رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در مجموع تعداد ۶۹۰ تخت هزینه‌بر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که باری بر دوش دولت تلقی می‌شود این درحالی است که بخش غیردولتی ۳۸۰۰ تخت هزینه بر دارد؛ در استان عمده بار درمان بر دوش بخش دولتی است و این مسئله در زمان شیوع کرونا به خوبی مشخص شد.
کد خبر: ۸۷۳۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱ 11 July 2020

طاهره چنگیز در جلسه ارزشیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه هفت کشور که با حضور معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، با اشاره به پایش اقدامات علوم پزشکی در این دیدار، اظهار کرد: ارزیابی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با روش‌هایی مختلفی در حال انجام و پیگیری است و این امر با جدیت صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پایش و ارزشیابی در صورتی ارزشمند است که هدف داشته و بر اساس شاخص‌های خاص انجام شود، اضافه کرد: موفقیت در طرح ارزیابی عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی وقتی صورت می‌گیرد که یک بانک شاخص و روش‌های ارزیابی درستی داشته باشیم، که این امر از ارزشیابی‌های پراکنده جلوگیری کند و میزان خطای شاخص را کاهش دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه هفت که شامل دانشگاه‌های اصفهان، کاشان، یزد و شهرکرد می‌شود، گفت: چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در استان اصفهان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی هستند، این در حالی است که با احتساب ۴۰۰ هزار نفر جمعیت که تحت پوشش این دانشگاه نیستند، می‌توان گفت که دانشگاه علوم پزشکی به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر خدمات ارائه می‌دهد که در قیاس با سایر شهرها در کلان منطقه هفت رقم بالایی قلمداد می‌شود.

وی افزود: مجموعاً یک هزار و ۸۵۶ نفر عضو هیئت علمی در کلان منطقه هفت هستند، که از این تعداد ،۹۸۰ نفر عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند که این رقم نیز در قیاس با دیگر دانشگاه‌های کلان منطقه هفت، رقم قابل توجهی است؛ از این تعداد حدود ۲۰ درصد اعضای هیئت علمی استاد و حدود ۵۰ درصد استادیار هستند.

چنگیز با بیان اینکه مجموعاً ۴۸ هزار نفر در کل کلان منطقه هفت پرسنل غیر عضو هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی هستنند، اظهار کرد: تعداد ۲۷ هزار نفر از این تعداد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند؛ از نظر تعداد دانشجویان نیز، حدود ۹ هزار ۳۵۸ دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشغول به تحصیل هستند که حدود یک سوم آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند که نسبت به دیگر دانشگاه‌های کلان منطقه رقم پایین‌تری به شمار می‌رود.

وی با اشاره به سهم ۱۲ درصدی دانشجویان شهریه پرداز از کل دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: تعداد دانشجوهای شهریه‌پرداز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه هفت کمتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص آمار واحدهای بهداشتی در کلان منطقه هفت ادامه داد: در مجموع تعداد، ۱۴۰۰ خانه بهداشت، ۱۷ مرکز تسهیلات زایمانی ،۱۹۵ مرکز جامع سلامت روستایی، ۴۰۷ پایگاه بهداشتی، ۳۱۸ مرکز جامع سلامت شهری، ۸۲ مرکز جامع سلامت شبانه روزی و ۴۳ مرکز بهداشت شهرستان در کلان منطقه هفت وجود دارد.

وی با اشاره به پراکندگی بالای جمعیتی و وسعت بالای استان اصفهان که حدود ۱۰۷ هزار کیلومتر مربع است، اظهار کرد: در مناطق شرق استان جمعیت بسیار پراکنده است و این موضوع باعث بالارفتن هزینه برای این بخش می‌شود.

چنگیز افزود: براساس معیارهای گسترش وزارت خانه نباید توسعه داشته باشیم، اما براساس نیاز منطقه مجبور به احداث مراکز هستم و در این بخش مابه تفاوت هزینه توسط خود دانشگاه تأمین می‌شود در حالیکه تحمیل هزینه برای دانشگاه اصلاً منطقی نیست.

وی اضافه کرد: در مجموع تعداد ۶۹۰ تخت هزینه‌بر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که باری بر دوش دولت تلقی می‌شود این درحالی است که بخش غیردولتی ۳۸۰۰ تخت هزینه بر دارد؛ در استان عمده بار درمان بر دوش بخش دولتی است و این مسئله در زمان شیوع کرونا به خوبی مشخص شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به نوسازی‌های طرح تحول سلامت اشاره کرد و افزود: اگر در این طرح تخت‌های بیمارستانی بازسازی و زیرساخت‌ها فراهم نمی‌شد، در بحث کرونا آمار مرگ و میرهای بیشتری متحمل می‌شدیم. بازسازی بیمارستان‌ها و افزایش تخت‌های آی سی یو از ۴۰۰ به ۸۰۰ تخت در استان کمک بسیاری در زمان شیوع کرونا بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تعداد بیمارستان‌های کمتر از ۶۰ تخت اشاره کرد و گفت: این بیمارستان‌ها عموماً بیمارستان‌هایی هستند که در شهرستان‌ها حالت حاکمیتی دارند و ظریب اشغال تخت آنها به ۳۰ درصد هم نمی‌رسد و گاهی صد در صد هزینه زا و بدون درآمد هستند.

منبع: ایمنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار