کد خبر: ۸۷۰۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵ 02 July 2020

تابناک/مدیرمسئول مجله نانوساختار در شیمی اعلام کرد: مجله نانوساختار در شیمی برترین نشریه ایرانی در ISI است.

امید مرادی در گفتگو با حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: نام مجله ما «ژورنال آو نانواسترچینگ کمستری» است که ترجمه فارسی آن «مجله نانوساختار در شیمی» می شود. این مجله سال ۲۰۱۰ در دانشگاه آزاد اسلامی شروع به فعالیت کرد. در سال ۲۰۱۲ میلادی مقالات مجله توسط اشپرینگر به عنوان یک ناشر بین‌المللی، به چاپ رسید و در سال ۲۰۱۶ م موفق شدیم به عنوان اولین مجله نانوی ایران وارد سایت ISI به عنوان ISI List شویم. 

وی افزود: همچنین در سال ۱۳۹۴ هم موفق شدیم جزء مجلات وزارت علوم قرار بگیریم که از آن سال در پایگاه این وزارتخانه به عنوان یکی از مجلات معتبر وزارت علوم با رتبه گرید A در حال فعالیت هستیم. مجله ما امسال موفق شد برای اولین بار اولین ضریب اثربخشی یا impact factor را از سایت تامسون رویترز یا همان مؤسسه ISI دریافت کند که به لطف خدا آمار رسمی که اعلام شده، عدد اثربخشی مجله ۴,۰۷۷ است. 

مدیر مسئول مجله نانوساختار در شیمی بیان کرد: یکی از معیارهای طبقه‌بندی نشریه‌های علمی همین ضریب اثربخشی آنها است که در دنیا هر چقدر این ضریب اثربخشی بیشتر باشد، آن ژورنال اعتبار علمی بالاتری دارد. ایمپکت(ضریب اثربخشی) در نوع خودش یکی از بهترین ایمپکت‌ها در حوزه فناوری نانو به خصوص در حوزه نانوشیمی است.

مرادی ادامه داد: یکی از اهداف مهمی که در خصوص این مجله داشتیم این بود که منویات مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی علم و پژوهش را مد نظر داشته باشیم. حضرت آقا دو نکته را در آن سیاست‌های کلی پژوهش فرموده بودند. نکته اول این بود که کاری انجام دهید که دانشمندان کشورهای دیگر با شما مشغول به همکاری شوند و دوم اینکه فرمودند کاری کنید تا محققان دانشگاه‌های دیگر بیایند و مقالات خود را در این کشور به چاپ برسانند.

وی افزود: الحمدلله در این مسیر بیش از ۷۰ درصد اعضای هیئت تحریریه ما از کشورهای مختلف هستند که بیشترین تعداد از دانشگاه‌های آمریکا هستند، این افراد بسیار سرشناس علمی و دارای پابلیکیشن‌ها و مقالات بسیار معتبر هستند. همچنین محققانی از کشورهای برزیل، مکزیک، فرانسه، انگلستان، استرالیا، مالزی، به عنوان عضو هیئت تحریریه یا به عنوان داور با مجله همکاری علمی پژوهشی دارند.

مدیرمسئول نشریه نانو ساختار در شیمی بیان کرد: نکته بعدی حضرت آقا در صحبت‌هایشان در ابلاغیه سیاست‌های کلی نظام در خصوص پژوهش فرموده بودند این بود که دانشمندان کشورهای دیگر مقالاتشان را در کشور ما چاپ کنند. البته فناوری نانو هم جزء مواردی بوده که حضرت آقا همیشه در سخنرانی‌های خود مورد تأکید قرار می‌دادند و می گفتند که علم نانو را در کنار علم سلول‌های بنیادین و سایر علوم پیشرفته مد نظرشان بود. اکنون افرادی از کشورهای مختلف مقالاتشان را به مجله ارسال می کنند. این مقالات بررسی می شود و بعد از تایید اعضای هیئت تحریریه چاپ می شود.

مرادی ادامه داد: تقریباً چیزی بین ۶۷ تا ۷۰ درصد مقالات خارجی هستند که این موضوع نشان‌دهنده این است که این مجله دارای جایگاه علمی خاصی است که دانشمندانی از آلمان، فرانسه، چین، ژاپن، علاقه مند به چاپ مقاله در آن هستند. این موضوع یک افتخار برای کشور و دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی گفت: مجله نانوساختار اولین مجله نانوی ایران است که موفق به کسب ضریب اثربخشی در حوزه فناوری نانو شده است. بعد از اینکه لیست مجلات مشخص می شود، ISI ژورنال‌های کشورهای مختلف را طبقه‌بندی می‌کند. مجله ما در آن لیست موفق شد به عنوان بالاترین مجله ایران قلمداد شود. در این لیست دیگر فقط حوزه نانو مطرح نیست بلکه همه حوزه های مختلف نظیر پزشکی، داروسازی و سایر حوزه‌های علوم را شامل می شود. اکنون ۴۰ مجله در ایران داریم که در پایگاه ISI دارای impact یا ضریب اثربخشی هستند که مجله ما در رتبه اول ایران قرار گرفته است. این امر لطف خدا و همکاری دوستان و مسئولان سازمان مرکزی و همچنین توجه ریاست محترم دانشگاه دکتر طهرانچی در خصوص این نشریات بود که با حمایت و نظر مثبت دوستان باعث شد ما این قدم‌ها را برداریم و توانستیم در سطح ملی و بین‌المللی حرفی را برای عرضه داشته باشیم.

وی ادامه داد: اکنون حدود ۴۲ نفر هستند که در حدود ۷۰ درصد آنها خارجی هستند و مابقی دوستان از دانشگاه‌های گیلان، امیرکبیر، صنعتی شریف و زابل و اساتیدی از دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، واحد شهر قدس حضور دارند.

مدیرمسئول نشریه نانو ساختار در شیمی درباره سختگیری در انتخاب موضوعات تصریح کرد: مجله ما در حوزه فناوری نانو و حوزه شیمی است. فناوری نانو یک علم بین‌رشته‌ای محسوب می‌شود و ما حوزه‌های مرتبط با شیمی زیاد داریم. ولی بعضی از کارها ممکن است ارتباط کمتری با موضوع مجله داشته باشد. پس در مرحله اول موضوعات تخصصی مرتبط با مجله را باید در نظر بگیریم. اگر غیر از این هم چاپ کنیم، کار غیرایده‌آلی محسوب می‌شود چون ما باید در حوزه تخصصی خودمان کار کنیم.

مرادی گفت: در چاپ مقالات استانداردهای ناشر، قوانین و بخشنامه‌های بین‌المللی، آیین‌نامه‌های که وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی باید اعمال شود. بعد از اینکه این پروسه طی شد مقالات به حداقل سه داور بین‌المللی ارسال می‌شود. باید این نکته را ذکر کنم که بالغ بر ۹۰ تا ۹۵ درصد داوران ما از اساتید بین‌المللی خارج از کشور هستند و البته از اساتید داخلی هم با توجه به تخصص آنها و جواب دادن‌شان استفاده می شود.

وی اضافه کرد: نکته دیگری که برای مجله در نظر گرفته‌ایم این است که داوران حداقل H-ایندکسی(ضریب ارجاعات) ۱۰ داشته باشند. افرادی با ما کار می کنند که حتی ضریب ارجاعات ۵۰، ۶۰ و ۷۰ هستند. اینها افراد اینترنشنال هستند و با ما همکاری دارند و ما هم از وجود این دوستان در کمک گرفتن در این تبادل بین‌المللی استفاده می‌کنیم.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار