رئیس پلیس راهور استان اصفهان گفت: در کشوری که به دنبال رشد اقتصادی ۵ درصدی هستیم، ۸ درصد تولید ناخالص کشور صرف جبران خسارت تصادفات رانندگی می‌شود.
کد خبر: ۸۷۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱ 10 July 2020

سرهنگ محمدرضا محمدی سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان ترافیک و سوانح رانندگی را یکی از چالش‌ها و نگرانی‌های بزرگ بشری دانست و اظهار داشت: تبعات اجتماعی، انسانی و زیست‌محیطی تصادفات بر کسی پوشیده نیست و یکی از مطالبات مردم از پلیس راهور، رفع نابسامانی‌های ترافیکی است.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان اشاره کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که یکی از غصه‌هایی که همواره روی دل من است همین تلفات سفرهاست که بیشتر در ایام عید رخ می‌دهد و همه مسؤولان باید تلاش کنند تا این تلفات را به حداقل برسانند؛ مسأله ترافیک برای ما یک مسأله، ولی برای رهبری یک دغدغه است.

وی در خصوص زیان اقتصادی ناشی از تصادفات رانندگی عنوان کرد: در کشوری که به دنبال رشد اقتصادی ۵ درصدی هستیم، ۸ درصد تولید ناخالص کشور صرف جبران خسارت تصادفات رانندگی می‌شود؛ همچنین ۳۰ تا ۳۵ درصد تخت‌های بیمارستانی، به صورت ثابت، در اختیار مجروحان تصادفات رانندگی است و این همه، هزینه‌هایی است که خودمان با عدم رعایت قوانین بر جامعه تحمیل می‌کنیم.

محمدی اضافه کرد: بیشترین گروه سنی که در سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند، رده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال، یعنی قشر جوان و آینده‌ساز کشور هستند.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان درباره علت عمده تصادفات رانندگی تصریح کرد: ۸۰ تا ۹۰ درصد علت تصادفات رانندگی خطاهای انسانی است و به همین دلیل رفتار ترافیکی یا رفتار رانندگی در هر کشوری از شاخص‌های توسعه عمومی آن کشور است.

وی ادامه داد: خطاهای انسانی قابل‌پیشگیری است و با رعایت قوانین توسط خود رانندگان و نیز نظارت خانواده و سرنشینان بر رفتار راننده، تا حد زیادی می‌توان از خطاهای منجر به تصادفات رانندگی جلوگیری کرد.

محمدی به خانواده‌ها توصیه کرد: به فرزندان زیر ۱۸ سال یا فاقد گواهینامه خود اجازه رانندگی خودروهای سبک و سنگین را نداده و از تهیه موتورسیکلت برای آنان تا زمانی که گواهینامه مربوطه را دریافت نکرده‌اند، بپرهیزید.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان در رابطه با نقش سازمان‌ها در کاهش حوادث رانندگی بیان داشت: اگرچه ما گاهی سرویس‌های ادارات، کارخانه‌ها و سازمان‌ها را از نظر ایمنی و فنی مورد بازرسی قرار می‌دهیم اما این امر مستلزم نظارت ویژه خود سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه است.

وی تأکید کرد: ۸۰ درصد مرگ و میر سرنشینان موتورسیکلت بر اثر ضربه به سر است که این اهمیت استفاده از کلاه ایمنی را نشان می‌دهد و لازم است سازمان‌هایی که کارمندان موتورسوار دارند، بر استفاده از کلاه ایمنی تأکید کنند.

محمدی در خصوص اقدامات پلیس راهور گفت: در حوضه انتظام بخشی به ترافیک، استان اصفهان، یکی از استان‌های توسعه یافته و مجهز به فناوری‌های نوین، نظارت‌های تصویری و دوربین‌های ثبت تخلف است که از نظر سرانه، رتبه اول و از نظر تعداد دارای رتبه دوم بعد از استان تهران است؛ با وجود اینکه اصفهان از نظر نظارت در وضعیت خوبی است اما با افزایش تعداد وسایل نقلیه و رانندگان نباید در این زمینه متوقف شد.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان افزود: در حالی که پیش از این افراد برای ترخیص وسیله نقلیه خود به یک مکان به نام ستاد ترخیص مراجعه می‌کردند، امروزه تمام ستادهای ترخیص به دفاتر +۱۰ واگذار شده و افراد بدانجا مراجعه می‌کنند؛ علاوه بر این، به دنبال آن هستیم که تعویض پلاک، مجازی انجام شود و مردم کمتر در شعب مربوطه حضور یابند.

وی درباره عدم بازدارندگی جریمه‌های تخلفات رانندگی تشریح کرد: در کشورهای خارجی برای تخلف سرعت غیرمجاز، خودرو به نفع دولت مصادره شده، جریمه‌های سنگین وضع شده و خود شخص به مدت سه سال تحت درمان روانی قرار می‌گیرد؛ در حالی که در ایران پایین بودن مبلغ جریمه باعث شده تا افراد حتی چند بار در روز تخلف کنند و همین موضوع از عوامل مهم سوانحی است که بیش از ۱۶ هزار جان‌باخته و ۳۰۰ هزار معلول مادام‌العمر را به جامعه تحمیل کرده است.

محمدی خاطرنشان کرد: قرار نیست جریمه‌های رانندگی در سبد خانوار قرار بگیرد چراکه تنها شامل کسانی می‌شود که قوانین راهنمایی و رانندگی را نادیده بگیرند.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان در ارتباط با آمارهای مربوط به تصادفات جاده‌ای در استان اصفهان یادآور شد: اگرچه در استان اصفهان تصادفات برون‌شهری و درون‌شهری کاهش یافته و در سه ماهه اول سال ۹۹ نیز کاهش ۶ درصدی جان‌باختگان را داشتیم، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و این مستلزم همکاری و نظارت مردم در امور ترافیکی و رانندگی است.

وی درباره نظارت خانواده‌ها بر استفاده فرزندان از موتورسیکلت اظهار کرد: طی ۴۵ روز اول سال، ۱۱ فقره تصادف منجر به فوت جوانان موتورسوار را در بزرگراه‌های اصفهان به خاطر دور دورهای شبانه با موتورسیکلت داشتیم؛ همچنین این موضوع موجب اذیت و آزار شهروندان به علت سر و صدای فراوان موتورسواران نیز شده است؛ بنابراین از خانواده‌ها تقاضای نظارت در این باره را داریم.

محمدی در مورد درخواست کارمندان برای برداشته شدن طرح زوج و فرد توضیح داد: در این خصوص، پلیس راهور تابع دستورات ستاد ملی و ستاد استان است اما ساعت طرح زوج و فرد که ۸ الی ۱۳ است، به گونه‌ای تعریف شده که کارمندان هنگام رفت و آمد به محل کار خود اعمال قانون نشوند.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان در پایان از مسؤولان استانی خواست که به نقص کمربندی بزرگراه شهید عقارب پرست که محل تردد خودروهای سنگین و مکان بروز حوادث ناگوار رانندگی است، رسیدگی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار