مدیرکل انتقال خون فارس اعلام کرد: ذخایر خون های اهدا شده در این استان به‌ شدت کاهش یافته است و نیاز مبرم به تمام گروه‌های خونی وجود دارد.
کد خبر: ۸۷۰۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴ 02 July 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:مسعود ترابی عنوان کرد: فارس به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان خون و مهم‌ترین قطب پزشکی جنوب کشور اهمیتی ویژه دارد؛ بیشتر خدمات درمانی در بیمارستان‌های استان وابسته به خون و فرآورده‌های آن است و این بدان معناست که اداره کل انتقال خون فارس با حجم عظیم تقاضا برای ارائه خدمات درمانی مواجه است.

وی افزود: روزانه عمل‌های جراحی متعدد پیوند کبد، پیوند کلیه و عمل جراحی قلب در بیمارستان‌های شیراز صورت می‌گیرد؛ همچنین بیشترین تعداد بیماران تالاسمی کشور در استان فارس زندگی می‌کنند که در هفته به سه بار تزریق نیاز دارند.

مدیر کل سازمان انتقال خون فارس گفت: در حال حاضر به همه گروه‌های خونی به ویژه‌ گروه‌های خونی A و O نیاز است.

وی اظهار داشت: مراکز انتقال خون با شیوع بیماری کرونا پیرو دستورالعمل‌های جلوگیری از شیوع ویروس، همه تدابیر بهداشتی لازم را اعمال می‌کنند.

ترابی در همین زمینه ادامه داد: فرایند انتقال خون از بدو شیوع بیماری کرونا براساس فرآیندهای پیشگیرانه همچون تب‌سنجی با دستگاه‌های لیزری و اهدای ماسک صورت می‌گیرد؛ همچنین اهداکنندگان بدون هیچ‌گونه تجمع و معطلی و در اسرع وقت می‌توانند خون اهدا کنند.

ترابی با بیان اینکه اهداکنندگان پیش از اهدای خون به دقت معاینه می‌شوند، اظهار کرد: همه فاکتورهای خطر احتمالی که ممکن است در فرد اهداکننده وجود داشته باشد، بررسی می‌شود؛ در عین حال به اهداکننده نیز تذکر داده می‌شود در صورت بروز هر نوع علائم بیماری پس از اهدا، موارد را حتما به سازمان انتقال خون اعلام کند تا خون فرد از چرخه مصرف خارج شود.

وی با بیان اینکه امکان ذخیره‌سازی خون وجود ندارد، گفت: هر کیسه خون را تا یک ماه و هر کیسه پلاکت را تنها تا ۳ روز می‌توان نگهداری کرد و نیاز به خون و فرآورده‌های آن هرگز برطرف نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اهداکنندگان باید کارت ملی به همراه داشته باشند، افزود: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۵ سال است.

مدیرکل انتقال خون فارس گفت: پایگاه مرکزی قصردشت شیراز واقع در آسیاب قوامی، همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ و ۳۰ دقیقه به صورت یک سره، پایگاه نمازی جنب درمانگاه امام رضا (ع) از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ و ۳۰ دقیقه به صورت یک سره و پایگاه ولیعصر (عج) فلکه ولیعصر، پارک ولیعصر صبح‌ها از ساعت ۹ تا ۱۲ پذیرای مراجعان هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار