کد خبر: ۸۷۹۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲ 23 July 2020

 

این پیمانه تیتر‌هایی همچون چرا شاخص بورس نزولی شد؟ ۷ میلیارد دلار بلوکه شده ایران آزاد شود، نرخ ارز کاهش چشم گیری می‌یابد، دومین ریزش متوالی برای دلار در بازار حهانی، ۸۵ درصد شرکت‌های اروپایی تحت تاثیر منفی محدودیت مسافرتی توکیو هستند و کاهش ۶۵ تا ۷۰ درصدی قیمت برخی از میوه‌ها را در بر دارد.
 
 
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون چرا شاخص بورس نزولی شد؟، ۷ میلیارد دلار بلوکه شده ایران آزاد شود نرخ ارز کاهش چشم گیری می‌یابد، دومین ریزش متوالی برای دلار در بازار حهانی، ۸۵ درصد شرکت‌های اروپایی تحت تاثیرمنفی محدودیت مسافرتی توکیو هستند و کاهش ۶۵ تا ۷۰ درصدی قیمت برخی از میوه‌ها را در بر دارد.

وزیر راه و شهرسازی: وام اجاره فعلا به خانوارهای ۵ نفره و ازدواج های ۹۹ داده می شود

محمد اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: بر اساس وعده‌ای که رئیس جمهور داده، اعطای وام ودیعه مسکن از هفته آینده آغاز می‌شود. شرایط مشمولان دریافت این تسهیلات، همان شرایطی است که برای طرح اقدام ملی مسکن اعلام شده اما شرط محل زادگاه از آن حذف شده است. معرفی نامه و گواهی کسر از حقوق از سوی کارگاه دارای کد بیمه تأمین اجتماعی یا دستگاه اجرایی محل خدمت متقاضی، برای بانک به عنوان ضمانت کافی است. ۶۰۰ هزار خانوار در اولویت دریافت این تسهیلات هستند که بر اساس اطلاعات سامانه‌های وزارت رفاه آنها را احصاء کرده‌ایم. پیشنهاد ما ابتدا ۷۰ میلیون تومان بود اما دیدیم که بانک‌ها برای وام ۷۰ میلیونی، دو ضامن طلب می‌کنند و روند بروکراسی آن طولانی می‌شود؛ لذا این وام را به ۵۰ میلیون تومان کاهش دادیم که هم افراد بیشتری از آن استفاده کنند و هم با گواهی کسر از حقوق، امکان ضمانت آن فراهم شود. 

وی درباره این موضوع که آیا دریافت سود از مستأجر و اقساط ۵۴۰ هزار تومانی، به مستأجران فشار نمی‌آورد، گفت: در بازار به ازای هر یک میلیون تومان، ۳۰ هزار تومان از مستأجر اخذ می‌شود که ۵۰ میلیون تومان، معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره است؛ در حالی که مستأجر باید یک سوم آن را قسط بدهد که نشان می‌دهد این وام، به صرفه و جذاب است. اسلامی در خصوص این که آیا این وام، سبب افزایش اجاره بها می‌شود، گفت: به نظر من این تسهیلات اثر خوبی برای رفع مشکلات مستأجران دارد؛ از سوی دیگر از موجران هم می‌خواهیم تا انسانیت به خرج دهد و یار و کمک کار مستأجران باشند و این رقم تسهیلات را روی اجاره بها نکشند. به گفته اسلامی، از فردا احتمالاً امکان ثبت نام در سامانه وزارت راه و شهرسازی فراهم می‌شود و تلاش کرده‌ایم تا روند اداری دریافت این تسهیلات با حداقل بروکراسی باشد. اما اول خانوارهای ۵ نفره و تازه ازدواج کرده‌ها در سال ۹۹ ثبت نام کنند.

چرا شاخص بورس، نزولی شد؟

احمد جواهری با بیان اینکه دلیل کاهش شاخص بورس در روز های سه‌شنبه و چهارشنبه علل مختلفی داشت، توضیح داد: یکی از مهمترین دلایل کاهش شاخص  این بود که نرخ ارز در بازار آزاد طی دو روز حدود ۵۰۰۰ تومان کاهش داشت که کاهش شدیدی در دو روز معاملاتی به حساب می آید. به گفته وی بازار سرمایه همواره تابع قیمت ارز است و زمانی که روند ارز افزایشی باشد،  شاخص هم صعودی است و برعکس. از سوی دیگر این کاهش اثر روانی روی بازار سرمایه گذاشت. وی ادامه داد: اما موضوعی که برای بازار اهمیت دارد،  نرخ ارز نیماست، زیرا این نرخی است که شرکت های بورسی با آن سر و کار دارند. نرخ ارز در نیما هم همچنان به این صورت است که گزارش های بعدی شرکت ها درمورد تولید و فروش،  رشد خواهد داشت و از این بابت در شرایط فعلی جای نگرانی وجود ندارد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نزدیک شدن شاخص به محدوده دو میلیون واحد، گفت: نکته دوم مرز روانی دو میلیون واحد است. همانطور که بازار در محدوده یک میلیون واحد به استراحت چند روزه نیاز داشت و از یک میلیون واحد تا حدود ۹۰۰ هزار واحد،  افت کرد، در  مرز دو میلیون تومان هم نیاز به جابه جا شدن سهام،  تغییر مالکیت سهم ها و افزایش تقاضا در بازار دارد؛ اصلاحی که این روزها در برخی گروه ها رخ می دهد لازمه تداوم رشد بازار است. /ایسنا
 

۷ میلیارد دلار بلوکه شده ایران آزاد شود؛ نرخ ارز کاهش چشم گیری می‌یابد

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، درباره کاهش نرخ ارز، گفت: با توجه به راهکارهای بانک مرکزی و کمیته مشترک کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی حتی در روزهایی که نرخ ارز رشد داشت، نیز پیش بینی می شد که نرخ دلار نزولی شود. نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود سیر نزولی نرخ ارز همچنان تداوم داشته باشد و وارد کانال هجده هزار تومان یا به زعم برخی کارشناسان پانزده هزار تومان شود، افزود: تحقق این امر در گرو ادامه فعالیت های کنونی بانک مرکزی است. وی اظهار کرد: اقدام بانک مرکزی و همراهی قوه قضاییه در راستای شناسایی بازرگانانی که از عرضه ارزهای صادراتی خودداری کرده و الزام آنها به بازگشت این ارزها منجر به کاهش نرخ دلار می شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بخشی از افزایش نرخ ارز در هفته های اخیر را غیر واقعی دانست و اضافه کرد: پیش بینی می شود این حباب کوچک تر شده و نرخ ارز به ثبات برسد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مجلس شورای اسلامی با همکاری یکدیگر در تلاش اند تا نرخ ارز بصورت اصولی کاهش یابد، تصریح کرد: به دنبال بازگشت پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز هستیم که کمیسیون های امنیت ملی و سیاست خارجی، اقتصادی و برنامه، بودجه و محاسابات و دولت باید به دنبال شناسایی راهکارهای تحقق این مهم باشند. علیزاده گفت: در صورت بازگشت پول های بلوکه شده ایران که حدود هفت میلیارد دلار است، نرخ ارز کاهش می یابد. /خانه ملت

قیمت دلار در آخرین روز هفته

در معاملات امروز بازار ارز، دقایقی پیش با شروع فعالیت صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، شاهد ادامه روند کاهشی قیمت‌ها هستیم، به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۹۶۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۰۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان افت داشته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۲۶۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۳۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.
 

دومین ریزش متوالی برای دلار در بازار حهانی

با تداوم حمایت ها از یورو، دلار برای دومین روز عقب نشست. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۴.۸۶ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۷۶ دلار اعلام شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۷۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۲ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در  کانال ۱.۱۵  به ۱.۱۵۷ دلار رسید.
 

خودروسازانی که وفادارترین مشتریان را دارند

موسسه جی پی پاور در یک نظرسنجی گسترده از مشتریان برندهای مطرح خودروسازی جهان پرسیده است تا چه میزانی تمایل به در اختیار گرفتن محصولی دیگر از برند خودرویی که اکنون مالک آن هستند، دارند و آیا قبلا نیز از محصولات این برند استفاده کرده اند یا خیر. این تحقیقات در بازه زمانی ژوییه ۲۰۱۹ تا می ۲۰۲۰ به طول کشیده و نتیجه گرفته شده است که خودروهای ژاپنی دارای مشتریان وفادارتری هستند. 

۱- سوبارو

طبق نتایج نظرسنجی، ۶۰.۵ درصد مالکان خودروهای این برند گفته اند در آینده نیز از محصولات این خودروساز استفاده خواهند کرد.

۲- تویوتا

طبق نتایج نظرسنجی، ۶۰.۳ درصد مالکان خودروهای این برند گفته اند در آینده نیز از محصولات این خودروساز استفاده خواهند کرد.

۳- هوندا

طبق نتایج نظرسنجی، ۵۸.۷ درصد مالکان خودروهای این برند گفته اند در آینده نیز از محصولات این خودروساز استفاده خواهند کرد.

۴- رام

طبق نتایج نظرسنجی، ۵۷.۳ درصد مالکان خودروهای این برند گفته اند در آینده نیز از محصولات این خودروساز استفاده خواهند کرد.

۵- فورد

طبق نتایج نظرسنجی، ۵۴.۳ درصد مالکان خودروهای این برند گفته اند در آینده نیز از محصولات این خودروساز استفاده خواهند کرد.

۶- کیا

طبق نتایج نظرسنجی، ۵۱.۳ درصد مالکان خودروهای این برند گفته اند در آینده نیز از محصولات این خودروساز استفاده خواهند کرد.

۷- شورلت

طبق نتایج نظرسنجی، ۴۹.۱ درصد مالکان خودروهای این برند گفته اند در آینده نیز از محصولات این خودروساز استفاده خواهند کرد.

۸- لکسوس

طبق نتایج نظرسنجی، ۴۸ درصد مالکان خودروهای این برند گفته اند در آینده نیز از محصولات این خودروساز استفاده خواهند کرد.

۹- مرسدس بنز

طبق نتایج نظرسنجی، ۴۷.۸ درصد مالکان خودروهای این برند گفته اند در آینده نیز از محصولات این خودروساز استفاده خواهند کرد.

۱۰- هیوندای

طبق نتایج نظرسنجی، ۴۷.۴ درصد مالکان خودروهای این برند گفته اند در آینده نیز از محصولات این خودروساز استفاده خواهند کرد.

منحنی قیمت خودرو صعودی شد

سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم قیمت‌ها پس از افزایش نرخ کارخانه‌ای در چه محدوده‌ای قرار گرفته‌اند. بنابر گفته فعالان بازار،  منحنی قیمت خودرو طی چند روز گذشته صعودی شده است. به گفته آنها در حال حاضر پژو ۴۰۵ با قیمت ۱۲۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد و برای خرید پژو پارس نیز باید ۱۹۶ میلیون تومان هزینه کرد. از بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم خبر می‌رسد قیمت این محصول به مرز ۱۵۲ میلیون تومان رسیده و این در شرایطی است که تیپ ۵ این محصول حالا خودرویی ۱۹۲ میلیون تومانی است. همچنین برای خرید پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز باید ۱۸۳ میلیون تومان هزینه کرد. از بازار پراید ۱۱۱ یا همان هاچ‌بک نیز خبر می‌رسد این محصول قیمتی برابر با ۹۱ میلیون تومان دارد و خرید مدل ۱۳۱ نیز ۸۳ میلیون تومان آب می‌خورد. همچنین قیمت تیبای هاچ‌بک به ۱۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و ساینا هم قیمتی در همین حدود دارد. /دنیای اقتصاد

۸۵ درصد شرکت‌های اروپایی تحت تاثیرمنفی محدودیت مسافرتی توکیو هستند

محدودیت مسافرتی وضع شده توسط ژاپن به منظور تهدید شیوع کرونا، به اکثر شرکت‌های اروپایی فعال در این کشور ضربه زده و آنها را بر آن داشته تا در خصوص آینده خود در سومین اقتصاد بزرگ جهان، بازنگری کنند. به گزارش ایبِنا از رویترز، در بحبوحه پاندمی کرونا، بسیاری از کشورها محدودیت مسافرتی وضع کردند اما محدودیت‌های ژاپن، یکی از سختگیرانه ترین‌ها بود و عملا از ورود گردشگران و دارندگان ویزا از ۱۲۹ کشور جهان به داخل خاک خود ممانعت کرد. حتی شهروندان دائمی ژاپن نیز تنها در موارد استثنا و ارائه گواهی مبنی بر فوت بستگان یا مواردی از این دست، می‌توانند به این کشور وارد شوند و این در حالی است که در آمریکا و اروپا، ساکنانی که شهروندی دائمی این مناطق را نداشته باشند، می‌توانند به آمریکا و کشورهای اروپایی بازگردند.

براساس تحقیق انجام شده توسط انجمن کسب و کار اروپا از ۳۷۶ عضو این انجمن در ژاپن، محدودیت مسافرتی روی ۸۵ درصد از این کسب و کارها تاثیر منفی داشته است و ۴۴ درصد نیز اعلام خسارت مالی کرده‌اند. این انجمن معتقد است که محدودیت‌های مسافرتی برخلاف معاهدات بین المللی است. رییس این انجمن گفت: این شرایط همچنین می‌تواند به دعاوی سرمایه گذاری علیه ژاپن منجر شود. نوع مدیریت ممنوعیت فضایی از ابهام را ایجاد کرده است که متعاقبا مدیران عامل شرکت ها را به بازنگری سیاست‌های اتخاذی خود در قبال ژاپن وادار می‌کند. محدودیت‌های اعمال شده در راستای تحدید شیوع کرونا همین حالا نیز اقتصاد ژاپن را به نخستین رکود خود در ۴ سال و نیم اخیر وارد کرده و این در حالی است که این کشور برای سرکوب موج دوم همه‌گیری که تاکنون بیش از ۲۵ هزار نفر را آلوده کرده، به شدت در تلاش است.

قاچاق میوه به صفر رسید/ کاهش ۶۵ تا ۷۰ درصدی قیمت برخی از میوه‌ها

اسدالله کارگر رییس اتحادیه فروشندگان میوه و صیفی در مورد آخرین وضعیت بازار میوه اظهار داشت: در حال حاضر سال بسیار خوبی را در بازار میوه سپری می‌کنیم، بطوریکه بازار اشباع و تنوع میوه‌ای زیادی را شاهد هستیم. این شرایط باعث شده تا قاچاق میوه به صفر برسد. چون در سال‌های گذشته بخشی از نیاز میوه‌ای از طریق واردات تامین می‌شد که در کنار آن قاچاق هم صورت می‌گرفت اما در حال حاضر به دلیل تنوع میوه‌ای این موضوع مشاهده نمی‌شود. همچنین کاهش قدرت خرید آحاد جامعه در این فصل تاثیر زیادی بر بازار میوه نداشته باشد، شاید در یک یا دو ماه قبل تاثیرگذار بود اما در حال حاضر به دلیل تثبیت قیمت این موضوع مشاهده نمی‌شود. باید توجه داشت که قیمت میوه‌ها از مرحله نوبرانه تا انبوه نزدیک به ۶۵ تا ۷۰ درصد کاهش داشته است، شاید در یک یا دو قلم مشخص قیمت بالا باشد اما این ملاک کار نیست. کارگر تصریح کرد: البته در برخی موارد قیمت بالا مربوط به انتخاب خود مشتری است؛ برای نمونه ما چندین نوع انگور با کیفیت و قیمت مناسب داریم، اما افرادی هستند که به دلایلی دوست دارند از انگور شیلی با قیمت بالا خریداری کنند که کیفیت میوه انگور داخل را نیز ندارد. یا اخیراً نوعی از انبه وارداتی در بازار کمیاب شده  و قیمت آن در یک ماه اخیر ببن ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان افزایش یافته است. /ایلنا

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار