استاندار كرمانشاه در مراسم بهره برداری و افتتاح سد مخزنی «شرفشاه» در بخش سومار استان كرمانشاه كه از طریق ویدئو کنفرانس و با حضور رییس جمهور برگزار شد گفت: افتتاح اين سد موجب رونق تولید محصولات کشاورزی و توسعه این بخش در بخش سومار مي شود.
کد خبر: ۸۷۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶ 02 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از روابط عمومی استانداری کرمانشاه ،سد مخزنی شرفشاه با حضور رییس جمهور و وزیر نیرو به صورت ویدئو کنفرانسی و استاندار کرمانشاه، نماینده مردم قصرشیرین، گیلانغرب، سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی، فرماندار گیلانغرب، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیرعامل آب منطقه ای و مسوولین استانی و شهرستانی در محل پروژه و در قالب دانو بهره برداری رسید.

استاندار کرمانشاه در اين مراسم ضمن اشاره به خدمات شایان دولت به منظور توسعه و عمران مناطق مرزی گفت: این سد با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان با هدف تامین آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی دشت‌های سومار و نفت شهر به میزان سه هزار و ۵۵ هکتار، تامین آب مورد نیاز شرب و صنعت در شهرهای سومار، نفت شهر و بازارچه مرزی به میزان ۱۱.۳ میلیون متر مکعب و تامین آب موردنیاز زیست محیطی منطقه به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید.

بازوند با بیان اینکه بهره برداری از این سد اقدامی مهم و هدیه دولت تدبیر و امید برای آبادانی و عمران منطقه و‌ توسعه زیرساخت های سومار است؛ خاطرنشان ساخت: مردم با پویایی اقتصاد و تکمیل زیرساخت ها دوباره در مناطق مرزی ساکن خواهند شد.

وی افزود: عملیات اجرایی سد شرفشاه از سال ۸۹ آغاز شد و دریاچه سد نیز در سطح ۴۲۰ هکتار با قابلیت ذخیره سازی ۱۳۱میلیون متر مکعب پیش بینی شده است که با بهره برداری از آن علاوه بر تامین آب موردنیاز چهار هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی کشاورزی، آب موردنیاز بخش صنعت و همچنین مشکل کمبود آب آشامیدنی منطقه نیز رفع می شود.

نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد: افتتاح این سد موجب رونق تولید محصولات کشاورزی و توسعه این بخش در بخش سومار می‌شود. همچنین توسعه کشاورزی و نگه‌داشت جمعیت در نوار مرزی، توسعه صنعت توریسم و کنترل سیلاب های رودخانه «کنگیر» را از دیگر اهداف ساخت این سد است.

بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده و با کشور عراق ۸۶ کیلومتر مرز مشترک دارد، این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا است.

مرز سومار در فاصله ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده، در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مَندلی از توابع فرمانداری بلدروز است که ۱۵ کیلومتر با سومار فاصله دارد.

‎پویش هرهفته_الف_ب_ایران از مهرماه ۱۳۹۸ با هدف، تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از ۲۲۷ پروژه بزرگ صنعت آب و برق آغاز شد و عمدتاً این پروژه ها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شروع شده است که تا پایان سال اهداف پیش بینی تحقق خواهد یافت.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار