بخشی از آنچه در مجلس ۱۵تیر ماه گذشت؛
دهمین جلسه علنی پارلمان یازدهم، میزبان وزیر امور خارجه و سرپرست وزارت صمت بود که با حاشیه‌هایی همراه بود.
کد خبر: ۸۷۱۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲ 05 July 2020

ظریف در صحن علنی مجلس یازدهم

به گزارش تابناک سمنان: مجلس شورای اسلامی در دهمین جلسه علنی‌ خود از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت دعوت کرد تا به نمایندگان مجلس گزارش ارائه دهند.

ظریف در اظهاراتش به لزوم شناخت دقیق شرایط و روابط بین الملل تأکید کرد و اشتباه در تشخیص تغییر‌ شرایط گذار بین المللی را عامل مشکلات اساسی و حتی تغییر حکومت‌ها دانست. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: امروز شرایط گذار دو مشخصه مهم «شدن مداوم» یا «سیالیت» همه جانبه ائتلاف‌های کوتاه مدت و فرصت طلبانه، تحول در مفاهیم و همچنین «جابه‌جایی مراکز و کانون‌های قدرت در روابط بین‌المللی» است.

ظریف در ادامه با اشاره به تحرکات ایالات متحده آمریکا در امنیتی کردن دنیا برای حفظ قدرتش بیان کرد: آمریکا کرونا را هم امنیتی کرده است؛ یعنی با چین برخوردی می‌کند که انگار ویروس کرونا تحولی امنیتی است. گرچه برخی تئوری‌ها در مورد امنیتی بودن کرونا از هر دو طرف وجود دارد، اما آمریکا به دلیل دیگری این را امنیتی‌سازی می‌کند که بتواند خود را حفظ کند.

وزیر امور خارجه از تلاش آمریکا برای فشار بر ایران گفت

وزیر امور خارجه در گزارشش درباره تلاش‌های آمریکایی‌ها در جهت ایجاد اجماع علیه ایران صحبت و نمونه‌هایی از آن را یادآوری کرد؛ برگزاری ۴ جلسه ویژه شورای امنیت با فشار آمریکا از دی ماه ۹۶ تا هفته پیش، نشست‌هایی با موضوع اغتشاش‌های داخل کشور و ... از نمونه‌های ظریف بودند. او گفت که «در تمام این حرکت‌ها به لطف خدا آمریکا منزوی بوده است و در جلسه‌ای که برای اغتشاشات برگزار کردند، همه اعضای شورای امنیت در مورد برجام گفتند.» همچنین ادامه داد که «در جلسه هفته گذشته، ایالات متحده باز هم برای امنیتی‌سازی ایران تلاش کرد و همه اعضای شورای امنیت هم بر اهمیت برجام و غلط بودن سیاست‌های آمریکا اصرار کردند.»

ریاست دستگاه دیپلماسی کشور با تأکید بر اینکه سیاست خارجی، حوزه دعوای جناحی و گروهی نیست، گفت: سیاست خارجی در قانون اساسی، حوزه اختیار‌های مقام معظم رهبری است و سیاست‌های کلی نظام را ایشان تعیین می‌کنند. ظریف به مسئله توافق ۲۵ ساله و پر سروصدای ایران وچین اشاره و هر گونه مخفی کاری را هم رد کرد. وزیر امور خارجه گفت که از زمانی که آقای شی با رهبر انقلاب دیدار کرده‌اند، نسبت به این موضوع مسائلی مطرح شد و تاکنون همه امور به طور شفاف برای جامعه بیان شده است.

او به دیپلماسی اقتصادی هم پرداخت؛ ظریف در بخشی از توضیح‌هایش گفت که خروج جمهوری اسلامی از تمامی کریدور‌های ارتباطی منطقه مانند جاده ابریشم ناگوار بود که ما اهدافی مانند کریدور شمال- جنوب- شرق- غرب و راه آهن شلمچه بصره را دنبال کردیم و همه این اقدامات به دلیل حفظ هاب ارتباطی ایران و منطقه است.

وزیر از حاج قاسم گفت

صحن امروز مجلس مانند هوای تابستانی، گرمایی تند و تیز هم داشت؛ علاوه بر صدای ظریف، صدای اعتراض‌های واکنش‌های نمایندگان از تریبون به گوش می‌رسید. وزیر امور خارجه در قسمتی از صحبت‌های خود، به روابط و هماهنگی امور کاری خود با شهید سپهبد سلیمانی اشاره کرد و گفت: شهید سلیمانی و بنده هر هفته با هم جلسه داشتیم، هماهنگ کردیم و در صحبت‌های منطقه‌ای هرچه کردیم با هماهنگی یکدیگر بود. آن‌هایی که شهید سلیمانی را می‌شناسند و با او دمخور بودند و با سید حسن نصرالله دمخور هستند و با مقاومت عراق و لبنان و فلسطین دمخورند، آن‌ها می‌دانند و نه شما! آن‌ها می‌دانند که روابط ما چگونه بود.

روی ناخوش وکلای میزبان به میهمان دیپلمات کشور/ از برجامی که پیکرش هنوز نفس می‌کشد تا معادنی که کشف می‌شوند

دروغگو! برخی نمایندگان خطاب به ظریف گفتند

در این هنگام یکی از نمایندگان با صدای بلند واکنش نشان داد و خطاب به قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که «وزیر خارجه به نمایندگان توهین می‌کند! می‌گوید که شما نمی‌فهمید!» ظریف هم در پاسخ بیان کرد که «شما نماینده ملت هستید و ملت ما فهیم است. شما هم به عنوان نماینده ملت، چنین هستید. من در برابر نمایندگان ملت با کمال خضوع حضور پیدا می‌کنم و حرف‌ها و توهین‌ها را به جان می‌خرم.»

امروز، حضور وزیر امور خارجه  در صحن پارلمان با تنش روبه‌رو بود. برخی نمایندگان او را دروغگو نامیدند و اجازه ادامه صحبت به او نمی‌دادند. تا جایی که ظریف قصد ترک جلسه را داشت. او در ادامه اظهاراتش در واکنش به اعتراض نمایندگان گفت: شما به من ذلیل گفتید، در صورتی که مقام معظم رهبری به من شجاع گفته بود، به من دروغگو گفتید، در صورتی که مقام معظم رهبری صادق گفته بود. اما من وظیفه دارم از شما به عنوان نمایندگان مردم بزرگ ایران بشنوم، به گوش جان بشنوم و از شما و انتقاد‌های تند تشکر می‌کنم و حتی از تندی‌های شما تشکر‌می کنم.

آمریکا لیبرال و اصلاح طلب و اصولگرا نمی‌شناسد

ظریف بیان کرد که بدانید همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و با هم هستیم. آمریکا و رژیم صهیونیستی، لیبرال، اصلاح‌طلب، اصولگرا، انقلابی و غیر انقلابی نمی‌شناسند. رژیم صهیونیستی با کل ایران و با تمامیت ارضی کشور مخالف است. او ادامه داد که اقتصاد را باید همه با هم پیش ببریم و بخش خصوصی به عنوان قسمت عمده اقتصاد ما، در همه این حرکت‌های موتور محرکه است.

برجام و دیپلماسی اقتصادی مهمترین موضوع‌های منتقدان

بخشی از مهم‌ترین محتوای واکنش‌ها و اظهار‌های نمایندگان مجلس جدید به وزیر امور خارجه درباره فشار‌های آمریکا به ایران، سهم پایین جمهوری اسلامی در صادرات به همسایگان، ضعف دیپلماسی اقتصادی و نقش آفرین نبودن بخش خصوصی بود. برخی به ظریف گفتند که «تحولات بین المللی پسا غرب را در عمل باور ندارد پس از شهادت حاج قاسم شما به غرب پیام ذلت داده است.»

به گفته احمد راستینه هفشجانی، «برجام سبب از کار افتادن چرخ‌های اقتصادی شده است.» او بیان کرد که هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا با شروط برجامی محدود شده است، به طوری که وقتی شورای حکام قطعنامه‌ای صادر می‌کند، شاهد افزایش بی رویه نرخ ارز هستیم.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت: آمریکا در سال‌های اخیر در مسیر دشمنی با ملت ما بی محابا حرکت کرده است و نه فقط از تعهداتش در برجام خارج شده، بلکه به گفته خودشان سنگین‌ترین نظام تحریمی ممکن را برای یک کشور در مورد ملت ما به عنوان یک حرکت تروریستی اقتصادی رقم زدند.

او افزود: متأسفانه هنوز کسانی در داخل فکر می‌کنند باب گفت‌وگو با مسئولان آمریکا باز است و اگر تحریم‌ها را بازگردانند (لغو کنند)، آماده مذاکره مجدد هستیم. این به معنای عدم درک واقعیت‌های سیاسی است.

ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان در دوره جدید و آخرین سال مجلس دهم، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری پشت تریبون علاوه بر انتقادهایش، ضمن تشکر از زحمات ظریف و دستگاه دیپلماسی خطاب به وزیر امور خارجه اظهار کرد: ریل‌گذاری و هدف‌گذاری در خصوص سیاست خارجی در دوران شما از ابتدا غلط بود و مسیر را کج ریل‌گذاری کردید و به سمتی حرکتی کردید که اهداف ملت محقق نشد.

روی ناخوش وکلای میزبان به میهمان دیپلمات کشور/ از برجامی که پیکرش هنوز نفس می‌کشد تا معادنی که کشف می‌شوند

سرپرست وزارت صمت گزارش داد/ تلاش وزارتخانه برای کنترل تورم در برخی کالاها

پس از ظریف، نوبت به مدرس خیابانی، سرپرست وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت رسید. او که با برکناری رضا رحمانی، وزیر سابق به این جایگاه منصوب شده است، در ابتدای گزارش خود گفت: وزارت صمت حدوداً ۴۰ تا ۴۵ درصد سهم تولید ناخالص داخلی، بیش از ۳۳ درصد سهم اشتغال و ۷۵ درصد سهم صادرات غیرنفتی را در بر می‌گیرد.

او درباره ذخایر معدنی کشور آمار داد: ۵۳ میلیارد تن ذخایر معدنی کشف شده وجود دارد که در حال حاضر با حدود ۱۱ هزار معدن پروانه بهره برداری، سالانه حدود ۵۰۰ میلیون تن برداشت داریم.

مدرس خیابانی از وجود بیش از ۳۳ هزار کارت بازرگانی در کشور خبر داد و بیان کرد: سال ۹۸ صادرکنندگان کشور که بخش عمده آنها از تولیدکنندگان هستند، رکورد وزنه صادرات را با ۴۱.۳ میلیارد دلار حجم به صد کشور دنیا با شدیدترین تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی زدند.

سرپرست وزارتخانه صمت در بخش پایانی گزارشش با بیان اینکه کالا‌های اساسی مردم را در هر شرایطی تأمین می‌کنند، اظهار کرد:تلاش داریم نرخ تورم اقلام مرتبط با کالا‌های ارز ترجیحی کنترل شود.

مدرس خیابانی به جهش تولید هم پرداخت؛ او گفت که از ۴ مسیر مشخص مانند استفاده از ظرفیت‌های خالی است. او خبر داد: راه اندازی یک هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و ۷۰۰ واحد صنعتی خارج از شهرک‌ها یکی از این اقداماتی بود که ۲۱۱ واحد صنعتی تعطیل در ۳ ماهه نخست سال جاری را به چرخه فعالیت وارد کرد.

سرپرست وزارتخانه تصریح کرد: در بخش معادن از ۴ هزار و ۴۰۰ معدن غیرفعال، راه اندازی یک هزار و ۲۰ واحد معدن در دستورکار قرار گرفت. به دنبال آن هستیم که پهنه اکتشافی و پهنه معدنی را آزاد کنیم، و تلاش می‌کنیم مجوز‌های کاغذی را که در دست مردم تحت عنوان گواهی کشف و گواهی بهره برداری قرار دارد، از طریق مزایده واگذار کنیم.

مانند برخی انتقاد‌ها به عملکرد دستگاه دیپلماسی درباره ضعف‌های بخش خصوصی و صادرات، نمایندگان خطاب به سرپرست وزارتخانه صمت هم اظهار نظر‌هایی را اعلام کردند. مرتضی محمودوند نماینده خرم آباد بیان کرد: ورود وزارت امور خارجه به حوزه تجارت، اقتصاد و صادرات سمی مهلک است، چرا که حوزه دیپلماسی هیچ ارتباطی با آن‌ها ندارد و ورودشان به این حوزه تنها به ایجاد بروکراسی اداری دامن می‌زند.

روی ناخوش وکلای میزبان به میهمان دیپلمات کشور/ از برجامی که پیکرش هنوز نفس می‌کشد تا معادنی که کشف می‌شوند

خط قرمز افزایش قیمت کجاست؟/  آقای رئیس جمهور! دلیل عزل رحمانی را بگویید

از سوی دیگر، برخی به موضوع تکراری و شاید همیشگی نبود کنترل و نظارت بر روی قیمت‌ها تأکید کردند. مصطفی طاهری، نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه هیچ کنترل و نظارتی بر قیمت‌ها وجود ندارد، به نظر می‌رسد مسئولان باید عنوان کنند خط قرمز افزایش قیمت کجاست؟ زیرا یک کالا با چندین قیمت ارائه می‌شود؛ حتی برای کالا‌هایی که صددرصد تولید داخل هستند، بدون هیچ دلیلی اقدام افزایش قیمت می‌کنند.

انتقاد از عملکرد معاونت حمایت از مصرف‌کنندگان وزارت صمت، خام فروشی در حوزه معادن، توجه به اقتصاد دانش بنیان هم یکی دیگر از انتقاد‌ها و نظر‌ها بود. در میان اظهارها، سید غنی نظری خانقاه، نماینده خلخال و کوثر، بحث را به سمت رئیس جمهور کشید و خطاب به او بیان کرد: اگر معیشت مردم مهم است، چرا دلیل عزل رضا رحمانی را بیان نمی‌کنید؟ و چرا پس از او هنوز وزیر صمت معرفی نشده است؟ این مسئله در حلی بیان شد که علی اکبر کریمی نماینده اراک و کمیجان در تذکری شفاهی، از تأخیر دولت در معرفی وزیر صمت گلایه کرد.

در پایان برنامه گزارش‌دهی صحن مجلس شورای اسلامی، مدرس خیابانی پشت تریبون آمد و ضمن پاسخگویی به برخی مسائل مطرح شده، گفت: از نیمه دوم سال گذشته اقتصاد کشور از نفت جدا شده و معدن بهترین جایگزین آن بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار