کد خبر: ۸۸۰۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶ 27 July 2020

۸۹ نفر در طرح نظارتی عید قربان در گیلان مشارکت می کنند

تابناک/مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به مشارکت ۸۹ نفر در طرح نظارتی عید قربان در این استان، گفت: هیچ دامی نباید خارج از کشتارگاه ذبح شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سهراب عاقبتی پیش از ظهر دوشنبه در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دامپزشکی با اشاره به در پیش بودن عید قربان گفت: ۸۹ ناظر در قالب طرح نظارتی در روز عید قربان مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه ۴۷ اکیپ ثابت و سیار در زمینه فروش دام در سراسر استان گیلان نظارت می‌کنند، افزود: ۳۰ دامپزشک و ۱۳ ناظر شرعی و ۴۳ بازرس بهداشت گوشت در ایام عید قربان

مدیرکل دامپزشکی گیلان با تاکید بر اینکه در ایام عید قربان از مراکز خیریه خواسته ایم که به هیچ عنوان در قربانی دام در این مکان‌ها انجام نشود، ادامه داد: در مرکز استان یک کشتارگاه و یک سوله نیز برای ذبح دام مشخص نبوده ایم تا مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نذر خود را ادا کنند.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا برای جلوگیری از ایجاد تجمع این اقدام انجام شده است، تصریح کرد: کشتار دام باید حتماً در کشتارگاه و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی انجام شود.

عاقبتی در ادامه به شناسایی ٨٠٠ بیماری مشترک عفونی در دام اشاره و با بیان اینکه ۵۰ درصد این بیماری‌ها در میان دام و انسان مشترک هستند، گفت: و با توجه به شیوع برخی بیماری‌های مشترک میان دام و انسان، شهروندان مواد پروتئینی خریداری شده را باید حداقل ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کرده و از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی پرهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است که هیچ گونه علائمی ندارد، از دامداران خواست از دست زدن به کنه‌های دام خودداری کرده و جایگاه‌های دام خود هر ١٥ روز یک بار سم پاشی کنند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان در ادامه با بیان اینکه تب کریمه کنگو در فصول گرم سال شیوع یافته و یک بیماری فصلی است، خاطر نشان کرد: شهروندان باید نکات بهداشتی را در خصوص این بیماری رعایت کنند در غیر این صورت ابتلاء به این بیماری سبب مرگ فرد خواهد شد.

توجه به امر بهداشت مهم‌ترین مأموریت دامپزشکی

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه در آیات و روایات از اهمیت غذا و تغذیه در روح و روان انسان بسیار یاد شده است، گفت: امروزه علم پیشرفته نیز به این نتیجه رسیده که نوع تغذیه و غذا در روح و روان و سلامت اجتماع در سیره اهل و بیت کاملاً مشهود است.

حجت الاسلام رمضان مقصودی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های دامپزشکی توجه به امر بهداشت است، تصریح کرد: همواره از سالیان متمادی نظارت شرعی توسط ناظران شرعی و بهداشتی در کشتارگاه‌ها صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کشتارگاهی حق کشتن دام بدون حضور ناظر شرعی ندارد، تصریح کرد: در همین خصوص برای روز عید قربان نیز تمهیداتی اندیشیده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار