کرمانشاه مملو از درختان بلوط است، درختی که نماد کوهستان‌های زاگرس است، اما با وجود ظرفیت اقتصادی بالای این درخت، اما هیچ برنامه مدون و مشخصی برای بهره برداری درست از آن تدوین نشده است.
کد خبر: ۸۷۴۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰ 12 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،غرب و جنوب غرب کشور مملو از درختانی پهن برگ به نام بلوط است. بلوط نام سرده‌ای از درختان و همچنین میوه آنهاست، درختان بلوط عمری طولانی دارند که گاه به دو هزار سال نیز می‌رسد که گونه‌های بسیاری از آن در ایران رشته‌کوه‌های البرز و زاگرس است.

چوب بلوط با چگالی در حدود ۰٫۷۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب از سختی و استحکام بالایی برخوردار است، همچنین به دلیل داشتن مقادیر تانن بالا در برابر حشرات و حملات قارچ‌ها بسیار مقاوم است، چوب این درخت از مرغوب‌ترین چوب‌هاست و زغال آن نیز مرغوب است و این موضوع یکی از دلایل قطع بی‌رویهٔ این درختان بوده که بقای این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.

«تانن» موجود در میوه بلوط که در برخی زبان محلی کشور به آن «شوکه» می‌گویند، با تقویت مخاط معده در درمان ورم و زخم معده مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند در بهبود زودتر زخم‌ها و خونریزی‌ها و درمان اسهال مفید باشد، بخش‌هایی از درخت بلوط که کاربرد درمانی دارند، عبارتند: از میوه، پوست، گال و برگ.

بلوط بخش اساسی از نواحی روستایی غرب کشور را پوشش می‌دهد که به صورت درخت و درختچه وجود دارد، برگ‌های کنگره دار بلوط ممکن است بیضی شکل یا کشیده و باریک باشند و رنگشان در پاییز، به ارغوانی روشن بگراید، این درختان دارای تنه‌ای بزرگ و برگ‌هایی برای تصفیه هوا و سایه افکنی دارند، البته مناسب رشد در خاک‌های کم عمق نیستند.

در بحث پزشکی، بلوط خواص گیاهی و دارویی دارد و در بحث صنایع دستی نیز می‌توانیم از آن استفاده کنیم اما متأسفانه اکنون فقط از چوب آن جهت ذغال استفاده می‌شود!

جنگل‌های زاگرس پر از درختان بلوط است، در اینجا ارتفاع درختان بلوط گاهی به چندین متر و قطر تنه آن‌ها گاهی به ۳ متر می‌رسد.

هجدهم تیرماه 1399، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در نشست با معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیان داشت که سود حاصل از درختان بلوط باید در وضعیت اقتصادی مردم این منطقه مشخص شود که این موضوع باعث خواهد شد که مردم از جنگل‌ها مراقبت بیشتری داشته باشند و مانع از وقوع آتش سوزی شوند.

این اولین باری است که یکی از مسئولین استان به این ظرفیت خدادادی به عنوان یک پتانسیل اقتصادی می‌نگرد؛ اما چقدر امکان دارد که از درختان بلوط استفاده اقتصادی کرد؟ این سوالی است که سعی کرده‌ایم پاسخ آن را روشن کنیم.

باید برای درختان بلوط پروژه تعریف کنیم

«کولانی» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: بهترین نقشی که بلوط می‌تواند در زندگی مردم ایفا کند، تولید آب، جذب رسوبات و تولید اکسیژن است.

وی افزود: در بحث بذر این درخت باید ابتدا فرهنگ آنرا جا بیاندازیم و پس از نظرات کارشناسی که بذر این درخت چه خواصی دارد، باید برای آن پروژه تعریف کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی بیان کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی می‌توانیم با تعریف پروژه، سود حاصل از آنرا به زندگی مردم منطقه ببریم اما همانطور که عرض شد ابتدا باید از طریق دستگاه‌های درمانی متوجه شویم که بذر این درخت چه خواصی دارد و سپس برای آن سیاستگذاری کنیم.

ثبت ملی درخت بلوط در دالاهو/ آماده برگزاری جشنواره بلوط هستیم

«امید قادری» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه می‌توانیم درختان بلوط خاص را ثبت ملی کنیم، گفت: هفته گذشته در «بابا یادگار» منطقه دالاهو چند درخت بلوط به ثبت ملی رسید.

وی افزود: اگر منابع طبیعی، بلوط را به چرخه‌های مختلف برساند ما نیز می‌توانیم جشنواره بلوط را برگزار کنیم اما ابتدا باید کارگروهی را تشکیل داد و متخصصان امر برای آن پروژه تعریف کنند و سپس میراث فرهنگی اقدام به برگزاری جشنواره نماید.

قادری تصریح کرد: در بحث پزشکی، بلوط خواص گیاهی و دارویی دارد و در بحث صنایع دستی نیز می‌توانیم از آن استفاده کنیم اما متأسفانه اکنون فقط از چوب آن جهت ذغال استفاده می‌شود!

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در پایان اعلام کرد: در حوزه صنایع دستی، ثبت ملی و برگزاری جشنواره‌ها، در کنار منابع طبیعی خواهیم بود.

مجلس از هرگونه طرحی که به اقتصاد مردم کمک کند حمایت خواهد کرد

«محمد رشیدی» نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از آمادگی مجلس برای حمایت از طرح‌های اقتصادی خبر داد و گفت: از هرگونه طرحی که با اقتصاد مردم سر و کار داشته باشد و به توسعه زندگی مردم و منطقه کمک کند حمایت خواهیم کرد.

وی افزود: درختی همچون بلوط و گیاهی مثل شیرین بیان نقش گیاهی و دارویی دارند و در برخی از کشورها صادر می‌شوند اما در منطقه ما بعنوان علف‌های هرز و یا ذغال استفاده می‌شود درحالی که می‌توان از ظرفیت این درختان و گیاهان جهت اشتغالزایی استفاده کرد.

عضو کمیسیون جهاد کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وسعت بالایی از جنگل های زاگرس را درختان بلوط تشکیل می‌دهند که باید از آن به نحو خوبی استفاده کرد اما نیاز است که مسؤلین امر با تشکیل کمیته ای، ابتدا برنامه ریزی کنند و سپس با تمام توان جهت اجرای آن حرکت کنند و ما در مجلس نیز کمک خواهیم کرد.

به گزارش فارس همانطور که گفته شد، بلوط می‌تواند نقش مهمی در اشتغالزایی و اقتصاد منطقه داشته باشد و بنابر گفته مسؤلین امر، ابتدا باید کارگروهی جهت بررسی خواص و ویژگی‌های این درخت تشکیل و سپس برای آن پروژه تعریف کرد که در اینجا می‌طلبد مسؤلین امر با جدی گرفتن این موضوع مهم نسبت به تشکیل هرچه سریعتر این کارگروه اقدام کرده تا باعث ایجاد رونق اقتصادی در منطقه شوند.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار