نباید به بهانه سرمایه گذاری غیر واقعی در روستاها مجوزهای بی ضابطه برای تغییر کاربری داده شود و حفظ اراضی کشاورزی در روستاها برای توسعه اشتغال باید در اولویت وظایف دهیاران قرار گیرد.
کد خبر: ۸۷۱۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲ 05 July 2020

استاندار مازندران گفت : توجه صرف به استقرار زیرساخت‌ها در روستاها باعث شده تا رفاه اجتماعی در این مناطق به فراموشی سپرده شود.

 ایرنا ، احمد حسین زادگان روز یکشنبه در آیین تجلیل از دهیاران برتر استان در ساری افزود : امروز اکثر روستاهای مازندران همانند سایر مناطق روستایی کشور از دارای زیرساخت های اصلی مانند آب ، برق و گاز، تلفن و حتی ارتباط بر بستر اینترنت هستند ، ولی این زیرساخت ها نتوانست رفاه اجتماعی و نشاط را در این مناطق به همراه داشته باشد.
وی توضیح داد : اگرچه در شرایط فعلی نیز بیشترین تقاضای روستایی از مسوولان ایجاد زیرساخت های سخت افزاری همانند راه ، آب و سایر خدمات است، ولی همچنان ایجاد نشاط اجتماعی و رفاه اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته است.
نماینده عالی دولت در مازندران اظهار داشت : باید در کنار ایجاد زیرساخت ها به رفاه اجتماعی و نشاط و شادابی در این مناطق نیز توجه کرد و رویکرد جدید دولت برای افزایش سطح اشتغال در روستاها نیز در راستای فراهم کردن رفاه اجتماعی است.
حسین زادگان اضافه کرد : تشکیل دهیاری در روستاها که مورد وثوق و اعتماد است ، حلقه واصل بین دولت و روستاییان نیز محسوب می شود و دهیاران می توانند در راستای رفاه اجتماعی و اعتماد سازی در این مناطق گام بردارند.
وی با اشاره به تصویب تسهیلات ارزان قیمت برای اشتغال روستاییان از سوی دولت ، گفت : دهیاران می توانند با بهره گیری از زیرساخت های موجود اعم از سخت افزاری و نرم افزاری ( اینترنت ) زمینه اشتغال جوانان روستایی را فراهم کنند و تحقق این برنامه باعث کاهش مهاجرت جوانان روستایی به شهرها خواهد شد.
رییس شورای اداری مازندران افزود : امروز در روستاهای استان از لحاظ تولید محصولات کشاورزی و صنایع دستی وضعیت خوبی حاکم است و باید بستری ایجاد شود تا بتوان این تولیدات را برای افزایش درآمدزایی روستاییان به بازار خرید انتقال داد و با زیرساخت های اینترنتی موجود ، روستاییان می توانند از این بستر محصولات تولیدی خود را معرفی و به بازار فروش برسانند.
حسین زادگان افزود : تجربه کرونایی نشان داده که با فراهم کردن زمینه مشارکت اجتماعی روستاییان ، می توان بسیاری از مشکلات این مناطق را با کمک مردم رفع کرد و این رویه که در دوران کرونایی دنبال شده و نتیجه بخش نیز بود، باید از سوی دهیاران پیگیری و عملیاتی شود.
وی با اشاره به این که وقت دهیاران در روستا بیشتر صرف تامین زیرساخت ها می شود ، گفت : در کنار تامین زیرساخت ها در روستاهای استان ، باید گام موثری برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی روستاییان نیز برداشته شود.
استاندار مازندران افزود : اتحادیه دهیاران در استان می تواند در زمینه ایجاد اشتغال در روستاها کمک کار مدیریت روستاها باشند و با مشارکت دهیاری ها بستر برای سرمایه گذاری در حوزه اشتغال را فراهم کند.
وی ادامه داد : دولت برای اشتغال در روستاها علاوه بر پرداخت تسهیلات مناسب برای این بخش ، زیرساخت های مورد نیاز را تامین می کند تا این سرمایه گذاری ها به نتیجه برسد و ایجاد اشتغال در روستا ضمن افزایش رضایت مندی و کاهش مهاجرت و خالی شدن روستاها ، برخی گره های فرهنگی و اجتماعی را نیز باز خواهد کرد.
حسین زادگان بهره گیری از توان تشکل های مردم نهاد را در حوزه های فرهنگی و اجتماعی در روستاها موثر دانست و از دهیاران خواست تا بستر را برای فعالیت تشکل ها در روستاها فراهم کنند.
نماینده عالی دولت در مازندران توجه به محیط زیست را از دیگر وظایف دهیاران در استان برشمرد و بر جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در روستاها تاکید کرد.

وی اظهار داشت : نباید به بهانه سرمایه گذاری غیر واقعی در روستاها مجوزهای بی ضابطه برای تغییر کاربری داده شود و حفظ اراضی کشاورزی در روستاها برای توسعه اشتغال باید در اولویت وظایف دهیاران قرار گیرد.
حسین زادگان توجه به زیباسازی و حفظ بافت با ارزش در روستاها را از دیگر وظایف دهیاران بر شمرد و بر حفظ بافت با ارزش در روستاها تاکید کرد و اظهار داشت : باید از هر گونه دست یازی نسبت به بافت با ارزش روستاها جلوگیری شود.
استان مازندران حدود سه هزار روستا دارد که ۴۳ درصد از جمعیت سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفری این خطه شمال کشور در این مناطق سکونت دارند. ۲ هزار و ۳۷۰ روستای مازندران هم دهیار دارد.

در پایان این نشست از ۱۳ دهیار برتر استان مازندران تجلیل شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار