کد خبر: ۸۷۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶ 11 July 2020

 

 

تابناک/رامین گیلانشاهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان کلزا به نرخ تضمینی در مجموع به میزان 1.5میلیارد ریال از کشاورزان کلزا کار گیلان خریداری شده است.

وی اظهار داشت: خرید کلزا از 9خردادماه توسط شبکه تحت نظارت مدیریت تعاون روستایی گیلان از کشاورزان کلزاکار استان آغاز شده و با توجه به اتمام کار برداشت ، روزهای پایانی خرید را طی می کند. 

وی بیان داشت: شبکه تعاونی های تحت نظارت مدیریت تعاون روستایی گیلان در “رستم آباد” رودبار و “کهنه گوراب” فومن با هماهنگی اداره غله استان برای خرید تضمینی محصول کلزا از کشاورزان مناطق مربوطه اقدام کرده و آن را به مقصد کارخانه مورد نظربرای روغن کشی ارسال کرده است.

کلزا از جمله محصولات راهبردی بخش کشاورزی به شمار می رود که حمایت از کشت آن به جای سایر محصولات پرآب بر در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفته است.

گیاه کلزا (Brassica napus)، یکی از گیاهان دانه‌ روغنی مهم در مناطق معتدل دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است، دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است.

 رقم اصلاح شده کلزا، که امروزه کانولا خوانده می‌شود، از مقدار کمتری اروسیک اسید و گلوکوزینولات برخوردار است و به علت محتوای کمتر مواد ضد تغذیه‌ای، برای مصرف انسان و تک معده‌ای‌ها نسبت به رقم غیر اصلاح شده یا همان کلزا، مناسب‌تر است.

قیمت هر کیلوگرم روغن خوراکی کلزا در بازار براساس نوع برند و کیفیت، بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان است.

تفاله دانه کلزا پس از روغن گیری به عنوان علوفه دام مصرف می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار