یک نوآور شرکت کننده در چالش کرونا گفت : ایده ما تولید ماده ضدعفونی کننده سطوح با بهره‌گیری از ذرات مس است؛ این ذرات اصولا برای بدن ضرری ندارد و در آن ساختار جلا وجود دارد و ایده ضدعفونی کننده ما بر اساس این ذره ساخته شده و کار می‌کند.
کد خبر: ۸۷۴۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸ 14 July 2020
تولید ماده ضدعفونی‌کننده سطوح با بهره‌گیری از ذرات مس در کشور

چالش نوآوری باز کرونا از جمله اقدامات سازمان بسیج مستضعفین و بیش  از ۴۰ حامی در راستای مقابله با کرونا بود؛ در این چالش تلاش شد تا با استفاده از هوش جمعی و جمع آوری ایده‌ها، خدمات و محصولات نوآورانه راهکارهای موثری در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از کرونا یا راهکارهای مقابله با آن شناسایی شود.

ابوذر سهرابی یکی از نوآوران شرکت‌کننده در چالش کرونا درباره ایده نوآورانه‌ای که در سامانه کندو ثبت کرده‌ است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: ایده ما تولید ماده ضدعفونی کننده سطوح با بهره‌گیری از ذرات مس است؛ ذرات مس برای بدن اصولاً ضرری ندارد بلکه سود نیز دارد و در آن ساختار جلا وجود دارد و ایده ضدعفونی کننده ما بر اساس این ذره ساخته شده و کار می‌کند.

وی افزود: زمانی که ما مقداری از این ضدعفونی کننده را بر روی سطح استفاده می‌کنیم، ذرات مس به وسیله ساختارهای زنجیره‌ای پلیمری بر روی سطح مورد نظر به هم متصل می‌شوند؛ بنابراین زمانی‌ که مواد ضدعفونی کننده را روی سطوح اسپری می‌کنیم آب یا الکل آن تبخیر می‌شوند، اما این مایع ضدعفونی کننده‌ روی سطوحی مانند پنجره و دیوار به مدت ۴ الی ۵ هفته باقی می‌ماند.

این نوآور شرکت‌کننده در چالش کرونا ادامه داد: این ماده ضدعفونی کننده برای بخش‌های دیگری مانند دستگیره‌های در و جاهای مختلفی که در منزل مدام با دست در ارتباط است تا یک هفته ماندگاری دارد. در حال حاضر ماده ضدعفونی کننده‌ای که در منزل با پایه الکل و آب ساخته می‌شود خاصیت ضدعفونی کنندگی ندارد ولی آن چیزی که در بستر محصول ما وجود دارد ذرات مس است که با اسپری کردن بر روی سطح به هم متصل می‌شوند.

سهرابی اضافه کرد: تفاوت بستر آبی الکلی در واقع به این شکل است که ما در ساختار آبی الکلی، در تبخیر با نرخ کمتری انجام می‌شود، اتصال آن زنجیره‌هایی که ما بر روی سطح طراحی کردیم، مقداری ضعیف است اما در ساختار الکلی زمانی که اسپری می‌شود از روی سطح فوری تبخیر می‌شود، زنجیر سریع‌تر و دقیق‌تر و محکمتر بر روی سطح قرار می‌گیرد و اتصال پیدا می‌کند.

وی افزود: در بحران کرونا از لحاظ قیمت با چالش الکل مواجه شدیم؛ ضدعفونی کننده تولیدی ما برپایه آب است. تست‌های ضدعفونی‌کننده را در بیمارستان رازی انجام دادیم که با پایه الکلی و آبی است که در هر دو صورت تاییدیه ضدویروس را دارد.

این نوآور شرکت‌کننده در چالش کرونا درباره عوارض محصول ضدعفونی‌کننده گفت: این ضدعفونی‌کننده عوارض پوستی ندارد؛ درباره هزینه تست‌ حساسیت‌زایی پوستی با دانشگاه پزشکی تهران صحبت کردیم تا عملاً این تست را برای ما انجام دهند که این کار طی ۱۰ روز انجام شد و مشخص شد زمانی که این محلول روی سطح اسپری و با پوست در تماس باشد هیچگونه حساسیت‌زایی پوستی ایجاد نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر این محلول ضدعفونی‌کننده توسط یک کودک به صورت اتفاقی  مصرف شود، چه مشکلی پیش می‌آید، گفت: دوستان ما در دانشگاه پزشکی تهران تست مسمومیت خوراکی را نیز داده‌اند که عملاً ظرف ۷۲ ساعت تا ۱۴ روز تایید شد و مشکلی پیش نمی‌آید.

سهرابی افزود: تست‌ باکتری روی محصول ضدعفونی‌کننده انجام شده است. زمانی که یک محلول ویروس را از بین ‌می‌برد حتما باکتری را نیز نابود می‌کند و ما نیز تست باکتری را انجام داده‌ایم و توانستیم در سازمان صنایع دفاع جزء سه طرح برتر ضدعفونی‌ کننده باشیم. 

وی اضافه کرد: ما با نداشتن فضای تولید و سرمایه در گردش مواجه هستیم؛ مجبوریم با محدودیت‌های موجود طبق سفارش تولید داشته باشیم و حتی فضایی برای تولید انبوه در دسترس نداریم. 

این نوآور شرکت‌کننده در چالش کرونا گفت: اولویت اصلی ما در حال حاضر سرمایه در گردش است که اگر این مساله حل شود می‌‌توانیم به راحتی تولید داشته باشیم. اگر بتوانیم حدود ۵ میلیارد تومان سرمایه در گردش داشته باشیم می‌توانیم حجم خوبی از تولید را ایجاد کنیم و حتی طبق مصرف عمومی توزیع ضدعفونی داشته باشیم؛ همچنین ما دارای مجوز هم هستیم.

وی افزود: اولویت بعدی ما فضا است به این دلیل که ما در حال حاضر هیچ فضایی نداریم. فضای مطلوب برای این کار ۱۰۰۰متر است که ما با فضایی بالغ بر ۳۰۰متر هم می‌توانیم کار موردنظر را انجام دهیم که این فضا باید استانداردهای بهداشتی مطابق با مرکز بهداشت را داشته باشد که اگر فضا داشته باشیم این فرایند را انجام می‌دهیم  ما درحال حاضر چون فضایی نداریم، مجبور شدیم از فضاهای خالی برخی از کارگاه‌های تولیدی استفاده کنیم؛ اولویت دیگر ما بعد از تهیه فضا،‌تجهیزات است به طوری که ما دارای تیم ساخت هستیم و توانایی ساخت تجهیزات را داریم.

سهرابی ادامه داد: حدود یک تا ۲ میلیارد تومان هزینه مورد نظر برای تجهیزات نیاز است. تکنولوژی این کار حتی قابل فروش است که می‌توانیم در مرحله پایانی به دوستان دیگری انتقال دهیم. 

وی در پایان گفت: یکی از مشکلات ما این است که به دلیل ضعیف بودن وضعیت بودجه‌مان تیم فروش منسجمی ندارد. 

منبع:فارس

برچسب ها: کرونا ، ضدعفونی ، الکل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار