رییس کل دادگستری ایلام،
رییس کل دادگستری ایلام مجازات‌های جایگزین حبس را سیاستی مطلوب در کاهش جمعیت کیفری عنوان کرد و گفت: در راستای کاهش آسیب‌ها استفاده از این مهم در دستور کار قضات دادگستری این استان قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۷۲۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵ 08 July 2020

 به گزارش تابناک ایلام، علی دهقانی در نشست ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت زندان ها در استان اظهار داشت: مجازات‌های جایگزین حبس که در سال‌های اخیر از سوی دستگاه قضا اجرایی شده، نقش موثری در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و استفاده بهینه از توان و ظرفیت زندانی‌ها برای خدمات رسانی به جامعه داشته است.

وی با اشاره به صدور قرار تامین مناسب و اعمال سیاست های مجازات جایگزین حبس به منظور پیشگیری از مجازات حبس افزود: با پیگیری های مستمر و تلاش جهادی مراجع قضایی در سال گذشته آمار استفاده از مجازات جایگزین حبس ۱۲۹ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش یافت و در سه ماهه اول سال جاری نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاهد رشد ۱۸۱ درصدی در این حوزه هستیم.

رییس کل دادگستری ایلام با تاکید بر نظارت مستمر مراجع قضایی، مسئولین زندان ها و بررسی وضعیت زندانیان یادآور شد: استفاده محاکم قضایی از تاسیسات حقوقی، رسیدگی خارج از نوبت به مواردی چون جزای نقدی بدل از حبس، عدم ارجاع متهمین فاقد پیشینه کیفری به زندان و اعمال مجازات جایگزین حبس برای متهمین زن و افراد زیر ۱۸ سال، در کاهش جمعیت کیفری بسیار موثر است و می بایست در دستور کار قرار گیرد.

دهقانی اضافه کرد: در استفاده از تاسیسات قضایی چون آزادی مشروط، الزاماً نظر رئیس زندان در خصوص نحوه رفتار زندانی، حسن خلق و رعایت قوانین زندان، اخذ گردد.

وی ضمن تاکید بر برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز برای قضات در راستای اجرای هر چه بیش تر مجازات های جایگزین حبس گفت: مقدمات دادرسی الکترونیک با هدف کاهش هزینه ها در اعزام و بدرقه زندانیان، ارتقاء ضریب امنیتی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، فراهم شده است.

مجید احسانی مدیرکل زندان های استان ایلام نیز در این نشست به شناسایی زندانیان واجد شرایط آزادی مشروط، تخفیف و تعلیق مجازات اشاره کرد و گفت: دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری به صورت اولویت کاری مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته و زمینه استقرار قاضی اجرای احکام در حوزه اداری زندان ها به منظور تسریع در رسیدگی به پرونده های قضایی زندانیان مهیا شده است./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار