طرح مرمت و بازسازی تربت خانه امام زاده حسین (ع) از اول مرداد ماه آغاز شده است.
کد خبر: ۸۸۰۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴ 27 July 2020
 

 آغاز طرح مرمت و بازسازی آستان مقدس امام زاده حسین (ع)

 
به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین, مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به کلیپ منتشر شده در فضای مجازی با عنوان تخریب و ضربه زدن به بنای تاریخی این بقعه گفت : این بنا طی چند سال گذشته دچار آسیب شده که طرح مطالعاتی با هماهنگی میراث فرهنگی آغاز و مجوز های لازم هم گرفته شده است .
سید مصطفی مجیدی  افزود : تامین اعتبار 10 میلیارد ریالی این طرح  توسط مجموعه اوقاف و امور خیریه استان انجام شده و لازمه مرمت ، بررسی و برداشتن آجر ها و کاشی های قسمتی از این بنا است.
وی گفت : بنای امامزاده حسین یکی از بناهای ثبت شده استان است که بخش اصلی بنا گنبد خانه ؛ متعلق به دوره صفویه است و ایوان جلو متعلق به دوره قاجاریه است .
مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به اینکه بر اساس مشاهدات میدانی و مصوبات شورای فنی استان با سر کجی هایی در بخش ایوان جنوب غربی این بنا مواجه شده بودیم افزود : آسیب ها سازه ای نیست امیدواریم با لایه برداری اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم تا با اعتبار کمتر وزمان کوتاه تر بنا را مرمت کنیم.
خزائلی افزود : برج های خرقات در شهرستان آوج ، مسجد پنجه علی در شهرستان قزوین و گراند هتل در دولتخانه صفوی از کارگاه های فعال مرمت سازی امسال  در استان هستند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان قزوین هم گفت : با مشاهده ترک هایی در سال 94 و 95 در کاشی ها ، آینه کاری ها و گچ بری شاهد گزاری کرده که رو به رشد نبود و امسال نمونه برداری انجام شد.
احسان نورانی  افزود : در دهه 70 مرمتی در داخل صحن اتفاق افتاده که مصالح  مورد استفاده آن با مصالح اولیه غیر همگون بوده و باعث جدا شدن آنها شده است در نظر داریم با اسیب شناسی ، بررسی و آزمایشات ، عکسها و مستندات اولیه را تکمیل و با حفظ حالت اولیه مرمت را آغاز کنیم .
نورانی اضافه کرد: همگون با مصالح اولیه بنا که گچ نیم کوب است بهترین نوع پوشش و شیوه را برای مرمت استفاده خواهیم کرد .
منبع : صداوسیما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار