کد خبر: ۸۷۲۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲ 08 July 2020

لزوم شناسنامه‌دار شدن باغ ویلاهای دزفول

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با تأکید بر لزوم شناسنامه‌دار شدن باغ ویلاهای این شهرستان، گفت: دستگاه‌های اجرایی شهرستان دزفول از ارائه خدمات به باغ ویلاها خودداری کنند.

احمد زارعی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان دزفول که در سالن همایش‌های فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان دزفول ظرفیت‌های متعدد گردشگری را دارد اما هیچ چشم‌انداز و برنامه علمی و بلندمدتی برای توسعه این ظرفیت‌ها وجود ندارد.

وی افزود: هر برنامه توسعه‌ای که حساب شده نباشد، تبعات منفی آن بیشتر است. بنابراین دزفول نیز در مسیر رشد قارچ گونه باغ ویلا قرار گرفته است که باید این موضوع تلخ را پذیرفت. لذا در این شرایط تنها راه مؤثر، ساماندهی و توجه به تدابیری است که به فرهنگ عمومی جامعه آسیب نرساند.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه متولی اصلی حفظ کابری اراضی جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: بر اساس قانون تمام دستگاه‌های اجرایی موظف به حفظ کاربری اراضی هستند اما برخی‌ها از ناهماهنگی در بین دستگاه‌های اجرایی شهرستان و جزیره‌ای عمل کردن آنها نهایت سوءاستفاده را می‌برند و جهاد کشاورزی در برخی موارد مانع ساخت‌وساز می‌شود اما برخی دستگاه‌ها به راحتی خدمات زیربنایی همچون آسفالت و اشتراکات آب و برق در اختیار باغ ویلاها قرار می‌دهند.

زارعی به وجود تناقض در بین بخشنامه‌ها، آئین‌نامه‌ها و برخی قوانین اشاره کرد و گفت: در بسیاری موارد به دلیل تناقض در قوانین دست قضات کوتاه است به گونه‌ای که از حدود یک هزار و ۸۰۰ پرونده مربوط به باغ ویلاهای غیرمجاز در دزفول، بیش از یک هزار و ۲۰۰ پرونده تبرئه شده‌اند که همین امر باعث نابودی منابع کشاورزی می‌شود و از سویی بالغ‌بر ۴۰۰ باغ ویلا نیز از طریق ماده ۱۰۰ مجوز فعالیت گرفته‌اند.

وی با اشاره به تشکیل سه هزار پرونده قضائی در خصوص باغ ویلاهای دزفول تاکنون، تأکید کرد: از سوی جهاد کشاورزی هیچ‌گونه مجوز ایجاد و ساخت باغ ویلا صادر نشده است و برای تمام باغ ویلاهای غیرمجاز پرونده تشکیل شد و در حال حاضر نیز ۴۰۰ پرونده آماده تحویل به دادگستری است. ضمن اینکه در ادامه برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز ۱۰۰ دستور قضائی نیز دریافت کرده‌ایم.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه ۶ هزار هکتار از باغات شهرستان تبدیل به باغ ویلا شده‌اند، یادآور شد: تا قبل از سال ۹۵ صرفاً بین ۶۰ تا ۷۰ پرونده در طول سال تشکیل می‌شد اما بعد از سال ۹۶ که قوانین دچار تغییراتی شدند خروجی پرونده‌های مربوط به تخلفات باغ ویلاها به بیش از ۵۰۰ مورد در سال رسید.

زارعی رفع ناهماهنگی و جزیره‌ای عمل نکردن دستگاه‌ها را یکی از راه‌های ساماندهی باغ ویلاها برشمرد و گفت: هماهنگی‌های لازم برای اجرای یک تخریب ۱۰ تا ۱۵ روز طول می‌کشد که از سویی کمبود امکانات و قلدر بودن مجرمان کار را برای ما سخت کرده است.

وی با بیان اینکه امکان تخریب تمام باغ ویلاها وجود ندارد، عنوان کرد: اگر هر دستگاهی مسئولیت خود را به درستی انجام دهد و کمیته‌ای برای ساماندهی و شناسنامه‌دار کردن باغ ویلاها تشکیل شود، اوضاع بهبود می‌یابد چرا که در جایی که از شناسنامه برخوردار باشد، خطای کمتری رخ می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول در پایان از همکاری‌های دادستانی و نیروی انتظامی برای اجرای احکام ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این شهرستان تقدیر کرد.

حدود سه هزار باغ ویلا در شهرستان دزفول وجود دارد که باعث ورود گردشگران از نقاط مختلف استان و کشور به این شهرستان می‌شود.

این باغ ویلاها با وجود رونق گردشگری به تهدیدی برای حوزه کشاورزی، آب‌های زیرزمینی و فرهنگ عمومی شهرستان دزفول تبدیل شده‌اند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار