تیم فوتبال نساجی مازندران در یک دیدار پربرخورد و پرحاشیه با کسب هفتمین پیروزی در لیگ نوزدهم به روند مثبتی که از زمان حضور محمود فکری روی نیمکت این تیم ایجاد شده ادامه داد و کماکان شکست‌ناپذیری با فکری را ثبت کرده است.
کد خبر: ۸۸۱۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷ 28 July 2020

تیم فوتبال نساجی مازندران در یک دیدار پربرخورد و پرحاشیه با کسب هفتمین پیروزی در لیگ نوزدهم به روند مثبتی که از زمان حضور محمود فکری روی نیمکت این تیم ایجاد شده ادامه داد و کماکان شکست‌ناپذیری با فکری را ثبت کرده است.

 ایرنا، پیروزی متفاوت و جذاب نساجی مقابل مهمان جنوبی‌اش یعنی فولاد خوزستان در دیداری معوقه از هفته بیست‌وسوم که دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی هم تماشاگر ویژه آن بود، علاوه بر این‌که روند شکست‌ناپذیری نساجی با محمود فکری را ادامه داد، تمام برنامه‌های فولادی‌ها برای کسب سهمیه را به هم زد.

نساجی مازندران شب گذشته در قائمشهر دیداری را برگزار کرد که باید ۱۵ تیر برگزار می‌شد، اما حریف خوزستانی با این که در استادیوم وطنی تمرین کرده و نشست هماهنگی دو تیم در شب پیش از بازی برگزار شده بود، چند ساعت قبل از انجام بازی در تصمیمی عجیب اعلام کرد که به دلیل مثبت شدن تست کرونای تعدادی از بازیکنان حاضر به انجام بازی نیست و مازندران را به مقصد خوزستان ترک می‌کند.

تصمیمی که مورد اعتراض نساجی‌چی‌ها قرار گرفت و خواستار اعلام نتیجه ۳ بر صفر به سود نساجی شدند. اما به هر دلیلی در نهایت رأی به برگزاری بازی داده شد تا این که دیشب جواد نکونام و شاگردانش یک بار دیگر در استادیوم وطنی قائمشهر حضور یافتند و مقابل نساجی صف‌آرایی کردند که در پایان بازی با تعویض پیروزی ۲ بر صفر با شکست ۳ بر ۲، متحمل شکستی تلخ شدند.

دست خالیِ فکری

محمود فکری نساجی را با ترکیب علیرضا حقیقی، حامد شیری، حسین ماهینی، مجتبی ممشلی، مجتبی بیژن، علی‌اصغر عاشوری، محمدعرفان معصومی، حسین زامهران، محمدمهدی نظری، رضا دهقانی و رحمان جعفری به زمین فرستاد.

سرمربی نساجی در این بازی به دلیل مصدومیت چند مهره کلیدی این تیم با مشکل مواجه شده بود. محمد میری، علی شجاعی، محمد عباس‌زاده، احسان قهاری و حامد بحیرایی بازیکنان اثرگذار نساجی هستند که به دلیل مصدومیت امکان حضور در بازی را نداشتند. عملکرد شجاعی و میری در بازی پیشین نساجی مقابل استقلال تهران اهمیت حضور آنان در ترکیب تیم برای بازی مقابل فولاد را اثبات می‌کرد. اما به هر حال فکری دستی بسته برای استفاده از پنج مهره کلیدی خود داشت و باید با همان بضاعت موجود و قدرت مانور کمی که برای تعویض‌ها داشت از اعتبار تیم خود دفاع می‌کرد.

در مقابل فکری سرمربی جوان دیگری قرار داشت که زمانی مانند او در استقلال بازوبند کاپیتانی را به دست می‌بست و زمانی هم جای محمود فکری روی نیمکت نساجی نشسته بود. حضور جواد نکونام در استادیوم وطنی تصویر ناشناخته‌ای نیست. او ماه‌ها به عنوان سرمربی نساجی در این ورزشگاه حضور یافت و با صعود به لیگ برتر خاطره‌ای تاریخی برای هواداران نساجی ایجاد کرد.

بازیخوانی خوب نکونام

نکونام که با فولاد عملکرد خوبی داشت و در تلاش است تا پس از ۶ سال یک بار دیگر این تیم را به لیگ قهرمانان آسیا برساند، به هر سه امتیاز این بازی نیاز داشت تا با یک بازی کمتر نسبت به استقلال، سپاهان و تراکتور که هر سه ۴۵ امتیاز دارند با آن‌ها هم امتیاز شود و در صورت کسب پیروزی در بازی معوقه‌اش با نفت مسجد سلیمان، به تنهایی پشت سر پرسپولیس بایستد و امیدوار به نایب‌قهرمانی بماند.

برای فولاد خوزستان هم احسان مرادیان، عارف آقاسی، محمد آبشک، احمد عبدالله‌زاده، محمد قاسمی‌نژاد، حسن بیت‌سعید، وحید حیدریه، لوسیانو پریرا، فرشاد احمدزاده، صالح حردانی و موسی کولیبالی توسط نکونام به میدان رفتند. ترکیبی که از ابتدای بازی فشار روی دروازه نساجی را شروع کردند.

بازیکنان فولاد از دقایق نخست بازی با دوندگی خوب هافبک‌ها سعی کردند بازی تهاجمی به سمت دروازه نساجی را آغاز کنند و با انجام پرس منطقه‌ای در نقاط مختف زمین، اجازه بازی‌سازی توسط بازیکنان نساجی را ندهند. رفتاری که معمولا تیم‌های نکونام به خوبی از پس آن بر می‌آیند و می‌توانند حریف‌ها را با مشکل مواجه کنند.

احمدزاده و بیت‌سعید وینگرهای راست و چپ فولاد نیز مأموریت داشتند تا با استفاده از کانال‌های کناری و سرعت بالا و مهارت‌شان در حمل توپ، خط دفاع نساجی را بشکنند و روی دروازه نساجی خطر ایجاد کنند. اما فولادی‌ها به یک تاکتیک نیز اصرار زیادی داشتند؛ استفاده از عمق خط دفاعی نساجی و ایجاد شکاف در این دیواره دفاعی، کاری بود که بین رقبای پنج هفته اخیر نساجی، فولادی‌ها به بهترین شکل مقابل نساجی انجام دادند.

شکست یک نیمه‌ای

نکونام و دستیارانش آنالیز دقیقی از خط دفاع نساجی و مشکلاتی که ممکن بود در غیاب بازیکنان مصدوم این تیم برای آن به وجود بیاید داشتند و توانستند نقشه‌هایی موفق را برای عبور از خط دفاع نساجی طراحی کنند. بازیکنان فولاد چند بار توانستند دفاع نساجی را پشت سر بگذارند. دقیقه ۱۲ تک‌به‌تک شدن لوسیانو پریرا با علیرضا حقیقی هرچند که با مهار دیدنی دروازه‌بان نساجی همراه بود، اما زنگ خطر را برای نساجی به صدا درآورد.

فرار پریرا و صاحب موقعیت شدن او نشان می‌داد که احتمال تکرار این صحنه وجود دارد. اتفاقی که ۲۰ دقیقه بعد تکرار شد و این بار پریرا توپ را از بین پاهای حقیقی وارد دروازه نساجی کرد تا شاگردان فکری در زمین خودی از مهمان عقب بیفتند و کار دشواری برای ادامه بازی داشته باشند. پریرا در نیمه نخست با یک ضربه از راه دور نیز بخت خود برای گلزنی را امتحان کرد که واکنش خوب حقیقی و لمس توپ با نوک انگشتانش باعث شد که توپ وارد دروازه نشود.

فشار بازیکنان فولاد روی نساجی با پرس‌های منطقه‌ای و سرعت بالای آن‌ها باعث شد که فاصله دفاع با خط حمله زیاد و تعداد نساجی‌چی‌ها نیز در هنگام حمله کم باشد. به همین دلیل هم فولاد فضای مناسب برای برنامه‌ریزی حمله به سمت دروازه نساجی را پیدا می‌کرد و هم حمله‌های نساجی خروجی و تأثیری نداشت. از طرفی اصرار نساجی به ارسال‌های بلند هم با توجه به قامت بلند مدافعان فولاد نتیجه‌بخش نبود.

نیمه مربیان

فکری که نیمه نخست را به حریف واگذار کرده بود و با توجه به تعدد حمله‌های فولاد و خطرناک ظاهر شدن پریرا در نوک حمله فولاد، می‌دانست در نیمه دوم هم کار دشواری پیش رو دارد، از ابتدای نیمه دوم با یک تغییر در ترکیب و یک تعویض نساجی را به زمین فرستاد.

روح‌الله باقری مهاجم نساجی از ابتدای نیمه دوم به جای رضا دهقانی وارد زمین شد تا توان هجومی نساجی در نیمه دوم بیشتر شود و میزبان فشار بیشتری روی دروازه حریف وارد کند. با این تعویض، رحمان جعفری به جای دهقانی به سمت چپ رفت و باقری در خط حمله قرار گرفت. فکری نساجی را در نیمه دوم هجومی‌تر کرد تا فولادی‌ها تحت فشار حملات نساجی ناچار به عقب‌نشینی باشند. همچنین احتمالا افزایش ضریب اشتباهات‌ حریف نیز در صورت افزایش فشار تیم مقابل وجود دارد.

اما دقیقه ۶۲ فولادی‌ها روی یک کار تیمی تمرین شده موفق شدند دومین گل را هم به ثمر برسانند تا خیال‌شان از کسب پیروزی در این بازی تقریبا راحت شود. فرشاد احمدزاده ارسال آبشک از روی کرنر را با ضربه سر به موسی کولی‌بالی رساند و او هم با یک پاس نمایشی عارف آغاسی را صاحب توپ کرد، آغاسی در به هم ریختگی خط دفاع نساجی توپ را یک بار دیگر با ضربه سر به کولی‌بالی رساند تا او با یک ضربه سر دیگر برای دومین بار دروازه نساجی را باز کند.

توقف فولاد با یک اخراج

نساجی در شرایطی که تقریبا بازی را واگذار کرده بود و کمتر هواداری هم گمان می‌کرد بتواند در کمتر از ۳۰ دقیقه باقیمانده به بازی برگردد، به واسطه یک حرکت خطرناک محمد حیدریه برای توپ‌گیری از دفاع نساجی، در موقعیت مناسبی برای جبران قرار گرفت. اخراج حیدریه به دلیل دریافت کارت زرد دوم، از دقیقه ۶۵ فولاد را که با خیالی آسوده از پیروزی در حال تدارک دیدن حمله‌های بیشتری بود ۱۰ نفره کرد و همین فرصت کافی بود تا فکری موقعیت را غنیمت بشمرد و روند هجومی‌تری به نساجی بدهد.

نساجی از دقیقه ۶۵ به بعد با یک یار بیشتر سعی کرد هم از کناره‌ها و هم با ارسال‌های بلند به پشت مدافعان توپ را به دروازه فولاد برساند. فکری هم با خارج کردن محمدمهدی نظری از بازی و اضافه کردن محمد باباگلی مهاجم به خط حمله نساجی، ترکیب تهاجمی ۳-۴-۳ را در نظر گرفت و تیم را با توان بیشتری به سمت دروازه فولاد هدایت کرد.

۱۰ نفره شدن فولاد نکونام را وادار به انجام سه تعویض پیاپی کرد. سرمربی خوزستانی‌ها بلافاصله با بیرون کشیدن مهاجم مازندرانی خود یعنی محمد قاسمی‌نژاد و جایگزینی محمدزبیر نیک‌نفس به خط هافبک سعی کرد توان دفاعی فولاد را افزایش دهد. او حسن بیت‌سعید مهاجم را نیز از بازی خارج کرد و مجتبی نجاریان را برای تقویت سیستم دفاعی در خط میانی قرار داد.

۱۶ دقیقه طلایی

عقب‌نشینی فولادی‌ها برای دفاع از دو گل زده‌شان به مرور نساجی را به طور کامل وارد زمین فولادی‌ها کرد. تا جایی که بازیکنان خط دفاع نساجی هم در حمله‌ها مشارکت کردند. فشارهای نساجی در دقیقه ۸۰ روی یک ضربه کرنر و با ضربه سر کاپیتان و مدافع پیشتاخته نساجی نخستین گل را وارد دروازه فولاد کرد.

نساجی پس از گل اول نیز با شیوه‌های گوناگون سعی کرد به سمت دروازه فولاد نزدیک شود که مهم‌ترین روش آن‌ها ارسال توپ به سمت محوطه جریمه بود. دقیقه ۹۰ بازی روی یکی از همین ارسال‌ها، برخوردی بین مدافع فولاد و مهاجم نساجی رخ داد که از نظر حسن اکرامی داور اهل گنبد پنالتی تشخیص داده شد و شیری توانست در آخرین دقیقه از زمان قانونی بازی دومین گل خودش و نساجی را در این بازی به ثمر برساند تا نساجی از شکست فرار کند و به کسب یک امتیاز امیدوار شود.

افزایش حملات نساجی فشار عصبی روی بازیکنان فولاد را هم بیشتر کرد و از طرفی فولادی‌ها نیز به برخی تصمیمات تیم داوری معترض بودند. دقیقه ۹۲ در یکی از همین اعتراض‌ها محمد آبشک که یک دقیقه قبل جای خود را به محمدزبیر نیک‌نفس داده بود، در اعتراضی به کمک‌ داور با این که در زمین حضور نداشت، با کارت قرمز اکرامی مواجه شد و بازی بعد را از دست داد.

ترکیب تهاجمی نساجی همچنان میل به گلزنی به تیم ۱۰ نفره فولاد را داشت و به سمت دروازه مهمان حملاتی را تدارک می‌دید. دقیقه ۹۶ نساجی‌چی‌ها به دلیل برخورد توپ به دست و خطای هند یکی از بازیکنان فولاد صاحب ضربه یک ضربه کاشته شدند که زمینه‌ساز گل پیروزی نساجی شد.

ارسال بلند و دقیق ماهینی در محوطه جریمه روی سر روح‌الله باقری نشست، باقری توپ را در محوطه ۶ قدم برای ممشلی پیش‌تاخته فرستاد تا سومین گل نساجی شب دراماتیک این تیم را تکمیل کند و فولاد در ۱۶ دقیقه بازی ۲ بر صفر برده را با شکست تعویض کند. پیروزی شیرینی که هر سه گل آن را مدافعان نساجی به ثمر رساندند تا اشتباهات خط دفاع در دو صحنه‌ منجر به گل‌های فولاد را نیز به نوعی خودشان جبران کنند. این بازگشت رویایی نساجی‌چی‌ها که در کمتر از ۲۰ دقیقه رقم خورد، تنش‌هایی را هم پس از بازی به دنبال داشت.

استمرار شکست‌ناپذیری با فکری

نساجی با کسب این پیروزی خانگی هفتمین برد فصل و سومین پیروزی با محمود فکری را به دست آورد و مهم‌تر این که روند شکست‌ناپذیری‌اش با فکری را همچنان حفظ کرد تا عملکرد فکری در نساجی چشمگیرتر از گذشته شود. او در پنج بازی رسمی و سه بازی دوستانه با نساجی موفق به کسب چهار پیروزی و چهار تساوی شد و بدون شکست به فعالیت خود در نساجی ادامه می‌دهد. فکری سال ۱۳۹۵ نیز در دوره کوتاه دو ماهه که سرمربی نساجی بود با این تیم از پنج بازی چهار تساوی و یک پیروزی به دست آورد و شکستی در کارنامه نداشت.

نساجی‌چی‌ها حالا با خیالی آسوده از حفظ امتیاز حضور در لیگ برتر صرفا به فکر کسب امتیازات بیشتر از چهار بازی باقی مانده هستند.

شاگردان فکری با روحیه‌ای بالا از نتایج به دست آمده شنبه ۱۱ مرداد باید در قائمشهر میزبان قهرمان بلامنازع لیگ نوزدهم یعنی پرسپولیس باشند. دیداری که حالا با توجه به درخشش نساجی در بازی‌های اخیر به ویژه دیدار با استقلال و فولاد و همچنین تقابل با پرسپولیس قطعا مورد توجه فوتبالی‌ها قرار می‌گیرد.

نساجی در هفته‌های بعدی نیز به ترتیب باید با سپاهان، ذوب‌آهن و شهر خودرو مسابقه دهد.

تیم فکری در حال حاضر با ۳۲ امتیاز در رتبه نهم جدول رده‌بندی قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار