن گرفته‌اند. برای ما که کلا یک سال پنجره‌ها بسته بود.

 همین وضعیت نگران‌کننده است. در حالی که یحیی گل محمدی در راس کادر فنی است، اما این احتمال وجود دارد که برخی از مهره‌های خوب تیم جدا شوند؛ مثل مهدی ترابی، بشار رسن و... این موضوعات در کنار هجمه‌هایی که هواداران رقیب پرسپولیس در فضای مجازی ایجاد می‌کنند علاقمندان به پرسپولیس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نگران کرده است و شاید برای کری‌ خواندن کم بیاورند.

هواداران پرسپولیس هیچ وقت کم نمی‌آورند و همیشه پرقدرت جلو می‌روند. آنها همیشه کنار ما بوده‌اند و ما هم کنارشان هستیم و اصلاً فکر نکنند که اعضای پرسپولیس کم می‌آورند. گاهی شما یک هدفی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال می‌کنید و صحبتی نمی‌کنید، اینطور نیست که حرفی نداریم. اگر قرار باشد که ما هم حرف بزنیم، خیلی صحبت‌ها داریم. برای همه چیز هم سند داریم. معتقدیم که باید صحبت‌ها در چارچوب باشد، اما حرف‌هایی که علیه ما زده می‌شود معمولا بدون سند و اثبات است.

اکنون شرایطی شده که از بزرگانی در فوتبال کری می‌خوانیم و می‌شنویم که واقعا عجیب است.

وقتی این فشارها می‌آید، مطمئنا آنها به مدیرعامل بازمی‌گردد تا برنامه ریزی دقیق‌تری داشته باشند. وقتی این هجمه‌ها وارد می‌شود یعنی این که او نتواند مسیرش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به درستی ادامه دهد و می‌خواهند بگویند پرسپولیس حمایت می‌شود، اما کدام حمایت؟

شما فکر می‌کنید هدف کسانی که چنین هجمه‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد می‌کنند چیست؟ برخی از آنهایی که چنین صحبت‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح می‌کنند در تیم ملی همبازی شما بودند.

اکثر کسانی که چنین صحبت‌هایی می‌کنند از دوستان خوبم هستند و از آنها خواهش می‌کنم که در صحبت کردن احترام‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نگاه داریم. فضای مجازی مکانی است که خیلی از نوجوانان و جوانان در حال رصدش هستند. روی صحبت من با هر دو طرف استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها است. من از دوستانم خواهش می‌کنم که مراعات صحبت کردن خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بکنند، ما مخاطبانمان جوانان و نوجوانانی هستند که زود تحت تأثیر صحبت‌ها قرار می‌گیرند. نگاهی که اکنون به فوتبال است بد است که بیشتر آن به خاطر همین کری‌هایی است که در حال انجام است. گاهی یک نفر یک صحبتی می‌کند علاوه بر این که دو طرف درگیر می‌شوند، بچه‌های نوجوان و جوان تا مدت‌ها بر سر آن در فضای مجازی با هم می‌جنگند که در انتها منجر به توهین می‌شود. از فوتبالیست‌های قدیم و جدید چه پرسپولیسی و استقلالی می‌خواهم کمی حواسشان بیشتر جمع باشد.

شما خودتان در فضای مجازی حضور دارید، اما فعالیت‌تان کاملا مشخص است. مسلما هجمه‌هایی که در این فضا وجود دارد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشاهده می‌کنید. چگونه این فضا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیریت می‌کنید؟

گاهی اوقات که این فضا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌بینم حس بدی به من دست می‌دهد.

 گاهی به این فکر نمی‌کنید که از این فضا خارج شوید؟

بله، گاهی به این فکر می‌کنم که صفحه‌ام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ببندم، چون بعضی وقت‌ها در این شرایط اذیت می‌شوم و گاهی هم به این فکر می‌کنم که اصلاً به این پیام‌ها و این هجمه‌ها نگاه نکنم، چون خودم راحت‌ترم.

 شما در داخل مستطیل سبز کاملا جنگنده و متعصب و با جذبه هستید. واقعا برای ما جالب است که بدانیم در فضای مجازی که توأم از توهین و اتهام است، چطور خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنترل می‌کنید؟

واقعا کنترل کردن خیلی سخت است. یک مدتی از این فضا خیلی ناراحت بودم. آن هم از طرف دوستان خودم که خودشان در این فوتبال سال‌ها زحمت کشیده‌اند و می‌دانند فضای فوتبال چقدر سخت است، ولی اکنون بیرون نشسته‌اند و یکسری صحبت‌ها می‌کنند که باعث درگیری همه با هم شده است. همان صحبت‌ها حاشیه‌های زیادی ایجاد کرده و هواداران دو تیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با هم درگیر کرده است.

 شاید یکی از دلایل این اظهارنظرات فوتبالیست‌های قدیمی برای این است که گوشه‌نشین شده‌اند و بعد از پایان فوتبالشان برنامه‌ای برای خودشان نداشته‌اند.

حالا من اینطور فکر نمی‌کنم، فوتبالیست‌ها آدم‌های سخت‌کوشی هستند و هر کدام می‌توانند کارهای خوب انجام دهند. من فقط می‌گویم کمی بیشتر حواسشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جمع کنند. آن لحظه که قرار است حرفی بزنند و یا کاری کنند کمی بیشتر فکر کنند می‌توانند این مسائل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیریت کنند.

 حتماً شنیده‌اید که یکی از دلایل هجمه شدید به پرسپولیس بابت حمایت شدن از سوی وزارت ورزش، فیلمی بود که از سوی پسر وزیر در فضای مجازی منتشر شد که در آن فیلم او از پرسپولیس حمایت کرده بود.

 اگر شما به اطرافتان دقت کنید، پرسپولیسی و استقلالی همه جا هست. گاهی خودم می‌دانم و می‌بینم که برخی افراد تیم‌های دیگر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دوست دارند. به هر حال همه‌طور قشری وجود دارد. من نمی‌گویم کسی کری نخواند، اما حرفم این است که احترام همدیگر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نگه داریم. من منعی برای کری خواندن ندارم، در هر حال این موضوع در همه دنیا بین هواداران وجود دارد. من با بی‌احترامی مشکل دارم و از این موضوع خوشم نمی آید.

در این شرایط بد فرهنگی در فضای مجازی در کنار رقیب همیشگی‌تان استقلال،‌ هواداران تراکتور هم با پرسپولیس مشکل دارند. شما فکر می‌کنید صحبت‌های زنوزی مالک باشگاه تراکتور در این راه چقدر تأثیرگذار است؟

خیلی تأثیرگذار است. البته آقای زنوزی فرد زحمتکشی است و برای تراکتور تلاش می‌کند. ولی گاهی اوقات برای صحبت‌هایی که می‌کند در ایجاد این جو تأثیرگذار است و باعث می‌شود که این فضا ملتهب شود. فقط امیدوارم آنهایی که در فوتبال فعالیت می‌کنند یا داشته‌اند حواسشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر جمع کنند چون یک مسیر اشتباهی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌رویم که بعدها به خیلی از مشکلات برمی‌خوریم.

 سال گذشته قبل از بازی پرسپولیس و تراکتور شما و شجاعی (کاپیتان تراکتور) پست مشترکی برای کنترل این فضا در صفحات مجازی گذاشتید. در این مدتی که زنوزی علیه پرسپولیس موضع گرفت، آیا این شرایط پیش آمد که با مسعود شجاعی در این خصوص صحبت کنید؟

خیر، بعد از آن پشت مشترکی که با هم گذاشتیم، دیگر در این باره با هم صحبت نکردیم. ما آن پست مشترک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گذاشتیم که درگیری‌ها کمتر شود، اما در ادامه وقتی شرایط به این سمت که اکنون هستیم پیش رفت، دیگر با هم صحبت کردیم و متوجه شدیم که ما و یا حتی تماشاگران می‌خواهیم چنین تنش‌هایی نباشد، اما یکسری مسئولین که شاید تصمیم‌گیر هم باشند، نمی‌خواهند این تنش‌ها برطرف شود. وقتی این شرایط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دیدیم دیگر با هم تماسی نداشتیم چون کاری از دستمان برنمی‌آمد. کسی که نمی‌خواهد چیزی درست شود، یعنی نمی‌خواهد و نمی‌شود کاری کرد.

 بگذریم. شمایی که اکنون مقابل ما نشسته‌اید، به پشت سر خود نگاه کنید، کوله‌باری از افتخارات است. هت‌تریک قهرمانی با سپاهان، یک قهرمانی با سایپا و پوکر قهرمانی با پرسپولیس. خودتان در مورد این افتخارات صحبت کنید.

من به هت‌تریک و پوکر فکر نمی‌کنم. در سپاهان هم که بودیم آنهایی که آنجا بودند می‌توانند بگویند چقدر تلاش کردیم تا به موفقیت برسیم. عین سه سالی که قهرمان شدیم چقدر برای رسیدن به قهرمانی سختی کشیدیم و تلاش کردیم. بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم کسانی که اکنون به پرسپولیس هجمه وارد می‌کنند، چطور این صحبت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح می‌کنند در حالی که من سه سال قهرمانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در تیم دیگری تجربه کرده‌ام و همین فشار در آن تیم بود. البته نه به این شکل. آن موقع فضای مجازی این قدر وجود نداشت. آن موقع تیم‌هایی که اکنون رقیب پرسپولیس هستند این قدر با هم دوست نبودند و چنین اتحادی بین هم نداشتند. هر کس به صورت جداگانه مشغول کار خودش بود. خوشحالم که توانستیم یک مسیر خوب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ادامه دهیم.

 شاید باید این طور تعبیر کرد که به پرسپولیس بعد از 4 قهرمانی حسودی می‌کنند.

وقتی تیمی موفق می‌شود مطمئنا برخوردها این طور می‌شود که اکنون با پرسپولیس می‌شود. ما خوشحالیم که توانستیم دل هواداران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شاد کنیم.

 در هر صورت افتخاراتی که شما کسب کردید باعث شده دست نیافتنی شوید و احتمالا تا سال‌های سال بازیکنی در لیگ برتر نخواهد بود که 8 قهرمانی با سه تیم مختلف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجربه کند.

من فکر می‌کنم اکنون اینجا نشسته‌ام باید خیلی خوشحال باشم. بعد از این که از ملوان جدا شدم فکر نمی‌کردم به چنین افتخاراتی برسم. فکر می‌کنم انتخاب‌های خوبی در مسیری که در پیش گرفته بودم انجام دادم. پیشنهاد‌ات خیلی خوبی داشتم و خوشحالم که بهترین تصمیمات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفتم.

 از خود پرسپولیس خیلی زودتر از آن تاریخی که قرارداد بسته بودید پیشنهاد داشتید.

از همان سالی که از ملوان جدا شدم از پرسپولیس پیشنهاد داشتم. ولی چون با دکتر ذوالفقارنسب صحبت کرده بودم تصمیم گرفتم کنار او کار کنم، در سایپا هم سال‌های بسیار خوبی داشتم. دو سال سوم شدیم با بهترین خط دفاع لیگ. با آقایان یاوری و سیموئز در تیم امید همکاری کردم. همچنین با آقایان لورانت و علی دایی کار کردم، سال‌های خیلی خوبی داشتم.

 بعد از سه سال حضور در سایپا از پرسپولیس پیشنهاد داشتید اما به سپاهان رفتید.

بازی در پرسپولیس به این معناست که باید خیلی آماده باشید هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روانی. حتی راه رفتن در این تیم سخت است چه برسد به این که بهترین باشی. در آن سال من شرایط روانی برای حضور در پرسپولیس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نداشتم.

 و البته انصافا در آن سال‌ها سپاهان بهتر از پرسپولیس پول می‌داد.

نه، اتفاقا این سؤال شما خیلی خوب است. آقای ساکت و فتاحی که زحمتکش است حی و حاضر هستند و خیلی دوست دارم قراردادی که با سپاهان بسته‌ام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان دهند. آنها می‌توانند قراردادهای من را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رو کنند. از آنها خواهش می‌کنم بگویند قرارداد من چقدر بوده است.

 آن سال‌ها سپاهان به یک تیم کهکشانی معروف شده بود.

شاید آن زمان سپاهان هزینه کرده بود، اما من چیزی که حقم بود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفتم، نه بیشتر و نه کمتر. سال آخر در سپاهان خیلی از بازیکنان از تیم جدا شدند، اگر اشتباه نکنم 9 تن از بهترین بازیکنان جدا شدند و وقتی آقای ساکت با من برای تمدید قرارداد صحبت می‌کرد، خدابیامرز حسینی رئیس هیأت مدیره باشگاه سپاهان هم همراهش بود، یادم می‌آید آن زمان در اردوی تیم ملی در هتل المپیک بودم و به آقای ساکت گفتم به خاطر من تیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خراب نکن و پیشنهادی به من ندهید که تیم دچار مشکل شود و با وجودی که خودشان اصرار به افزایش قراردادم داشتند گفتم همان پولی که با سایر بازیکنان می‌دهید، به من هم همان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدهید. که اتفاقا همان سال در اوایل کار با بوناچیچ خیلی روزهای سختی داشتیم. یادم می‌آید در آن فصل تا رده دوازدهم، سیزدهمی جدول هم آمدیم. در آن سال بدنسازی تیم فوق‌العاده بود، هر چند بوناچیچ کمی کج‌خلق است، اما در نهایت تیم خوبی هدایت کرد. در ادامه هم کرانچار به سپاهان اضافه شد که با او هم توانستیم نتایج خوبی بگیریم. اتفاقا در همین سالی که با کرانچار برای سومین بار قهرمان شدیم خیلی از بازیکنان از جمع ما جدا شده بودند و سال سختی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پشت سر گذاشتیم. بعد از آقای ساکت هم آقای رحیمی مدیرعامل سپاهان شد که واقعا یک مدیر کامل است.

 اما شرایط پرسپولیس طوری شد که مدیری مثل رحیمی نتوانست در آن به خوبی فعالیت کند.

در آن سال افرادی مثل سیاسی و دوستانش در باشگاه بودند که شرایط کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سخت کرده بودند و به تیم پرسپولیس و حتی خود من خیلی ضربه زدند. آنها به گونه‌ای برخورد می‌کردند که شرایط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای اکثر بازیکنان و شخص علیرضا رحیمی سخت کرده بود.

در بین همه این قهرمانی‌هایی که کسب کردی، کدام قهرمانی برایت از همه سخت‌تر بود؟

با پرسپولیس در قهرمانی پارسال و امسال. قهرمانی سال گذشته با بسته بودن پنجره نقل و انتقالات به دست آمد و خیلی سختی کشیدیم. هجمه‌ها سال گذشته خیلی زیاد بود، خودم هم از تیم ملی خط خوردم. 4 بازیکن خوبمان جدا شدند. قبل از فصل وقتی به مسائل مختلف فکر می‌کردیم می‌گفتیم چقدر کار سخت است و می‌خواهیم چه کار کنیم. وحید امیری، فرشاد احمدزاده، محسن مسلمان، و صادق محرمی از جمع ما جدا شدند. تیم بازیکن نداشت و پنجره هم بسته بود. از آن سو انتظارات هم از پرسپولیس خیلی بالا بود. در لیگ قهرمانان هم با السد و الدحیل قطر هم‌گروه بودیم و بعد که به فینال قهرمانان رسیدیم و آن بازی مقابل کاشیما. درواقع ما فقط 12 بازیکن داشتیم.

البته خدایی بازیکنان جوان ما خیلی مایه گذاشتند، اما به هر حال تجربه بازیکنان اصلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نداشتند. بازی کردن در پرسپولیس خیلی سخت است و یک جوان فشار زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید تحمل کند. ما همه این شرایط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌دانستیم و به این جوانان تیم خیلی فشار وارد کردیم، اما در عوض پخته شدند. از همین جا از این بازیکنان جوان تشکر می‌کنم. ما هر روز به آنها فشار زیادی وارد می‌کردیم تا برای بازی‌ها آماده باشند. چون هر لحظه ممکن بود که نیاز بشود به میدان بروند، اما خدا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکر این جوانان تحمل کردند، امسال هم که دیگر هیچ کس انتظار نداشت اما توانستیم به چهارمین قهرمانی هم برسیم.

با این همه افتخاراتی که دارید، به شکل بدی از تیم ملی کنار گذاشته شدید. آیا کی‌روش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بخشیده‌ای؟

بله، اما این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگویم؛ کی‌روش برای تیم ملی خیلی زحمت کشید. تصمیم‌گیرنده در این موضوع خود آقای کی‌روش بود و قسمت من این بود که او چنین تصمیمی بگیرد.

 با کی‌روش در تماس هستی؟

خیر.

او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بخشیده‌ای؟

بله، بخشیدم. در واقع اصلاً بحث بخشیدن نیست. مربی یک تصمیم می‌گیرد و می‌خواهد اجرا کند، این خیلی ناراحت‌کننده است که شما روز آخر متوجه خط خوردنتان بشوید. البته من در یک تیمی بودم که هر سال در حال قهرمان شدن بودیم و در بالاترین سطح در حال تلاش بودم.

خیلی ها معتقدند سید جلال حسینی در دعوای برانکو و کی‌روش قربانی شد.

خیلی‌ها این صحبت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کنند، اما شما من را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خوب می‌شناسید. من کارم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درست انجام می‌دهم، چه در پرسپولیس و چه در تیم ملی از جان مایه می‌گذارم. دوست نداشتم حتی یک درصد اشتباهی داشته باشم که بعد وجدانم ناراحت باشد.

 بعد از بازی برگشت مقابل الجزیره مصاحبه‌ای انجام دادی و واقعا کسی فکر نمی‌کرد سید جلال حسینی به همین راحتی کنار گذاشته شود و واقعا شب بازی با ازبکستان چه اتفاقی افتاد؟

شب بازی اتفاقی نیفتاد، اما صبحی که فردای بازی بود شرایطی پیش آمد که منجر به این اتفاقات شد.

در آن مسابقه کی‌روش حدود 40-30 دقیقه کنار زمین مستأصل نشسته بود.

به خوبی آن روز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یادم هست. به هر حال دیگر گذشته است. معمولا برای اردوهای تیم ملی صبح برپایی اردو توسط آقای خراطی به بازیکنان SMS داده می‌شد، هر موقع قرار بود ساعت 10 یا 11 اسامی اعضای تیم ملی اعلام شود، ساعت 8 صبح به بازیکنان SMS داده می‌شد، اما به من آقای مارکار آقاجانیان تماس گرفت. او از من خواست که نزدش بروم و با هم صحبت کنیم. ما با هم در مورد همین ماجرا صحبت کردیم.

به نظر می‌رسد خود کی‌روش هم تمایل نداشت با شما رو در رو صحبت کند و جالب است که نه او هرگز علیه شما صحبت کرد و نه شما علیه او موضع گرفتید. این از معدود اتفاقاتی است که در دوره کی‌روش رخ داد.

به هر حال کی‌روش برای تیم ملی خیلی زحمت کشید. من مشکلی با کی‌روش نداشتم و او هم با من مشکلی نداشت. به هر حال وقتی شما 4 سال تلاش مداوم می‌کنید، انتظارات دیگری دارید. بعد از جام جهانی برزیل من سبک زندگی ورزشی‌ام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر دادم و خیلی تلاش کردم و روزهای سختی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گذراندم. حتی این شرایط سخت به خانواده‌ام هم تحمیل شد و من در این 4 سال خیلی آماده بودم، اما خوشحالم که آن شرایط تمام شد و یک سال بعد از آن اوضاع خوشحال‌کننده‌ای برای من رقم خورد و قهرمانی با پرسپولیس خیلی به من کمک کرد و شاید به نوعی خلاء تیم ملی برایم پر کرد. خیلی خوشحالم که سال گذشته اتفاقات خوبی در زندگی ورزشی‌ام رخ داد.

آیا اکنون آمادگی این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داری که به تیم ملی بازگردی؟

خیر. اصلاً به این موضوع فکر نمی‌کنم.

 چرا تمایلی نداری؟

نه این که دوست نداشته باشم.

 اگر اکنون اسکوچیچ یا فدراسیون بخواهد از شما دعوت کنند که برای یک بازی خداحافظی دوباره پیراهن تیم ملی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بپوشی استقبال نمی‌کنی؟

برای خیلی از بزرگان ما این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نکردند و همین طور خودشان کنار رفتند. فوتبال این طور نیست که من بگویم از من بخواهند یا نخواهند که این بازی برگزار شود. من تا به حال به این موضوع فکر نکرده‌ام. اینقدر بازیکنان بزرگ ما بی سروصدا از فوتبال رفته‌اند که هیچ وقت به این موضوع فکر نکرده‌ام و همه ما عادت کرده‌ایم که این گونه از فوتبال کنار برویم.

 این روزها سردار آزمون و مهدی طارمی که در تیم ملی با آنها همبازی بودی، روزهای خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گذرانند.

من در فضای مجازی برای آنها استوری گذاشتم، واقعا باعث خوشحالی است که آنها اینطور موفق هستند،‌ آنها هر جا بروند موفق می‌شوند. طارمی و آزمون چون مهاجم هستند می توانند موفق تر هم باشند.  همچنین خوشحال هستم که علی بیرانوند هم راهی فوتبال اروپا شد. امیدوارم بازیکنان بیشتری از ایران بروند چون مطمئن هستم آنها موفق می‌شوند.

صحبت از علی بیرانوند شد. به نظر می‌رسد او با ناراحتی از باشگاه پرسپولیس جدا شد و حتی در روزی که سر تمرین برنامه خداحافظی برای او چیده بودید، او به تمرین نیامد.

او با دلخوری نرفت. صد درصد با علی بیرانوند خداحافظی می‌کنیم و اگر بحث کرونا اجازه دهد و پرواز در کار باشد، دوست داریم در روز جشن قهرمانی کنار ما باشد. علی در حال حاضر در کنار ماست و خیلی برای پرسپولیس زحمت کشیده است و برای این جشن هم باید کنار ما باشد. من با کسان دیگر کار ندارم، ولی ما بازیکنان منتظر او هستیم تا در جشن قهرمانی در کنار ما باشد.

 وضعیت رادوشویچ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چطور می‌بینی؟

رادو مرد زحمتکشی است و از روز اولی که آمد صبر و تلاش کرد اکنون که بیرانوند نیست خیلی حرفه‌ای تلاش می‌کند، تمرکز بالایی دارد. می‌توان در غیاب بیرانوند به او اکتفا کرد. 4-2 سال است که کنار تیم است و شرایط تیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درک کرده است. همانطور که گفتم بازیکنی که در پرسپولیس است باید از لحاظ روحی و روانی با جو این تیم کنار بیاید.

 وضعیت تیم ملی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چطور می‌بینی؟ فکر می‌کنی این تیم ملی به جام جهانی صعود کند؟

من این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌دانم که ما قوی‌ترین بازیکنان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در آسیا داریم. ما با این تیم به جام جهانی صعود می‌کنیم، صد درصد. اسکوچیچ کارش خوب است و باید به او فرصت داده شود. وقتی انتخاب شده باید به او اعتماد کنیم. همین که او وقت می‌گذارد خیلی مهم است. یک زمانی است شما یک مربی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌آورید اما می‌بینید او هیچ تایمی نمی‌گذارد. گاهی نمی‌دانم چگونه قرارداد بسته می‌شود که مربی هیچ تایمی برای دیدن بازی‌ها ندارد. یا گاهی برخی مربیان به اطرافیان خود می‌سپارند که بازی‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نگاه کنند. این روش درست نیست. مربی باید خودش وقت بگذارد که اسکوچیچ این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهد. کی‌روش هم یادم هست که در همان مقاطع واقعا وقت می‌گذاشت و تلاش می‌کرد. ما یک مجموعه پِک داشتیم که واقعا نیاز تیم ملی بود. اگر مربیان تیم ملی وقت بگذارند با این بازیکنانی که ما در تیم ملی داریم قطعا صعود می‌کنیم.

این نشان می‌دهد مربی خوب خارجی چه تأثیرات خوبی می‌تواند روی فوتبال بگذارد، اما به تازگی وزارت ورزش تصمیم گرفته دو باشگاه پرسپولیس و استقلال حق جذب مربی و بازیکن خارجی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند.

من به هیچ تیمی به جز پرسپولیس کار ندارم. وقتی بدهی زیاد داریم، نباید مربی و بازیکن خارجی جذب کنیم. بهتر است مسؤولان با کادر فنی صحبت کنند و بگویند به دلیل شرایط مالی نمی‌توانیم بازیکن خارجی جذب کنیم و یا حتی بگویند اصلاً دنبال قهرمانی نیستیم اما در عوض این بدهی‌ها داده شود. ببینید! بازیکن خوب خارجی قطعا می‌تواند به یک تیم کمک کند، اما وقتی ما مشکل در پرداخت پول داریم من هم می‌گویم این تصمیم وزارت درست است.

اتفاقا پرسپولیس بابت همین بدهی‌ها شرایط خاصی دارد. اگر تا 16 مرداد پول برانکو داده نشود، اتفاقات خوبی در راه نیست.

من همه اینها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از نیم فصل اول فصل جاری این صحبت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرده‌ام. زمانی که همه می‌گفتند به پرسپولیس کمک می‌شود من گفتم کدام کمک. شما کمک‌هایی که به ما کرده‌اند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان دهید. کسی به ما کمک نکرده است و اکنون آن روزی که من می‌گفتم فرا رسیده است. آقای برانکو افتخار ماست. او برای پرسپولیس خیلی زحمت کشیده و حقش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌خواهد. این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌دانم که حقش است و این پول باید داده شود. سال گذشته او سه بار با باشگاه پرسپولیس نامه نگاری کرده است اما به این مربی هیچ جوابی داده نشده است.

 به باشگاه پرسپولیس این حق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌دهید که بابت نحوه جدایی برانکو از خودش دفاع کند؟

اکنون بحث جدایی و یا هر اتفاق دیگری نیست و این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گویم؛ برانکو سه بار به این باشگاه نامه زده است. اگر باشگاه به یکی از این نامه‌ها جواب داده بود، آیا کار به اینجا می‌رسید؟ او مربی بامعرفتی است و هنوز دلش با پرسپولیس است. من دوست دارم کسانی که با پرسپولیس کار می‌کنند خیلی پرتوان باشند که آقای برانکو همین مدلی بود. او خیلی تلاش و کار می‌کرد و می‌بینید که هنوز که هنوز است وقتی پرسپولیس به موفقیتی می‌رسد جزو اولین نفراتی است که تبریک می‌گوید.

 آیا با او در ارتباط هستید؟

خیر. دوست دارم با او در ارتباط باشم اما به هر حال او اکنون سرمربی تیم ملی عمان است و ان‌شاءالله بتوانیم در یک جایی او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ببینیم. برانکو ویژگی‌های خاصی دارد، او همیشه با هر کسی که کار کرده دیدار می‌کند برخورد خوبی دارد. او رقابت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد ولی دوستی‌ها برایش جایگاه خاصی دارد.

 بگذریم. ظاهرا با رحمتی برای ادامه فوتبال رقابت دارید. 

(باخنده) نه این طور نیست. شرایط گلری با سایر پست‌ها متفاوت است و یک دروازه بان تا 42 سالگی هم می‌تواند بازی کند.

 از نوع جواب‌هایی که می‌دهید، احساس می‌کنم فکرهایی برای آینده خود دارید و شاید شایعاتی که در مورد خداحافظی‌تان مطرح می‌شود درست باشد. با توجه به این که کریم باقری هم قرار است به تیم ملی اضافه شود، آیا قرار است سید جلال حسینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در قامت کریم باقری در این تیم ببینیم.

اصلاً این طور نیست. من فقط کارم این است که تمرین کنم. خیلی از کارهای سخت باقی مانده است. همین چند بازی سختی که باقی مانده است باید مردانه بجنگیم. بازی‌های حذفی و لیگ قهرمانان آسیا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در پیش داریم. همه تیم‌های آسیایی در حال تقویت شدن هستند و قرار است در شرایط آب و هوایی بدی هم با آنها رقابت کنیم. این مسائل بیشتر از هر چیزی فکر من را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشغول می‌کند.

قاعدتا از آن تیپ‌ بازیکن‌هایی هستید که برای خداحافظی از فوتبال عزت نفس خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در نظر می‌گیرید.

مشخصا تا یک جایی شما می‌توانید فکر کنید و تصمیم بگیرید اما از یک جایی به بعد این فوتبال است که برای شما تصمیم می‌گیرد. بعضی از مسائل دست خود فوتبال است. گاهی اوقات که شما جوان‌تر هستید خودتان تصمیم‌گیرنده آینده‌تان می‌شوید و آن هم زمان کمی است. این طور نیست که سال‌های زیادی بتوانید خودتان تصمیم بگیرید.

 عملکرد شجاع خلیل زاده و کنعانی‌زادگان در این مدت خیلی خوب بوده است. در مورد همین بحثی که فوتبال گاهی تصمیم‌گیرنده است، منجر به این نمی‌شود که عملکرد خوب آنها باعث نیمکت نشینی شما شود؟

آنها عالی کار کردند، شجاع که در این چندین ساله صد درصد پیشرفت داشته است. کنعانی‌زادگان هم پیشرفت خوبی داشته و کنار شجاع خلیل‌زاده به خوبی هماهنگ شده است. من هم کنارشان هستم و تصمیم‌گیرنده سرمربی است.

 عده‌ای خیلی در حال تلاش هستند که شما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مقابل یحیی گل محمدی قرار دهند.

من برای مدیریت این شرایط هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهم. من به عنوان یک بازیکن وظیفه‌ام مشخص است و یحیی گل محمدی به عنوان سرمربی تصمیم‌گیرنده است. هر تصمیمی که بگیرند من تابع آن هستم.

 به نظر می‌رسد یحیی گل محمدی آنقدر رک هست که اگر سید جلال حسینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نخواهد به خودش آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگوید.

صد درصد همین طور است. سرمربی تیم شرایط تیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌بینید و خودش تصمیم‌گیرنده است. وظایف هر کدام مشخص است، ما بازیکنان کارمان این است که خوب تمرین کنیم و هر وقت در زمین هستیم خوب بازی کنیم. کار بیشتری نمی‌توانیم انجام دهیم.

اگر کریم باقری تصمیم بگیرد از پرسپولیس جدا شود، تیم ملی سود می‌کند و پرسپولیس ضرر؟ نظر شما چیست؟

آقا کریم کنار ما خواهد بود حتی اگر به تیم ملی برود در پرسپولیس هم می‌ماند. او پرسپولیس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خیلی دوست دارد و همیشه کنار ما پرتلاش است.

کریم باقری شخصیت بسیار جالبی دارد. او اصلاً درگیر حاشیه و فضای مجازی نمی‌شود. مثل اتفاقی که دو شب پیش افتاد، به هیچ عنوان خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد این بازی‌ها نکرد.

او خیلی کار خوبی می‌کند، او درست فکر می‌کند و همه چیز در تمرین و بازی مشخص می‌شود. این بحث‌ها حاشیه است که می‌خواهند تیم ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از هدفش دور کنند. در این چند سال اعضای پرسپولیس خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد این بازی‌ها نکرده‌اند. کریم باقری هم می‌داند که تمرین و بازی مهمترین مسأله است و بیشتر در همان رختکن تمرکز دارد تا مسائل حاشیه‌ای. او یک نعمت برای پرسپولیس است و به بازیکنان کمک می‌کند.

بعد از بازی با کاشیما و در مراسم اهدای مدال عکسی از شما و وزیر منتشر شده که او دست شما را بالا برده است. همین موضوع روی شما و وزیر هجمه ایجاد کرد.آیا ین موضوع را قبول داری؟

یک سوالی می‌پرسم، در آن عکس به غیر از آقای وزیر چه کسانی در آنجا هستند؟ در آنجا شیخ سلمان و اینفانتینو هم حضور داشتند. این یک افتخاری برای کشور هست و خود آقای وزیر این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌داند. در آن شرایط با 12 بازیکن به فینال آسیا رسیده‌ایم و پنجره‌مان هم بسته بوده است، و همه رؤسای فوتبال آسیا و دنیا در آن بازی حضور داشتند. اصلاً این حرف‌ها ربطی ندارد. خود آقای وزیر باید به پرسپولیس افتخار کند که با این شرایط توانستیم به موفقیت برسیم. همه دیدید استادیوم به آن زیبایی، چه کسی می‌توانست آن شرایط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم کند، اما پرسپولیس این کار بزرگ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام داد. واقعا این صحبت‌ها هیچ ربطی ندارد، با دست‌های خالی به فینال آسیا رسیدیم و همه هم مقابل ما سنگ اندازی می‌کردند. شاید اگر ما زودتر به ژاپن رسیده بودیم، می‌توانستیم این تیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکست دهیم.

 اتفاقا سر همین سفر ژاپن چه حرف و حدیث‌هایی که برای پرسپولیس در نیاوردند.

مگر برای ما چه کار کردند؟ همین حالا هر کسی هر جایی می‌خواهد برود با چارتر می‌رود. حتی برای همین بازی‌های مرحله گروهی آسیایی. من همه این صحبت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با سند می‌گویم. همه تیم‌ها با پروازهای اختصاصی به سفر می‌روند، ما قبل از بازی با کاشیما برای سفر به قطر با پرواز معمولی رفتیم. پس پرواز ایران تا ژاپن طوری نیست که بتوان با پرواز معمولی رفت. تازه فقط 3 روز فرصت داشتیم، حالا بگذارید یک تیم دیگر به فینال برود، ببینید چه کار برای آن تیم می‌کنند و بعد ببینید برای ما چه کردند. برای ما حتی این حرف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درآوردند که فاصله بازی‌هایمان با سایر رقبا در لیگ زیاد بود در حالی که در روز فیفا برای ما بازی گذاشتند. اگر ما حرف نمی‌زنیم برخی فکر می‌کنند نمی‌توانیم صحبت کنیم.

 البته قطعا پشت همه این صحبت‌ها مشکلات مالی وجود داشته است. بیشترین پست مشترک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بازیکنان پرسپولیس در این زمینه گذاشته‌اند. از یک طرف فشار روانی همه جانبه به سمت این تیم بود و از سوی دیگر مشکلات مالی وجود داشته است.

من باز هم تأکید می‌کنم هیچ حمایتی از سوی وزارت ورزش نبود، لطفا به من بگویید کدام حمایت؟ وقتی پول برانکو در پنجره بسته داده نمی‌شود، پول بازیکنان داده نمی‌شود، این چه حمایتی است؟ وقتی شما نمی‌توانید یک کار درستی انجام دهید و اعضای کادر فنی و بازیکنان تحت فشار هستند، از کدام حمایت صحبت می‌کنید. آقای برانکو از جیب خودش به تیم پاداش می‌داد. شما کدام کمک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گویید؟ قبل از بازی با کاشیما در ژاپن برای ما در لیگ بازی گذاشتند، اما شما وضعیت تیم‌های دیگر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم ببینید. تیم‌های دیگر هر موقع دلشان خواست بازی کردند و هر موقع نخواستند بازی نکردند. در سالی که پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس بسته بود، نگاه کنید تیم‌های دیگر چقدر بازیکن گرفتند، اما نگاه کنید ما با چه کسانی جنگیدیم.

 تیم پرسپولیس در این شرایط به نظر قربانی بی‌توجهی باشگاه نسبت به این مسائل و عملکرد ضعیف وزارت ورزش در مورد این هجمه‌ها شد.

کسی که حرف می‌زند باید مرد باشد و بگوید در مورد این حمایت‌ها سند رو کند. این بدهی‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در باشگاه پرسپولیس چه کسی می‌خواهد بدهد؟ اکنون یک کارگزار داریم که باید به ما کمک کند و در نهایت قراردادهایی که باشگاه به عنوان اسپانسر می‌بندد، وقتی تا 16 مرداد برای پرداخت پول برانکو فرصت نیست، کارگزار باید کمک کند تا این پول‌ها پرداخت شود.

 به نظر شما اگر پرسپولیس خصوصی شود اوضاع بهتر می‌شود؟

خصوصی نمی‌شود و بهتر است در مورد این موضوع اصلاً صحبت نکنیم.

 در مورد ماجرای این 40 درصد تخفیفی که باشگاه از بازیکنان خواسته توضیح می‌دهی.

اول از همه بگویم آقای رسول پناه چنین درخواستی از بازیکنان نداشته است. قرار بود آقای عرب پول فصل پیش بازیکنان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدهد، و حق بازیکنان است. این پول 30 درصد قرارداد بازیکنان است. آقای عرب این پول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نداد، همچنین آقای انصاری‌فرد هم این پول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نداد تا این که رسیده است به زمان مدیریت آقای رسول‌پناه. او گفته که حل می‌کند. جالب است مدیران قبلی حساب و کتاب‌هایی که کرده ‌اند با حساب و کتاب‌هایی که بازیکنان می‌کنند فرق می‌کند. ما این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به انصاری‌فرد هم گفته بودیم و اکنون به رسول پناه گفتیم. دو مدیرعامل قبلی هم قول داده بودند حل شود اما نشد. من هیچ گاه اهل این نبودم که با مدیرعامل مدام در تماس باشم اما با آقای رسول پناه در تماس هستم تا این مشکل حل شود. محمد انصاری، محسن ربیع‌خواه، شجاع خلیل‌زاده، بیرانوند، امید عالیشاه، احمد نوراللهی و خودم بازیکنانی هستیم که آقای رسول پناه قول داده این مشکل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل کند. این نفرات همه برای پرسپولیس زحمت کشیدند. این کارهایی است که باید از قبل انجام می‌شده و رسیده به اکنون.

 محمد حسن انصاری‌فرد که یک مدیرعامل فوتبالی بود چرا این مشکلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل نکرد؟

به نظر من که در این چند سال هیچ کاری نشده است. همه چیز پرسپولیس پشت بردها قایم شده است و هیچ کار مدیریتی انجام نشده است. وقتی بازیکن و مربی طلب دارند، مشخص است که چه اتفاقاتی افتاده است.

 قبول داری که حیف شد پرسپولیس قهرمان آسیا نشد؟

خیلی به این مسأله فکر می‌کنم و حسرت خیلی بزرگی برای ما شد، اما شرایط ما واقعا سخت بود. بد جایی کم آوردیم و دیگر خسته شدیم. وقتی شما نگاه می‌کنید در بازی آخر سیامک نعمتی اخراج می‌شود و دو دستی بر سرش می‌کوبد، می‌دانست که تیم بازیکن ندارد. او هم بالاخره سنش کم است و کم‌تجربه بود. او همان لحظه متوجه شد که چه اتفاقی افتاده است. در صورتش حسرت کاملا مشهود بود. واقعا ویران شدیم. چون بازیکن نداشتیم. شما فکر کنید؛ یک بازیکن جوان در فینال آسیا می‌دانید چه فشاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحمل می‌کند؟

آیا باز هم می‌شود پرسپولیس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در فینال آسیا ببینیم؟

صد درصد. با یک برنامه ریزی درست، بدون حاشیه و بدون این هجمه‌ها و فقط کار و کار کنیم، می‌توانیم دوباره به فینال آسیا برسیم.

اما در این دوره جدید پرسپولیس خیلی نتایج خوبی نگرفته است، در حالی که رقبایش آماده‌سازی بهتری داشته‌اند.

همه تیم‌های هم‌گروه ما تقویت شدند، خیلی هم پیشرفت کردند. حتی بازیکنان داخلی هم که دارند ملیت خارجی دارند. به خصوص بین قطری‌ها این مسأله وجود دارد. من هم قبول دارم که کار سختی در پیش داریم، اما یحیی گل محمدی هم برنامه ریزی خوبی کرده است و امیدوارم با یک برنامه ریزی خوب وارد مسابقات شویم. بازی با التعاون مهمترین بازی ماست.

 ما یک حسرت هم همراه تیم ملی در جام ملت‌های آسیا کشیدیم و آن هم سر بازی با ژاپن بود. به عنوان یک مدافع هنگامی که تیم ملی به آن شکل گل خورد، چه احساسی داشتید؟

خیلی ناراحت کننده بود، اما شما باید بدانید که ژاپنی‌ها خیلی زیرک و ماشینی فوتبال بازی می‌کنند. من در آن بازی مدام به این فکر می‌کردم که امکان جبران برای ایران هست، اما شاید در آن لحظه بچه‌ها فکر می‌کردند کار تمام است، اما آنها خیلی زحمت کشیدند. البته می‌دانم بابت اعتراض‌هایی که به داور داشتند خیلی انتقاد شنیدند، اما باور کنید در بازی‌های بزرگ در همه جای دنیا این اتفاقات می‌افتد.

 شما به عنوان بزرگتر تیم به بازیکنان توصیه می‌کنید که چندان وارد حاشیه‌های فضای مجازی نشوند.

خدا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکر که بازیکنان ما خیلی کم وارد این فضاها می‌شوند. بچه‌های ما حواسشان خیلی جمع است و نمی‌خواهیم حاشیه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر کنیم و یا به کسی بی‌احترامی کنیم اما این که به ما بی‌احترامی شود ناراحت‌کننده است و هر چیزی حدی دارد. تیم ما هم تا جایی که توانسته خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نگه داشته و وارد این بازی‌ها نشده‌ایم.

برای همه کسانی که از تریبون صدا و سیما یا طرق‌ مختلف قهرمانی پرسپولیس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر سؤال می‌برند چه توصیه‌ای داری.

فقط می‌خواهم که احترام‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حفظ کنند. خودم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مثال می‌زنم؛ بچه‌های نوجوان به ما نگاه می‌کنند و نباید آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اذیت کنیم. این کری‌ خواندن‌های همراه با بی‌احترامی نوعی آزار جوانان و نوجوانان است و وقتی درگیر چنین مسائلی شوند، دیگر فرصت این که به خوبی‌های فوتبال فکر کنند ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار