کد خبر: ۸۷۳۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵ 11 July 2020

 

تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رقم وام ودیعه مستاجران را بانک مرکزی اعلام می‌کند، بورس بالاخره قرمز شد، کاهش تعداد دکل‌های فعال نفت و گاز آمریکا برای دهمین هفته متوالی، بنزین در عربستان گران شد، معاملات بازار نفت با قیمت بالای ۴۳ دلار بسته شد و ثبت ۱.۶ میلیون سفارش فروش سهام عدالت را در بر دارد.
 
 
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رقم وام ودیعه مستاجران را بانک مرکزی اعلام می‌کند، بورس بالاخره قرمز شد، کاهش تعداد دکل‌های فعال نفت و گاز آمریکا برای دهمین هفته متوالی، بنزین در عربستان گران شد، معاملات بازار نفت با قیمت بالای ۴۳ دلار بسته شد و ثبت ۱.۶ میلیون سفارش فروش سهام عدالت را در بر دارد.

رقم وام ودیعه مستاجران را بانک مرکزی اعلام می‌کند

وزیر راه و شهرسازی در خصوص وام ودیعه مستأجران تاکید کرد: این وام به کسانی داده می‌شود که قرارداد رسمی ثبت شده با موجر داشته و کد رهگیری گرفته باشند. همچنین واحد مسکونی آنها در تهران حداکثر ۷۵ و در دیگر شهرها ۹۰ متر باشد. وی درباره رقم وام ودیعه اجاره مسکن اظهار داشت: رقم این وام بعد از اعلام بانک مرکزی اعلام خواهد شد. این بانک با بانک‌های عامل باید منابع و شیوه پرداخت آن را توافق کنند البته ما پیشنهاداتی در خصوص رقم این وام به بانک مرکزی ارائه کرده‌ایم.

بورس بالاخره قرمز شد

امروز شاخص کل با 12384 واحد کاهش معادل منفی 0.71 درصد به یک میلیون و 741 هزار و 257 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 3269 واحد کاهش معادل منفی 0.71 درصد به 459 هزار و 734 واحد، شاخص کل هم وزن با 7411 واحد کاهش معادل منفی 1.55 درصد به ۴75 هزار و 258 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 4878 واحد کاهش معادل منفی 1.55 درصد به 310 هزار و 201 واحد، شاخص آزاد شناور با 23369 واحد کاهش معادل منفی 1.02 درصد به 2 میلیون و 273 هزار و 132 واحد، شاخص بازار اول با 15311 واحد کاهش معادل منفی 1.14 درصد به یک میلیون و 328 هزار 710 واحد و شاخص بازار دوم با 191 واحد صعود معادل 0.01 درصد به 3 میلیون و 293 هزار و 523 واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در یک میلیون و 620 هزار نوبت معاملاتی، 9 هزار و 505 میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش 158 هزار و 742 میلیارد تومان در بورس معامله شد. 7 نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در نیمه دوم بازار در روز جاری عبارت بودند از: شستا، فارس، شتران، وامید، رمپنا، وبملت و شپنا.

در پیش گشایش چند نماد با صف فروش رو به رو بودند؟/عقب گرد 12 هزار واحدی شاخص کل/رنگ قرمز بر رخساره بازار

در پیش گشایش چند نماد با صف فروش رو به رو بودند؟/عقب گرد 12 هزار واحدی شاخص کل/رنگ قرمز بر رخساره بازار

تکذیب شایعه توقف فروش صندوق ETF دوم و سوم

وزارت اقتصاد اعلام کرد: منابع صندوق‌های ETF هیچ ربطی به سهام عدالت ندارد و سهام عدالت و سهام دولت در این شرکت‌ها کاملاً مجزا و متفاوت است بنابراین شایعه توقف فروش صندوق ETF دوم و سوم تکذیب می‌شود. لازم به ذکر است پیش از این دولت اعلام کرده بود بعد از واگذاری دارایی‌های دولت تحت صندوق دارایکم، صندوق‌های دارادوم و دارا سوم نیز از مرداد ماه واگذار خواهد شد.

شرکت‌های دانش بنیان بورسی می‌شوند
 
قالیباف درمورد شرکت‌های غیربورسی موجود در پرتفوی سهام عدالت توضیح داد: برای این شرکت‌ها یک هلدینگ ملی تشکیل و همه مشمولین سهام عدالت سهام‌دار این هلدینگ می‌شوند. سپس این هلدینگ بورسی خواهد شد. قالیباف همچنین از پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه خبر داد و گفت: ورود شرکت‌هایی مانند دیجی کالا، تپسی و... به بازار سرمایه نزدیک است. البته نیاز به اصلاحاتی دارد و اصلا شاید قوانین جدیدی مطابق با این شرکت‌ها تدوین شود.
 
شانه تخم مرغ را بیشتر از ۲۰ هزار تومان نخرید
 
محمدرضا کلامی سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در ارتباط اینترنتی با شبکه خبر صدا و سیما گفت: با توجه به اینکه قیمت درب مرغداری تعدیل شده، از همه سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت (صمت)، بازرسی اصناف و تعزیرات خواهش می‌کنیم با تمام توان با هر گونه افزایش قیمت و گران‌فروشی در سطح عرضه به شدت برخورد کنند. وی قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ فله‌ای را ۱۱ هزار تومان و قیمت هر شانه تخم مرغ را ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان برای مصرف‌کننده عنوان کرد و گفت: ممکن است قیمت برخی انواع تخم مرغ‌های لوکس با بسته‌بندی‌ها و برندهای متفاوت ممکن است فرق داشته باشد، اما تخم مرغی که دهک‌های مختلف درآمدی از آن استفاده می‌کنند تخم مرغ شانه‌ای است و مردم باید از آن اطلاع داشته باشند. به گفته این مقام مسئول بر اساس وزن هر شانه تخم مرغ که ممکن است ۱.۷ یا ۱.۸  یا ۱.۸۵ کیلوگرم باشد، قیمت بین ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین می‌شود و شاخص کنترل در اصل این است که قیمت هر شانه تخم مرغ زیر ۲۰ هزار تومان است.

کاهش تعداد دکل‌های فعال نفت و گاز آمریکا برای دهمین هفته متوالی

تعداد دکل‌های فعال نفت و گاز آمریکا برای دهمین هفته متوالی رکود کمترین تعداد را ثبت کرد اما نرخ این کاهش کند شده است زیرا قیمت بالای نفت برخی از تولیدکنندگان را بر آن داشته تا فعالیت‌های حفاری را دوباره آغاز کنند. بر اساس آمارهای بیکر هیوز که به سال 1940 باز می گردد، تعداد دکل‌های فعال نفت و گاز آمریکا که نشانه اولیه تولیدات آتی است، در هفته منتهی به 10 جولای 5 دکل کاهش یافت و به 258 دکل رسید که کمترین تعداد در تاریخ ثبت تعداد دکل‌های فعال است که 73 درصد کمتر از تعداد دکل‌های فعال در مدت مشابه سال گذشته است. تعداد دکل‌های نفتی آمریکا در این هفته 4 دکل کاهش یافت و به 181 دکل رسید که کمترین تعداد از ژوئن 2009 به شمار می رود. تعداد دکل‌های گازی نیز یک دکل کم شد و به 75 دکل رسید.

با وجود اینکه قیمت نفت خام امریکا در 3 ماه گذشته 113 درصد رشد کرده و به حدود 40 دلار در هر بشکه رسیده است اما هنوز از قیمت مشابه آغاز سال 34 درصد کمتر است. تحلیلگران می‌گویند افزایش قیمت نفت، شرکت‌های انرژی را ترغیب می کند تا کاهش تعداد دکل‌های نفتی را کند کنند و احتمالا برخی از واحدها اواخر امسال شروع به افزایش کنند.

بنزین در عربستان گران شد

غول نفتی آرامکوی سعودی از افزایش قیمت بنزین در بازار داخلی در ماه میلادی جاری خبر داد. قیمت جدید هر لیتر گرید اوکتان ۹۱ از ۰.۹۸ به ۱.۲۹ ریال سعودی و گرید اوکتان ۹۵ از ۱.۱۸ ریال در ژوئن به ۱.۴۴ ریال سعودی افزایش پیدا خواهد کرد. طبق گزارش خبرگزاری SPA عربستان سعودی، از ماه فوریه امسال قیمتهای داخلی سوخت به جای هر سه ماه یکبار، دهم هر ماه بروزرسانی می شود. آرامکو اعلام کرده که قیمت سوخت در عربستان سعودی با قیمتهای صادراتی در بازار جهانی مرتبط شده است و بنابراین قیمتهای داخلی مطابق با تغییرات بازار بین المللی، تغییر می کند. غول نفتی آرامکوی سعودی به دنبال رکود بازار جهانی نفت در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، ماه گذشته اخراج صدها کارمند خود را آغاز کرد. این شرکت بیش از ۷۰ هزار کارمند دارد.

معاملات بازار نفت با قیمت بالای 43 دلار بسته شد

پس از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی، پیش‌بینی خود برای تقاضای نفت در سال 2020 را افزایش داد، قیمت نفت در معاملات روز جمعه بیش از 2 درصد افزایش یافت اما رکورد جدید شمار مبتلایان در آمریکا، انتظارات برای بهبود سریع مصرف سوخت را آرام کرد. همچنین از دیگر عوامل افزایش قیمت نفت، کاهش تعداد دکل های نفت و گاز آمریکا عنوان شده است که برای دهمین هفته متوالی رکود کمترین تعداد را ثبت کرد. هر بشکه نفت برنت با 89 سنت افزایش 43.24 دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا با 93 سنت افزایش 40.55 دلار معامله شد. همچنین بازار قوی بورس نیز از دیگر عوامل تقویت قیمت نفت بود. قیمت نفت برنت طی هفته گذشته حدود یک درصد رشد کرد و بهای نفت خام آمریکا اندکی تغییر داشت. آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود،  تقاضا برای نفت در جهان را نسبت به چشم‌انداز ماه گذشته‌اش 400 هزار بشکه در روز افزایش داد و آن را 92.1 میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

ثبت ۱.۶ میلیون سفارش فروش سهام عدالت

حسین فهیمی، سخنگوی سهام عدالت درباره میزان سهام عدالت فروخته شده از طریق بانک‌ها و کارگزاری‌ها، گفت: علیرغم تمام اشکالات که به طور اجتناب ناپذیر تاخیرهایی را به همراه داشته آخرین آمار نشان می‌دهد که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر سفارش فروش بخشی از سهام عدالت خود را در سامانه‌های بانک‌ها و شرکت‌های کارگزاری ثبت کرده‌اند که از مجموع ۲۷۵۰ میلیارد تومان، رقمی بالغ بر ۲,۶۰۰ میلیارد تومان به حساب مشمولان واریز شده است و ۱۵۰ میلیارد تومان باقیمانده نیز هم اکنون در فرایند تسویه قرار دارد که امیدواریم این مبلغ بعد از فرارسیدن مهلت تسویه و رفع اشکالات مربوط به اطلاعات بانکی و ارتباطی مشمولان به حساب آنها واریز شود. وی درباره علت تأخیر در واریز وجه گفت: اولویت نخست شرکت سپرده گذاری مرکزی، بانک‌ها و شبکه کارگزاری در فروش سهام عدالت، حفاظت و صیانت از دارایی‌های مشمولان سهام عدالت است تا از سو استفاده‌های احتمالی در این زمینه جلوگیری شود به طوری که هیچ فردی غیر از خود سهامدار، امکان سفارش گذاری برای فروش سهام را نداشته باشد. سخنگوی سهام عدالت ادامه داد: با توجه به اینکه مشمولان سهام عدالت به صورت حضوری و الکترونیکی در بازار سرمایه احراز هویت نشدند و تنها از طریق ارائه شماره شبای بانکی و تلفن همراه به نام خود فرد احراز هویت آنها انجام شده است، لذا هموطنان و مشمولانی که اطلاعات هویتی آنها با کوچک‌ترین مشکلی روبه رو بوده از مرحله سفارش گیری حذف شده‌اند. /مهر

دلار در صرافی ملی کاهش و دوباره افزایش یافت

امروز در صرافی های بانکی، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 22150 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 22250 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز پنج شنبه، 50 تومان گران تر شده است. یادآور می شود که امروز صبح در این صرافی ها، نرخ فروش دلار، نسبت به روز پنجشنبه با کاهش همراه بود اما در ادامه افزایش یافت. همچنین امروز هر اسکناس یورو در صرافی های بانکی به نرخ 24450 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل با افزایش 150 تومانی نسبت به پایان هفته قبل، به قیمت 24550 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود. 

افزایش نرخ سکه در بازار امروز تهران

در بازار امروز طلا و سکه تهران، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم 9 میلیون و 700 هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) 10 میلیون و 500 هزار تومان قیمت گذاری شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم 5 میلیون و 250 هزار تومان رسید. هر ربع سکه بهار آزادی نیز 3 میلیون و 50 هزار تومان ارزشگذاری شد. هر سکه یک گرمی نیز به رقم یک میلیون و 650 هزار تومان رسید.

طلا در ۶ ماه نخست ۲۰۲۰ چند درصد گران شد؟

از آن جایی که افزایش ارزش اوراق قرضه آمریکا جریان ورود سرمایه به بازار طلا را کم کرد، قیمت طلا در روز جمعه کاهش یافت. با این حال، طلا پنجمین هفته متوالی افزایشی را ثبت کرد زیرا این فلز گران‌بها پس از افزایش شمار مبتلایان به کووید 19 در هفته گذشته، بالاترین رقم در نزدیک به 9 سال گذشته را ثبت کرد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی 4.85 دلار کاهش یافت و 1798.70 دلار فروخته شد. طلا طی هفته گذشته پس از اینکه در روز چهارشنبه با ثبت 1817.71 دلار در هر اونس به بالاترین رقم از سپتامبر 2011 رسید، 1.4 درصد افزایش ارزش را ثبت کرد. جورج گرو، تحلیلگر بازار گفت: «اکنون که آخر هفته شده است، تقویت بازارهای بورس سبب شده تا سرمایه‌گذاران سوء استفاده کنند و با فروش و برداشت سود در دارایی‌های ریسک‌پذیر سرمایه‌گذاری کنند.» بازارهای بورس آمریکا پس از اینکه امیدهایی در مورد ساخت داروی درمان کرونا به وجود آمد و منتشر شد، تقویت شدند. علی‌رغم کاهش قیمت طلا در روز جمعه، این دارایی بدون بهره در سال جاری میلادی تاکنون 18 درصد رشد قیمتی داشته است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار