کد خبر: ۸۷۱۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹ 05 July 2020
 
تابناک گیلان/ از ۴۸ ساعت گذشته تاکنون، ادعا‌های مختلف و متناقضی از سوی رسانه‌ها و مقامات غربی در مورد حادثه در سایت هسته‌ای نطنز مطرح شده که در یکی از این ادعا‌ها، آیدی کوهن، روزنامه نگار مطرح اسرائیلی که دیدگاه افراطی ضد ایرانی دارد، عنوان کرد که اسراییل نطنز را بمباران کرد.
 
 

از ادعای اسرائیل تا تایید موضع ایران از سوی آژانس

بین الملل تابناک: از ۴۸ ساعت گذشته تاکنون، ادعا‌های مختلف و متناقضی از سوی رسانه‌ها و مقامات غربی در مورد حادثه در سایت هسته‌ای نطنز مطرح شده که در یکی از این ادعا‌ها، آیدی کوهن، روزنامه نگار مطرح اسرائیلی که دیدگاه افراطی ضد ایرانی دارد، عنوان کرد که اسراییل نطنز را بمباران کرد. با این حال، این ادعا آنچنان غیر قابل پذیرش بود که مورد توجه قرار نگرفت.

علت حادثه در نطنز مشخص شده است

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی عصر روز گذشته اعلام کرد: بررسی‌های فنی و امنیتی انجام شده از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید مصطفی احمدی‌روشن در نطنز را که بامداد پنجشنبه ۱۲ تیر ماه به وقوع پیوست، دقیق مشخص کرده است.

او با اشاره به حضور و فعالیت کارشناسان بخش‌های مختلف مسئول ارزیابی و رسیدگی به حادثه در سایت نطنز که از اولین ساعات وقوع این رخداد انجام شد، خاطرنشان کرد: فرضیه‌های مختلف در مورد علت این رخداد با بررسی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجاد شده، علت اصلی حادثه مشخص شده است.

خسروی افزود: به دلیل برخی ملاحظات امنیتی، علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

او در پایان با تاکید بر محدود بودن خسارت وارد شده به سوله در حال تکمیل در مجتمع هسته‌ای نطنز اضافه کرد: در محل وقوع حادثه هیچ‌گونه مواد هسته‌ای وجود نداشته و موضوع نشت مواد رادیواکتیو در وقوع این رخداد کاملا منتفی است.

تایید موضع ایران از سوی آژانس

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه بیانیه‌ای درباره حادثه روز گذشته در سایت هسته‌ای نطنز منتشر کرد که در آن آمده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوایل روز پنجشنبه از طریق ایران از یک آتش سوزی در ساختمانی در مجتمع غنی‌سازی اورانیوم نطنز با خبر شد.

این بیانیه در ادامه افزود: ایران همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را آگاه ساخت که این آتش سوزی به سرعت خاموش شده و در این ساختمان هیچ مواد هسته‌ای یا رادیواکتیوی وجود نداشته است. ایران گفت که علت این حادثه مشخص نیست و افزود که هیچ خسارت جانی یا آلودگی رادیواکتیوی به بار نیامده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه خود همچنین تاکید کرد، سایت هسته‌ای نطنز تحت پادمان‌های این آژانس، اعم از راستی‌آزمایی‌های پادمانی و راستی‌آزمایی و نظارت مربوط به برجام قرار دارد.

این بیانیه اضافه کرد: آژانس تایید می‌کند که در زمان حادثه هیچ یک از بازرسان پادمانی آژانس در آنجا حاضر نبوده‌اند و محل وقوع حادثه حاوی مواد هسته‌ای نیست. آژانس با مقام‌های مربوطه در ایران در ارتباط بوده تا اطمینان حاصل کند که این حادثه، تاثیری بر فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمانی آن ـ که انتظار می‌رود همچون گذشته ادامه یابد ـ نداشته است. بازرسان آژانس مرتب در نطنز حضور می‌یابند.

نورمن همچنین در ادامه این خبر که در حساب رسمی خود در توییتر منتشر کرد، گفت باخبر شده که بازرسان آژانس روز شنبه در سایت هسته‌ای نطنز حضور خواهند یافت.

لازم به ذکر است؛ مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز بامداد پنجشنبه (۱۲ تیرماه) دچار حادثه شد. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در این باره گفته است که این حادثه در یکی از سوله‌ها رخ داده که در فضای باز و فاقد مواد هسته‌ای بود که در واقع آلودگی هم ندارد. این سایت غیر فعال بوده و مواد رادیواکتیو در اینجا نبوده و از نظر نیروی انسانی هم کسی حضور نداشته و تلفاتی نداشتیم. البته خسارات مالی و مادی داریم که در حال ارزیابی هستیم.

در شرایطی که مقام‌های کشورمان هیچ احتمالی از حادثه تا حمله یا خرابکاری در تاسیسات نطنز را رد نکرده‌اند به نظر می‌رسد که ایجاد اختلال در روند توسعه برنامه هسته‌ای ایران به‌خصوص پس از برداشته شدن گام پنجم به اولویت اسراییل و ایالات‌متحده تبدیل شده است. بسیاری از کارشناسان در ۴۸ ساعت گذشته از انتشار خبر مربوط به حادثه در تاسیسات نطنز هشدار دادند که اگر وجود خرابکاری در این ماجرا تایید شود بی‌شک ایران واکنش مقتضی را نشان خواهد داد. در حالی که ایران به تمام تعهدات برجامی خود تا یک سال پس از خروج ایالات‌متحده و انفعال اروپایی‌ها پایبند بوده است، مجموع حوادثی که در شش ماه اخیر پیرامون برنامه هسته‌ای ایران شکل گرفته در حال لبریز کردن کاسه صبر تهران است.

فشار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر ایران با استناد به اسناد جاسوسی اسراییل و صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام در شرایطی با هدف سوق دادن ایران به سمت تصمیمی سخت و شاید هم ضد برجامی صورت می‌گیرد که تحریم‌های تسلیحاتی ایران طبق برجام اواخر مهر ماه برداشته خواهند شد و اگر ایران تا سه ماه دیگر دست به اقدامات جبرانی در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای نزند، بازماندگان در این توافق، چاره‌ای جز لغو تحریم‌ها نخواهند داشت. با این همه در صورت اثبات حمله به تاسیسات نطنز باید منتظر برگه‌های جدیدی در پرونده هسته‌ای ایران باشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار